Autor: S

BANK 2023/11

Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | AI – Hewlett Packard Enterprise | Sztuczna inteligencja w praktyce | Nudna, ale użyteczna?

Faktyczne zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji mogą być mniej ekscytujące niż sugerowałby to ogromny szum wokół tego zjawiska. Sukces w tym obszarze nie musi zależeć od przełomowego sposobu myślenia, ale od realistycznych oczekiwań, skrupulatnego planowania i odpowiedniego zarządzania ryzykiem. Dobrym przykładem są roboty przemysłowe wspierane sztuczną inteligencją.

BANK 2023/11

Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | AI – Red Hat | Sztuczna inteligencja wesprze banki w walce o wydajność operacyjną i finansową

Coraz częściej słychać opinie wieszczące upadek tradycyjnych banków. Wraz z pojawianiem się nowych konkurentów i modeli biznesowych powszechne stało się zamykanie oddziałów, ponieważ klienci obeznani z cyfrowymi narzędziami zwracają się ku bankowości mobilnej i internetowej. Aby utrzymać się na powierzchni, podmioty świadczące usługi finansowe będą musiały skorzystać z mechanizmów optymalizacyjnych, bazujących przede wszystkim na sztucznej inteligencji (AI).

BANK 2023/11

Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | AI | Nie sądzę, by sztuczna inteligencja zerwała się z cybernetycznego łańcucha

Kiedy będziemy bardzo bazować na rozwiązaniach oferowanych przez sztuczną inteligencję, może pojawić się ryzyko, że zapomnimy o człowieku. Zagrożeniem jest poznawcze lenistwo, nadużywanie algorytmów i brak krytycyzmu w stosunku do AI – podkreśla dr Konrad Maj, psycholog społeczny, kierownik projektu HumanTech Meetings na Uniwersytecie SWPS. Rozmawiał z nim Jan Bolanowski.

BANK 2023/11

Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | AI – BlueSoft Sp. z o.o. | Ogromny potencjał generatywnego AI w bankowości

W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesowym, innowacje technologiczne pełnią kluczową rolę w transformacji i doskonaleniu procesów. Jedną z najbardziej fascynujących i obiecujących technologii, która zdobyła uznanie na całym świecie, jest generatywna sztuczna inteligencja (generatywna AI). Jeśli chcesz odkryć, jak generatywne modele językowe, takie jak znany GPT-3, mogą pomóc ci osiągnąć sukces i stać się liderem w swojej dziedzinie, to jesteś we właściwym miejscu.

mężczyzna w garniturze, na rękach kajdanki, za kratą
Z rynku finansowego

Skandal dotyczący podatków od dywidend w europejskim sektorze finansowym

Skandal podatkowy nazywany Cum-Ex dotyczy oszustw związanych z podatkiem od dywidend, które według szacunków kosztowały tylko niemieckich podatników ponad 10 mld euro. W tę sprawę zamieszanych jest około 2 tys. podejrzanych. Wielu z nich to bankierzy, brokerzy i zarządzający funduszami hedgingowymi. W niemieckich sądach zapadło już kilkanaście wyroków skazujących, pisze Witold Gadomski.

BANK 2023/11

Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | AI – PwC Polska | Sztuczna inteligencja dostępna od ręki

O perspektywach wykorzystania sztucznej inteligencji w bankowości, jej wpływie na funkcjonowanie poszczególnych kategorii instytucji finansowych i sytuację pracowników banków, a także o wykorzystaniu AI w celu zapewnienia bezpieczeństwa cyfrowego mówią
Marek Młyniec, Partner, Technology Consulting Leader PwC oraz Adam J. Kępa, Director, Technology Consulting PwC Polska. Rozmawiał z nimi Karol Mórawski.

BANK 2023/11

Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | AI | Wierzę w inspiracyjną siłę człowieka, a nie sztucznej inteligencji

Algorytmy oparte na AI potrafią już zarządzać finansami skuteczniej od człowieka. Ale czy swoją wiedzą i umiejętnościami są w stanie podzielić się z ludzkością? O tym, do jakiego stopnia technologię sztucznej inteligencji można wykorzystać w edukacji finansowej, z  Michałem Polakiem, wiceprezesem zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości, rozmawiał Jan Bolanowski.

BANK 2023/11

Raport specjalny – IT@BANK 2023 | Hiperpersonalizacja | Oferta skrojona na miarę

Założeniem hiperpersonalizacji jest dostosowywanie treści, obrazu, formy czy też kanału komunikacji do każdej osoby, z uwzględnieniem jej preferencji. Wykorzystując narzędzia do tego przeznaczone, firmy trafiają skuteczniej z przekazem do klienta, kierując oferty zgodne z jego oczekiwaniami, wykorzystując preferowany przezeń kanał komunikacji, co zwiększa jego satysfakcję z korzystania z produktów i usług.

BANK 2023/11

Raport specjalny – IT@BANK 2023 | Hiperpersonalizacja | Płynna granica między wsparciem a inwigilacją

Wykorzystywana w coraz większym stopniu przez dostawców towarów i usług hiperpersonalizacja doskonale koreluje z rosnącymi oczekiwaniami klientów w zakresie dostarczania im oferty „skrojonej na miarę”. Pamiętać jednak trzeba, iż ci sami konsumenci bardzo restrykcyjnie podchodzą do własnej prywatności, na straży której stoją surowe przepisy odnośnie ochrony danych osobowych.

BANK 2023/11

Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | Bezpieczeństwo – Dell Technologies |

Dane stanowią dziś najcenniejszy zasób w nowoczesnych organizacjach. Według badań IDC, do 2025 r. ludzkość wygeneruje 180 zettabajtów informacji (dla przybliżenia skali – 1 zettabajt stanowił w 2016 r. całą sieć internetową). Dane to również konkretna wartość biznesowa. Zgodnie z wynikami badania IDC, w ciągu trzech lat wzrośnie ona do 9,11 mld dolarów. Jednak wraz z galopującym postępem w tym zakresie, rośnie również ryzyko cyberzagrożeń. Jak wynika z analiz firmy badawczej Cybersecurity Ventures, w 2021 r. co 11 sekund dochodziło do ataku ransomware, polegającego na wrogim szyfrowaniu danych i żądaniu za nie okupu. Żyjemy w świecie ciągłych zmian, dlatego cyberbezpieczeństwo powinno być wpisane w DNA każdej organizacji – wskazuje w rozmowie Paweł Andrzejewski, Sales Executive w Dell Technologies.

BANK 2023/11

Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | Bezpieczeństwo – Fortinet | Ewolucja cyberbezpieczeństwa w bankowości

Raporty banków centralnych oraz organów regulacyjnych podkreślają kluczowe znaczenie cyfrowej odporności branży finansowej. Unia Europejska, w odpowiedzi na rozpoznane wcześniej oraz funkcjonujące obecnie zagrożenia, wprowadziła regulacje prawne z zakresu cyberbezpieczeństwa, m.in. takie, jak Digital Operational Resilience Act (DORA). Przyczyniają się one do powstawania proaktywnych strategii ochrony, ograniczających skutki potencjalnych ataków.

BANK 2023/11

Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | Bezpieczeństwo | Odpowiedzialny klient, bezpieczny bank

Najsłabszym ogniwem zabezpieczeń przed cyberprzestęczością jest człowiek. Prawda ta dotyczy zwłaszcza klientów bankowości internetowej i mobilnej. Na ile banki są w stanie zabezpieczać zdalnie użytkowników produktów bankowych, a gdzie konieczna jest współpraca z ich strony? Kiedy i w jakim stopniu przepisy powinny uwzględniać współodpowiedzialność konsumenta za ewentualne przyczynienie się do złamania zabezpieczeń przez sprawcę i utratę środków?

BANK 2023/11

Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | Bezpieczeństwo – Deloitte | Rozporządzenie DORA jako akcelerator pozytywnych zmian w organizacji

W zależności od podejścia poszczególnych organizacji do spełnienia wymagań DORA, rozporządzenie może stać się kolejnym zadaniem wymagającym stworzenia dużej ilości dokumentów lub powodem, a nawet akceleratorem transformacji w organizacji. To od podmiotów finansowych oraz dostawców ICT będzie zależało, którą drogę wybiorą.

BANK 2023/11

Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | Bezpieczeństwo – ServiceNow | Strategiczny sposób podejścia do DORA

W sektorze finansowym wykorzystanie nowoczesnych technologii wzrasta lawinowo. Jednak wraz z tym „uzależnieniem” od nowych rozwiązań technologicznych rośnie podatność na potencjalne zagrożenia, takie jak cyberataki i awarie systemów informatycznych. Według ankiety przeprowadzonej w 2022 r. przez VMWare 63% instytucji finansowych doświadczyło wzrostu liczby szkodliwych ataków przy jednoczesnym wzroście o 17% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

BANK 2023/11

Raport Specjalny – IT@BANK 2023 | Technologie – Asseco Poland | Era chmury | Czy poziom „zachmurzenia” nie przesłania horyzontu perspektyw biznesowych?

Nadchodzi czas refleksji po zdobyciu pierwszych dużych doświadczeń
z eksploatacji modelu chmurowego. Wyciągnięte wnioski można rozpiąć pomiędzy wymiarem oczekiwanej wartości biznesowej, skomplikowania procesów transformacyjnych i technologicznych, a złożonością regulacji oraz zaleceń prawnych dotyczących przetwarzania danych w chmurze. 

STRONA 101 Z 866