
Raport specjalny | Trendy bankowości 2025 – SAS POLSKA | Kiedy wdrożenie AI się opłaca
Rozmowa z Miłoszem Trawczyńskim,
Senior Executive, Consulting & AI Solutions, SAS Polska
Rozmowa z Miłoszem Trawczyńskim,
Senior Executive, Consulting & AI Solutions, SAS Polska
Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w procesach przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML) stało się krytyczne dla instytucji finansowych w kontekście zapewnienia zgodności z regulacjami i zwalczania przestępstw finansowych. Jednak najnowsze badanie przeprowadzone przez firmę SAS, lidera w dziedzinie danych i AI, we współpracy z KPMG, wykazało duże zainteresowanie technologią AI, ale jej ograniczone wykorzystanie w tym obszarze, czytamy w komunikacie prasowym Firmy.
Przyjęcie dobrych praktyk w zakresie zastosowania sztucznej inteligencji, a także jasne wytyczne legislacyjne zachęcą do wprowadzania odpowiedzialnych innowacji i zapewnią ludziom maksimum korzyści z nowych technologii. To główny wniosek nowego raportu AI & Responsible Innovation: What’s Next? opublikowanego przez SAS.
Badanie Economist Impact potwierdza zdecydowane poparcie decydentów bankowych dla bardziej odpowiedzialnych społecznie praktyk biznesowych. 82% respondentów uważa, że instytucje finansowe mogą przyczyniać się do poprawy sytuacji społecznej, dążąc jednocześnie do osiągania zysków. Jest to konieczne, gdyż konsumenci są dziś lojalni wobec firm, które prowadzą działalność w sposób transparentny i zrównoważony.
Biznes powszechnie wykorzystuje AI do automatyzacji manualnych zadań, podejmowania lepszych decyzji i poprawy jakości obsługi klienta. Konsumenci oczekują, że usługi publiczne również będą przyjazne i wspierane przez inteligentne maszyny. Sektor publiczny dysponuje ogromną ilością danych, dlatego potencjał wykorzystania sztucznej inteligencji w tym obszarze jest o wiele większy niż w sektorze prywatnym. Może też skorzystać z doświadczeń i najlepszych praktyk innych branż, które miały okazję eksperymentować, uczyć się na błędach i rozwijać skuteczne strategie związane z wykorzystaniem AI, podkreślają eksperci SAS.
W przemyśle 5.0 ważną rolę mają pełnić ludzie wsparci nowymi technologiami. Jednym z takich wyspecjalizowanych pracowników będzie operator analityczny, czyli specjalista wykorzystujący analitykę Big Data, oceniają eksperci SAS.
Okres lockdownu i potrzeba zachowania dystansu społecznego spowodowane pandemią COVID-19 przyczyniły się do powstania wielu nowych aplikacji mobilnych i cyfrowych kanałów kontaktu, które umożliwiły funkcjonowanie w tych trudnych czasach. Usługi bankowości mobilnej w Stanach Zjednoczonych wzrosły o 50 proc. w I poł. 2020 roku, a nowe rejestracje wzrosły o 200 proc. w samym kwietniu. Rozkwit zakupów online i zbliżeniowych form płatności przyczynił się do rozwoju rynku e-commerce. Przeniesienie wielu procesów do przestrzeni cyfrowej okazało się zbawienne w czasach kryzysu, jednak, jak wynika z nowego raportu Javelin Strategy & Research i SAS, przyczyniło się również do wzrostu skali nadużyć na całym świecie.
Na przestrzeni ostatnich kilku lat rozwiązania klasy Customer Intelligence na dobre zagościły w sektorze bankowym w Polsce. Automatyzacja procesów marketingowych i przekazanie ich w ręce biznesu nie jest obecnie pozycjonowane jako innowacja, ale raczej standardowe podejście, w pewnym sensie wymuszone przez skalę realizowanych działań.