ZBP – Włodzimierz Grudziński i Andrzej Wolski: Standardy Kwalifikacyjne w Bankowości Polskiej

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

zbp.01.150xW dniu 19 października 2010 roku w Klubie Bankowca w Warszawie odbyła się 39-ta już uroczystość wręczenia Certyfikatów Związku Banków Polskich w ramach Systemu Standardów Kwalifikacyjnych w Bankowości Polskiej. Uczestniczyli w niej pracownicy banków, którym ZBP - po spełnieniu wcześniejszych wymogów - nadał stopnie zawodowe Samodzielnego Pracownika Bankowego i/lub Dyplomowanego Pracownika Bankowego. Wśród nich stopień Samodzielnego Pracownika Bankowego otrzymały 43 osoby, a Dyplomowanego Pracownika Bankowego 259 osób.

Aby uzyskać Certyfikat ZBP, wymagany jest m.in. zdany egzamin przed zewnętrzną Komisją Egzaminacyjną ZBP. Kursy i szkolenia przygotowujące do egzaminów prowadzą szkoły - uczestnicy Systemu Standardów, akredytowane przy ZBP. Ponadto pracownik instytucji finansowej, ubiegający się o uzyskanie stopnia zawodowego, musi wykazać się odpowiednim stażem pracy w sektorze bankowym.


Na temat Systemu z Panem Włodzimierzem Grudzińskim, przewodniczącym Komitetu ds. Standardów Kwalifikacyjnych w Bankowości Polskiej oraz Panem Andrzejem Wolskim, dyrektorem generalnym Związku Banków Polskich rozmawia Agnieszka Krawczyk:

Jak Panowie oceniają zainteresowanie Standardami Kwalifikacyjnymi w Bankowości Polskiej? Czy jest więcej chętnych?

WG: Liczba osób otrzymujących certyfikaty utrzymuje się na stałym poziomie, chociaż coraz więcej osób przystępuje do egzaminów. Należy podkreślić, że jest to certyfikat zawodowy, który poświadcza nie tylko wiedzę, ale także umiejętności bankowca i do egzaminów, z roku na rok, przystępują pracownicy z coraz to większej liczby banków.

System Standardów funkcjonuje od 13 lat. Jakie zmiany nastąpiły w ciągu tego okresu?

AW: Staramy się cały czas nadążać za zmieniającymi się warunkami i potrzebami szkoleń. W tej chwili jesteśmy w trakcie przygotowywania nowych treści podręczników, które wprowadzamy. Bardzo często rzeczywistość wyprzedza pracę autorów, dlatego musimy często wprowadzać zmiany. Ważne jest jednak to, co powiedział Pan Prezes Grudziński, że wiedza to dopiero początek drogi prowadzącej do prawdziwej profesji. Liczy się tutaj doświadczenie, ale również zwiększająca się świadomość, że musimy postępować w sposób bardziej odpowiedzialny za klienta, więcej tego klienta informować. Wymaga to odpowiednich nawyków i oczywiście wiedzy.

Czy certyfikat przekłada się jakoś na karierę pracownika banku?

AW: Tak, staramy się, aby nasze standardy były dostosowane do potrzeb banków i aby potem departamenty kadr mogły uwzględniać ten certyfikat przy decyzjach o charakterze osobowym.
WG: Właśnie po to, aby był odzew w bankach i aby nadążać za ich potrzebami, wznowiliśmy bardzo intensywne konsultacje z departamentami, które zajmują się zarówno szkoleniami, jak i rekrutacją, aby dowiedzieć się, jakich specjalistów potrzebują. System cały czas ewoluuje i myślimy również nad jego modelowaniem, ale tak, aby nie zaburzyć tego, co dobrze działa.

Czy możemy się spodziewać, że niebawem do Systemu przystąpią kolejne banki?

WG: Tak, jesteśmy przekonani, że po przemodelowaniu systemu w 2011 lub najpóźniej 2012 roku, te banki, które jeszcze nie przekonały się do projektu przystąpią do niego. Pracujemy z nimi, aby dostosować standardy do potrzeb bankowości XXI wieku. Ponadto mamy informacje od banków, że nasz program pozwala im na oszczędności w dziedzinie szkoleń, gdyż pewne treści przez nas przekazywane są często przekazywane pracownikom w ramach szkoleń wewnętrznych organizowanych przez bank. Potrzebna jest jednak także szersza wiedza ogólna pracownika, który w kontakcie z klientem pracuje nie tylko na wynik finansowy, ale także na markę.

Dziękuję za rozmowę.


Znamy już opinię organizatorów, teraz czas zapytać uczestników o ocenę programu.

Pan Marek Hucał z I Oddziału PeKaO S.A. we Wrocławiu oraz Pani Magdalena Orłowska- Dyrektor łódzkiego oddziału Mazowieckiego Banku Regionalnego S.A.

Panie Marku, jak dowiedział się Pan o możliwości uzyskania certyfikatu?

O możliwości zdawania egzaminu na dyplomowanego pracownika bankowego dowiedziałem się od znajomych, którzy wcześniej próbowali swoich sił, przystępując do tego egzaminu. Zapoznałem się z informacjami ze strony internetowej Związku Banków Polskich i po wysłaniu zgłoszenia został ze mną nawiązany kontakt. Przystąpiłem do egzaminu po ok. 2-3 miesiącach.

Czyli nie uczestniczył Pan w szkoleniu tylko zdawał egzamin eksternistycznie?

Przygotowywałem się do egzaminu samodzielnie, jest to możliwe. Mi wystarczyło dwa tygodnie codziennej pracy, aby przerobić dwa tomy książek. Poświęciłem na to jednak swój urlop wypoczynkowy, ale było warto. Zrobiłem to nie tyle dla papierka, ale dla własnej satysfakcji. Liczy się dla mnie wiedza, którą mogę wykorzystać w kontakcie z klientem lub z innymi pracownikami. Jest to taka esencja wiedzy bankowej, którą każdy pracownik banku powinien posiadać na starcie. Także dla pracodawcy jest to potwierdzenie wiedzy pracownika.

Czy uważa Pan, że więcej pracowników banków powinno przystępować do egzaminów i otrzymywać tego typu certyfikaty?

Tak, uważam, że pracownicy banków powinni rozwijać swoją wiedzę i kompetencje, i przystępować do tego typu egzaminów, aby potwierdzić swoje umiejętności i legitymować się certyfikatem dyplomowanego pracownika bankowego, co budzi również zaufanie klientów.

Pani Dyrektor, jak ocenia Pani program szkoleniowy, przygotowujący do zdania egzaminów w ramach Systemu Standardów?

Przyznam, że program jest bardzo obszerny jeśli chodzi o tematykę i moim zdaniem trochę zbyt obszerny, szczególnie dla młodych ludzi. W banku są specjalizacje i każdy odpowiada za swój obszar. Jednak z drugiej strony ciekawa jest możliwość przeglądu całej wiedzy bankowej.

Co taki certyfikat daje osobie, która go uzyska?

Taka osoba na pewno uzyska cały przekrój wiedzy dotyczącej pracy w banku. Ponadto certyfikat daje możliwość awansu, zwiększa wiarygodność pracownika, ale również pozwala jemu samemu dowartościować się. Dlatego chciałabym zachęcić młodych ludzi do tego, aby podnosili swoje kwalifikacje, bo przed nimi całe życie i wiele możliwości.

A dlaczego Pani, jako dyrektor oddziału przystąpiła do egzaminu?

W moim przypadku oprócz tego, że chciałam się trochę sprawdzić i trochę sobie udowodnić, że mogę zrobić to, co młodzież, to chciałam również poznać te zagadnienia, których uczą się moi pracownicy, aby móc lepiej docenić ich wiedzę i kompetencje. Teraz mogę z czystym sumieniem namawiać młodych, mówiąc: Idźcie, bo dacie radę. Jeśli ja dałam radę to Wam też na pewno się uda.

Dziękuję za rozmowę.

Więcej informacji nt. Systemu można uzyskać na stronie internetowej www.zbp.pl/standardy_kwalifikacyjne.

Zgłoszenie można wysłać także przez portal www.alebank.pl.