Analityka szansą na sukces w biznesie

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

140606.ibm.01.400x266Ocenia się, że ponad 80% dostępnych informacji jest zgromadzonych w formie nieustrukturyzowanych danych tekstowych. Jeśli podda się je analizie, można uwolnić ich "moc" i wykorzystać do skuteczniejszego prowadzenia biznesu. O tym między innymi mówiono na IBM Business Analytics Forum konferencji, która odbyła się 3 czerwca w Warszawie.

Można przytoczyć wiele przykładów z różnych dziedzin i branż, w których analiza danych optymalizuje proces podejmowania decyzji i wpływa na osiągane wyniki biznesowe. W bankowości i ubezpieczeniach to na przykład wykrywanie oszustw i przewidywanie możliwości ich wystąpienia. Dostępne technologie można wykorzystać do analizy danych z mediów społecznościowych i analizować nastroje konsumentów. Jak stwierdzi Jack Esselink, business analytics evangelist z firmy IBM, obecnie dostępne technologie pozwalają praktycznie korzystać z zaawansowanej analizy dużych zasobów różnorodnych danych. Wymienił trzy istotne aspekty rzeczywistości, w której obecnie funkcjonujemy.

Co dzień każdy z nas „produkuje” duże ilości danych różnego typu. Oprogramowanie jest przenoszone i przystosowywane do przetwarzania w chmurze. Dziś 80% nowych programów może już funkcjonować w chmurze. Zmienił się sposób komunikacji z internetem i nie komputery PC, ale urządzenia mobilne stały się podstawowymi narzędziami, z których korzystamy na co dzień. Jako przykład nowego sposobu na funkcjonowanie biznesu i wykorzystanie elementów społecznościowych Jack Esselink przytoczył korporację taksówkową funkcjonującą od niedawna w Amsterdamie. Korzysta ona z aplikacji mobilnej zainstalowanej w smartfonie, dzięki której klient może zamówić taksówkę. Po wykonaniu usługi zarówno klient może ocenić jej poziom, jak i kierowca klienta. To pozwala zaoferować wybranym klientom na przykład specjalne upusty itp. Tak dziś technologia może zmienić sposób funkcjonowania biznesu i interaktywnego kontaktu firm z klientami.

Big Data

Użytkownicy systemów informatycznych oczekują, by programy wykorzystywane w firmach działały w sposób podobny do takiego, w jaki funkcjonuje wyszukiwarka Google. Czyli wpisywania w polu zapytania fraz w języku naturalnym i natychmiastowego uzyskiwania wyników. IBM zapewnia to dzięki przetwarzaniu w chmurze i wykorzystaniu superkomputera Watson. Firma komercjalizuje już od pewnego czasu wykorzystanie Watsona, przystosowując go do obsługi aplikacji biznesowych. Nowym zawodem na świecie jest „data scientist”, czyli osoba zajmująca się analizą danych nieuporządkowanych, w szczególności w zakresie Big Data. Z jednej strony jest coraz większe zapotrzebowanie na takich specjalistów, ale systemy informatyczne mogą też w sposób „inteligentny” prezentować wyniki zapytania, tak by były łatwiejsze w zrozumieniu dla użytkownika. Na przykład wykorzystując przy ich prezentacji infografikę. O tym, że IBM bardzo poważnie traktuje rozwiązania z zakresu Big Data i analityki świadczy zainwestowanie przez firmę 24 miliardów dolarów w badania i rozwój w tych dziedzinach.

ExperienceOne

IBM ExperienceOne to nowe portfolio rozwiązań Inteligentnego Handlu działających w chmurze, lokalnie oraz w środowisku hybrydowym. Ma to pozwolić na zintegrowane zarządzanie procesami marketingu, sprzedaży i realizacji zamówień. Podstawą tych rozwiązań jest wykorzystanie możliwości, jakich dostarczają informacje o preferencjach klientów. Na przykład zestaw rozwiązań Understand Your Customers pozwala wykorzystać dane, informacje o zachowaniu klientów oraz ich aktywnościach w serwisach społecznościowych do analizy predykcyjnej również w czasie rzeczywistym.

Można zaobserwować, że systemy analityczne wykorzystujące dane Big Data są coraz chętniej wykorzystywane w prowadzeniu biznesu. Nadal budzi wiele kontrowersji, ochrona prywatności. IBM podkreśla, że jest to jeden z priorytetów firmy przy udostępnianiu narzędzi analitycznych. W dłuższej perspektywie czasowej zapewne będzie się dążyć, by personalizować kontakt firmy z każdym klientem indywidualnie. Na razie koszty gdy, klientów liczy się na przykład w milionach, są zbyt duże. Jednak kierowanie ofert do dobrze poznanych grup klientów, może znacznie zwiększyć skuteczność przekazu marketingowego i poprawiać relacje.

Bohdan Szafrański