„AntyFraud” – nowy standard ochrony przed fraudem dla banków spółdzielczych 

„AntyFraud” – nowy standard ochrony przed fraudem dla banków spółdzielczych 
Fot. stock.adobe.com / Rezaul
Banki spółdzielcze jako filary lokalnych społeczności coraz częściej muszą mierzyć się z wyzwaniami związanymi z cyfrową transformacją i bezpieczeństwem transakcji. Rośnie udział operacji realizowanych zdalnymi kanałami – klienci oczekują szybkich i wygodnych rozwiązań, co jednak zwiększa ryzyko różnego rodzaju ataków. Trudność w weryfikacji tożsamości użytkownika w kanałach elektronicznych to jedno z kluczowych wyzwań, z którymi mierzą się dziś instytucje finansowe. Sprawcy wykorzystują zaawansowane techniki socjotechniczne, m.in. do wykradania danych logowania do bankowości internetowej lub do instalacji niepożądanego oprogramowania na urządzeniach klientów.

Zespół
SoftNet Sp. z o.o.

W odpowiedzi na te wyzwania, firma SoftNet wprowadziła na rynek autorskie rozwiązane „AntyFraud” – nowoczesne oprogramowanie zaprojektowane specjalnie dla banków spółdzielczych. Umożliwia ono analizę transakcji zlecanych w kanałach bankowości elektronicznej w oparciu o zbiór konfigurowalnych predykat, które bazują na informacjach dotyczących zlecanej transakcji, historycznych zachowaniach użytkownika i bezpieczeństwie urządzenia, na którym transakcja jest zlecana. Analiza odbywa się w trybie online i w przypadku wykrycia transakcji podejrzanej wstrzymuje jej realizację. 

Kluczowym elementem rozwiązania jest integracja z usługą „BotSense” świadczoną w ramach konsorcjum z NASK – Państwowym Instytutem Badawczym. Pozwala ona na kompleksową ochronę przed nowoczesnymi zagrożeniami, w tym m.in. monitorowanie urządzeń klientów pod kątem wykrywania złośliwego oprogramowania wymierzonego w aplikacje bankowe lub detekcje wykorzystania zdalnego pulpitu przez atakujących.

„AntyFraud” jest opcjonalnym, ale integralnym modułem systemu bankowego firmy SoftNet. Pracownik Banku w aplikacji CEZAR – Centrum Zarządzania Bankowością – widzi pełny zestaw informacji o kliencie, transakcji oraz przebiegu analizy fraudowej. Dzięki temu może szybko i świadomie podjąć decyzję w sprawie obsługi podejrzanej transakcji.

Wdrażanie i obsługa klienta

Proces wdrożenia rozwiązania jest szybki i sprawny – uruchomienie systemu „AntyFraud” wraz z usługą „BotSense” trwa maksymalnie dwa tygodnie. Po wdrożeniu SoftNet zapewnia bankom kompleksowe wsparcie: szkolenia online, konsultacje indywidualne i bieżące wsparcie poprzez system zgłoszeniowy i infolinię.

Tematyka przeciwdziałania fraudom jest regularnie podnoszona także podczas corocznych konferencji dla użytkowników systemu. W ramach ubiegłorocznej edycji odbyły się warsztaty dla ponad setki uczestników, w tym roku zaplanowane jest kolejne szkolenie z konfiguracji i obsługi systemu.

Korzyści i przewagi konkurencyjne

Wdrożenie systemu „AntyFraud” wraz z „BotSense” pozwala bankom spółdzielczym ograniczyć liczbę fraudów, których ofiarą padają klienci, a tym samym chronić instytucję przed stratami finansowymi i wizerunkowymi. Kluczową przewagą rozwiązania jest pełna integracja z systemem bankowym, co zapewnia spójność danych oraz oszczędność czasu i kosztów administracji. „AntyFraud” nie jest jedynie kolejnym narzędziem bezpieczeństwa – to kompleksowy moduł, który można dostosować do indywidualnych potrzeb banku. Za konfigurację systemu, w tym czujność algorytmu, odpowiada sam bank, co zapewnia mu pełną kontrolę nad poziomem bezpieczeństwa usług oraz adaptacyjność do ciągle zmieniających się wektorów ataków na klientów instytucji finansowych.

Plany rozwojowe

SoftNet dynamicznie rozwija „AntyFraud” – zarówno przez usprawnienia UX, jak i rozszerzanie zbioru predykatów wykorzystywanych w analizie transakcji. W najbliższym czasie planowana jest m.in. integracja z nowym modułem „BotSense – Behavioral Checker Lite”. Priorytetem jest utrzymanie najwyższego poziomu bezpieczeństwa systemu przy jednoczesnej maksymalnej automatyzacji procesów – tak aby rozwiązanie samo wykrywało i obsługiwało większość zdarzeń w czasie rzeczywistym, redukując liczbę fałszywych alarmów i minimalizując konieczność zaangażowania po stronie banku. Efekt: skalowalne, odporne na zagrożenia rozwiązanie, które zwiększa skuteczność wykrywania oszustw i obniża koszty operacyjne.

Podsumowanie

„AntyFraud” to nowoczesne, zintegrowane i łatwe we wdrożeniu rozwiązanie do walki z cyfrowymi fraudami, stworzone z myślą o bankach spółdzielczych. Dzięki ścisłej współpracy z NASK oraz elastycznemu modelowi obsługi, mogą one szybko i skutecznie zwiększyć poziom bezpieczeństwa swoich usług, chroniąc zarówno klientów, jak i własny wizerunek. To innowacyjny krok w stronę budowania zaufania w sektorze bankowości spółdzielczej – szczególnie istotny w dobie rosnącej skali i różnorodności cyberzagrożeń.


Sebastian Kulpa, właściciel produktu, SoftNet:
„AntyFraud” to odpowiedź na rosnące potrzeby sektora bankowości spółdzielczej w zakresie ochrony przed coraz bardziej wyrafinowanymi atakami. Dzięki ścisłej współpracy z NASK możemy nie tylko szybko reagować na zagrożenia, ale także wdrażać nowoczesne technologie, które realnie zwiększają bezpieczeństwo naszych klientów. Rozwiązanie pomimo wykorzystania zewnętrznych usług jest integralną częścią naszego systemu bankowego, co pozwala bankom spółdzielczym zyskać kompleksową ochronę bez konieczności korzystania z rozproszonych narzędzi.

Piotr Kot, kierownik Zespołu Rozwoju Biznesu, NASK – Państwowy Instytut Badawczy:
Współpraca z NASK PIB z firmą SoftNet daje bankom spółdzielczym możliwość korzystania z zaawansowanej usługi BotSense służącej do ochrony bankowości elektronicznej po bardzo atrakcyjnej cenie, dostosowanej do liczby obsługiwanych klientów.

Piotr Chrzanowski, prezes zarządu, SoftNet:
Bardzo się cieszę ze współpracy z ekspertami zespołu NASK Technologie przy tak przełomowym projekcie antyfraudowym. To rozwiązanie, oparte na najnowszych technologiach analizy zagrożeń, w znaczący sposób wzmacnia bezpieczeństwo klientów banków spółdzielczych w całej Polsce. Wspólnie tworzymy skuteczną tarczę chroniącą przed cyberprzestępczością, działającą w czasie rzeczywistym i opartą na najlepszych praktykach rynkowych. Ten projekt pokazuje, że innowacja w służbie bezpieczeństwa ma realną moc i potrafi budować zaufanie do sektora finansowego na lata.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK