Abris kupuje Graf-Poz
Fundusz private equity Abris Capital Partners inwestuje w branżę drukowanych kartonowych opakowań premium dla przemysłu spożywczego, stając się właścicielem 100% akcji w firmie Graf-Poz.
Graf-Poz prowadzi zakład produkcyjny w Batorowie pod Poznaniem, w którym wytwarzane są kartonowe opakowania premium niedużego formatu do towarów różnego typu. Odbiorcami są czołowi producenci z branży spożywczej (m.in. producentów słodyczy, kaw, herbat, produktów sypkich), elektrotechnicznej (lampy, elektrotechnika oświetleniowa) oraz odzieżowej. – Abris pierwszy raz inwestuje w branżę opakowań. To perspektywiczny biznes, w którym Graf-Poz posiada liczącą się pozycję – mówi Paweł Gieryński, partner z Abris Capital Partners.
Abris, poprzez spółkę CLRD Investments S.A., przejął wszystkie akcje w Graf-Poz. Cena transakcji nie została upubliczniona. Graf-Poz jest średnim zakładem w branży produkcji opakowań. Jego przychody wynoszą obecnie ponad 80 mln zł rocznie, rosnąc o 5-10% co roku. Około 90% produkcji trafia na rynek krajowy. – Spółka znalazła swoją niszę rynkową w postaci opakowań premium. Posiadając odpowiedni park maszynowy i doświadczoną załogę potrafi sprostać najbardziej wymagającym kontraktom – uważa menedżer inwestycyjny funduszu Edgar Koleśnik.
Wartość rynku opakowań z kartonu i tektury w naszym kraju wynosi ponad 10 mld PLN, co stanowi ok. 1/3 całego rynku opakowaniowego w Polsce. Polski rynek opakowań z kartonu i tektury jest jeszcze rozdrobniony, choć działają i dominują na nim już międzynarodowe koncerny. Jest tylko kilka polskich firm z przychodami ok. 100 mln zł, które mogą być dostawcami produktów premium dla najbardziej wymagających klientów. – Więksi klienci racjonalizują liczbę współpracujących dostawców w ramach optymalizacji procesów zakupowych oraz preferują współpracę z większymi firmami w celu zabezpieczenia ciągłości dostaw, a Graf-Poz już spełnia to kryterium – dodaje Edgar Koleśnik.
Branża ma przed sobą bardzo dobre perspektywy. Sprzyja jej przede wszystkim: niezła kondycja gospodarki, konwergencja z rynkiem unijnym (wydatki na opakowania w krajach „starej piętnastki” to 300 EUR na mieszkańca, a w Polsce jest to połowa tej kwoty), czy rosnąca liczba klientów związana z relokacją produkcji do Polski (tzw. production offshoring).
Abris Capital Partners