IT@Bank 2015: Dość bujania w chmurach, czas na zyski
Colin Shaw, guru customer experience i założyciel Beyond Philosophy powtarza szefom firm: "macie takich klientów, na jakich zasłużyliście". W czasach internetu rzeczy, big data i analizy wielkich zbiorów danych to zdanie nabiera zupełnie nowego znaczenia.
Anna Wiśniewska
Zarządy firm, które weszły w internet rzeczy i wdrożyły big data do analizowania zachowań klienta, stają się chodzącymi reklamami tych rozwiązań. Przejść obojętnie wobec deklaracji, że sprzedaż wzrosła im o 30-50 proc. po prostu się nie da. A jeśli ktoś nie wierzy, że to prawda, nie zna możliwości, jakie stwarzają połączone siły internetu rzeczy (ang. Internet of Things) i big data oraz costumer experience (CX). Oczywiście wdrażając ten pakiet, nie każdy osiągnie tak oszałamiający efekt, ale i tak potencjał, jaki dają nowe technologie, za każdym razem robi wrażenie na tych, którzy się zdecydują z niego korzystać.
Zarządzanie doświadczeniami klientów (ang. costumer experience management, CEM) wg Gartnera polega „na przewidywaniu zachowania klientów oraz takim reagowaniu na ich nawyki, by spełniać, a nawet wytyczać ich oczekiwania, zwiększając tym samym satysfakcję, lojalność i poparcie dla marki”.
Analiza danych w czasie rzeczywistym dostarcza wyczerpujących responinformacji o zachowaniu klientów. Firmy dysponujące odpowiednimi narzędziami wiedzą, po jakie towary najczęściej sięgają, czego potrzebują lub poszukują. W tym układzie internet rzeczy staje się platformą pozwalającą zbudować i utrzymać długotrwałe, a więc najbardziej wartościowe z punktu widzenia CX relacje między sprzedawcą a kupującym.
„Klient korzystający z usług danego przedsiębiorstwa ocenia nie tylko jakość obsługi, ale również organizację sprzedaży. To, czy będzie on zadowolony z zakupów i poleci nas bliskiej osobie, może mieć decydujące znaczenie dla przyszłości naszego sklepu. Z pomocą w tym momencie przychodzi IoT” – wskazuje na swoim blogu firma beyond. pl, dostawca rozwiązań data center. „Dzięki zastosowaniu połączonych ze sobą urządzeń, które mogą wzajemnie przekazywać zyskane informacje, kierownik sklepu uzyska odpowiedzi na pytania: gdzie ludzie się przemieszczają, jak szybko, jakie pokonują trasy, gdzie dokładnie się zatrzymują i co mają w swoich koszykach zakupowych. Dysponując taką wiedzą, jesteśmy niczym trener piłki nożnej, który musi teraz dobrać odpowiednią taktykę dla swojej drużyny i sprawić, że jego pracownicy zyskają zaufanie klientów oraz odblokują swoje rezerwy. Prawidłowe wyciągnięcie wniosków może zapoczątkować znaczne zwiększenie wskaźników sprzedaży” – wskazują eksperci firmy.
Zettacumulusy danych
Z badania Cisco Global Cloud Index wynika, że w ciągu najbliższych czterech lat ruch danych związany z chmurą obliczeniową będzie stanowił 76 proc. wszystkich zasobów w centrach danych. ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI