Gothaer kończy wdrożenie strategii Go2016
Gothaer Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. w 2015 roku osiągnęła 598,767 mln zł składki przypisanej brutto, w tym 3,5 proc. wzrostu udziału ubezpieczeń pozakomunikacyjnych w portfelu spółki. W 2016 roku Gothaer kończy wdrożenie strategii Go2016, której celem była pełna restrukturyzacja Spółki. Firma przygotowuje się także do startu strategii rozwoju na kolejne 5 lat.
– W 2015 roku zamknęliśmy ostatnie etapy realizacji strategii Go2016. Biorąc pod uwagę wymagające otoczenie rynkowe nasz wynik jest efektem balansu pomiędzy inwestycjami w restrukturyzację i rozwój spółki, dynamiką biznesu i zachowaniem długoterminowego bezpieczeństwa. Zrównoważony portfel Spółki uzyskujemy poprzez zwiększanie udziału pozakomunikacyjnych linii biznesowych w pionie detalicznym i korporacyjnym. Koncertujemy się na stałym podnoszeniu jakości obsługi Klientów. W 2015 roku wprowadziliśmy szereg usprawnień, które podniosły satysfakcję z kontaktu z Gothaer – powiedziała Anna Włodarczyk-Moczkowska, Prezes Zarządu Gothaer TU S.A.
W 2015 roku Gothaer TU S.A. osiągnęła 598,767 mln zł składki przypisanej brutto, co oznacza wzrost o 5 proc. w stosunku do 2014 roku (składka przypisana brutto w 2014 r: wynosiła 569,86 mln zł). Spółka odnotowała stratę netto w wysokości -59, 491 mln zł. Wynik techniczny za 2015 rok wyniósł -69,594 mln zł. Jest on bezpośrednią konsekwencją trudnego otoczenia rynkowego. Biorąc pod uwagę zmiany zachodzące w otoczeniu rynkowym, w szczególności sytuacji legislacyjnej oraz rozwój trendów w zakresie likwidacji szkód powoduje, że Spółka zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo Klientów poprzez stałe wzmocnienie poziomu rezerw i wskaźników wypłacalności. Na koniec 2015 roku wskaźnik wypłacalności wyniósł 161 proc., natomiast na dzień 1.01.2016 r. w reżimie Solvency II wyniósł on 125 proc.
Od momentu przejęcia firmy przez Grupę Gothaer, Spółka osiągnęła stabilność finansową i stworzyła podstawę do przyszłego rozwoju. W ramach ostatniego etapu realizacji strategii Go2016 w 2015 roku Gothaer TU S.A. zrestrukturyzował portfel, bez utraty dotychczasowych, wartościowych kontraktów. W efekcie podejmowanych działań w 2015 roku odnotowano 3,5 proc. wzrost segmentu ubezpieczeń pozakomunikacyjnych rok do roku w portfelu Spółki. Równocześnie Gothaer w tym samym okresie odnotował spadek o 2,9 proc. udziału ubezpieczeń OC komunikacyjnego w portfelu do poziomu 38,4 proc.
– Jesteśmy bardzo dumni z tego, co Gothaer osiągnął do tej pory w Polsce, w szczególności w związku z trudną sytuacją rynkową. Nasze plany na przyszłość zakładają koncentrację na poprawie zysku – podkreślił Thomas Leicht, Przewodniczący Rady Nadzorczej Gothaer TU S.A. oraz Prezes Zarządu Gothaer Allgemeine AG
Strategia Gothaer zakłada tworzenie elastycznych rozwiązań dedykowanych niszom rynkowym. Przykładem tego typu rozwiązań są ubezpieczenia energii odnawialnych oferowanych przez Spółkę w Polsce. Grupa Gothaer jest jednym z liderów na rynku europejskim w zakresie tego typu rozwiązań, ubezpiecza ponad 15 000 farm wiatrowych, z których większość (14 000, w ub.r. ok. 12 000) znajduje się w Europie. Rozwiązania proponowane na rynku polskim są przykładem wykorzystania unikalnego know-how, które dzięki przynależności do niemieckiej grupy kapitałowej można implementować na naszym rynku. To przykład przekazywania wiedzy i doświadczenia zgromadzonego przez niemal 200 lat działania w europejskiej branży ubezpieczeniowej.
Realizacja strategii Go2016 oraz przeprowadzenie kluczowych z jej punktu widzenia wdrożeń było możliwe nie tylko dzięki wsparciu Grupy, ale przede wszystkim dzięki wiedzy, doświadczeniu i kompetencjom pracowników Gothaer TU S.A. w Polsce.
– Jednym z wyzwaniem po restrukturyzacji było zbudowanie zespołu ukierunkowanego na osiągnięcie celów Spółki. W ciągu ostatnich 5. lat pozyskaliśmy i wykształciliśmy profesjonalny zespół, który z powodzeniem realizuje kolejne zadania – podkreśla Anna Włodarczyk-Moczkowska.
W 2015 roku Gothaer wprowadził nowe systemy i procedury, dzięki czemu zarządzanie procesami biznesowymi zostało w pełni zautomatyzowane. Wprowadzenie GoApp, czyli aplikacji BPM (Business Process Management) skróciło czas procedowania wszelkich zgłoszeń od Klientów. Wysoka jakość obsługi, to jeden z filarów podejmowanych przez Spółkę działań. Na początku 2016 roku zostały one docenione – Gothaer został po raz drugi wyróżniony tytułem „Gwiazda Jakości Obsługi 2016”, który jest przyznawany firmom w wyniku badania opinii wśród konsumentów. Wpływ na pozytywną rekomendację miały bez wątpienia wdrożenia, które w 2015 roku zostały wprowadzone z myślą o Klientach Spółki. Od końca października Bezpośrednia Likwidacja Szkody w Gothaer działa jako połączenie modelu cesji i porozumienia PIU, gwarantując wszystkim Klientom najwyższą jakość likwidacji szkody z ubezpieczenia OC sprawcy i minimum formalności w momencie szkody komunikacyjnej. Gothaer wprowadził także takie rozwiązanie jak GoWarsztat, czyli usługę która pozwala na całkowicie bezgotówkową naprawę samochodu w licencjonowanych warsztatach. Spółka jako jedna z pierwszych na rynku wprowadziła LiveChat – nowoczesny kanał komunikacji dostępny dla klientów jako kolejna opcja kontaktu z firmą.
– Nasze działania na przyszłość są ukierunkowane na kompleksowe ubezpieczanie Klientów, oferując im produkt dostosowany do ich potrzeb w czasie oraz w kanale dystrybucji przez nich preferowanym. Biorąc pod uwagę uwarunkowania rynkowe koncentrujemy się na wypracowaniu takiego modelu biznesowego, który pozwoli zwiększyć satysfakcję Klientów oraz zapewnić bezpieczeństwo finansowe. Kierunek, w którym wspólnie zmierzamy to efektywność oraz rentowność naszej organizacji. Czynnikiem, który będzie miał wpływ na branżę ubezpieczeniową, ale nie tylko, jest rozwój technologii oraz gracze, którzy zaskoczą rynek nowatorskim modelem biznesowym- mówi Anna Włodarczyk-Moczkowska, prezes zarządu Gothaer TU S.A.
Elżbieta Czerwińska
Specjalista ds. Komunikacji Korporacyjnej Gothaer TU S.A.