Autor: Witold Fidos

Fot. apinan/stock.adobe.com
BANK 2025/08

Inteligencja Technologii czy Technologia Inteligencji? | Architektura eksploracji danych i implementacja w praktyce

Mimo dysponowania bezprecedensową ilością danych o klientach, banki paradoksalnie wiedzą o nich coraz mniej w kontekście ich rzeczywistych potrzeb życiowych. Tradycyjne podejście analityczne, oparte na danych historycznych i korelacjach statystycznych, zawodzi w obliczu dynamicznych zmian społeczno-ekonomicznych i rosnących oczekiwań klientów. Banki muszą zatem dokonać fundamentalnego wyboru strategicznego: czy sztuczna inteligencja ma pozostać Inteligencją Technologii (narzędziem optymalizacji procesów operacyjnych), czy ewoluować w kierunku Technologii Inteligencji (strategicznego partnera kreującego nowe wartości)?

BANK 2025/06

Nauka i Edukacja Ekonomiczna | Sztuczna Inteligencja | Inteligencja technologii czy technologia inteligencji?

Współczesny świat, nie tylko finansów, zmienia się niezwykle dynamicznie. To świat, w którym banki mają pełną świadomość potrzeby dostosowywania się do nowych wyzwań i oczekiwań klientów. Jednym z kluczowych elementów transformacji sektora jest wykorzystanie sztucznej inteligencji. Banki stoją dziś przed fundamentalnym wyborem dotyczącym jej roli: czy  ma pozostać wyłącznie narzędziem optymalizacji procesów operacyjnych (inteligencja technologii), czy też ewoluować w kierunku strategicznego partnera kreującego nową wartość (technologia inteligencji)?

STRONA 1 Z 1