IT@Bank 2015: Wykorzystanie rozwiązań BPM do poprawy Customer Experience
Klienci potrafią coraz lepiej oceniać interakcje z bankami, zarówno na podstawie dotychczasowych doświadczeń, jak i bazując na swoich wrażeniach i oczekiwaniach z innych branż. Fakt wzmocnienia pozycji klienta w relacji z bankami zmusza je do coraz większego angażowania się w zarządzanie doświadczeniem klienta (Customer Experience Management, CX). Dodatkowo bardzo duży stopień podobieństwa produktów i poziomu cen wywiera presję na poszukiwanie działań, które zbudują trwały układ lojalnościowy pomiędzy klientem i bankiem.
Piotr Siciak,
dyrektor w dziale usług doradczych dla sektora usług finansowych w KPMG w Polsce
Doświadczenie klienta to kombinacja oczekiwań w zakresie fizycznych elementów interakcji z bankiem (do których należą m.in. konstrukcja produktu, cena, sposób obsługi, lokalizacja) oraz potrzeb emocjonalnych wynikających z nastawienia klientów (w tym ich temperamentu i nastroju). Doświadczeniem klienta można zarządzać poprzez umiejętne zaprojektowanie 6 głównych filarów CX, które swoim zakresem wychodzą poza tradycyjne schematy konstruowania sposobu obsługi klienta, a następnie ich wdrożenie na nowoczesnych platformach klasy BPMS (Business Process Management Suites).
Personalizacja kluczem do budowy więzi emocjonalnej z klientem
Personalizacja polega na wykazaniu, że bank potrafi zrozumieć specyficzne potrzeby klienta i jest w stanie zaprojektować swoje procesy w taki sposób, żeby klient miał poczucie unikalnej obsługi. Bezpośrednie zwracanie się do klienta, dające poczucie zindywidualizowanej uwagi, znajomość preferencji i ostatnich interakcji składa się na personalizację doświadczeń. Dzięki temu klient ma poczucie, że jest w centrum uwagi i zaczyna tym samym budować emocjonalną więź z bankiem. Kluczowe działania banku w tym zakresie to bycie przyjaznym i uprzejmym, zrozumienie specyficznych potrzeb osobistych klienta, oferowanie tylko i wyłącznie odpowiednich produktów i usług, dopasowanych do jego preferencji.
Zarządzanie oczekiwaniami oraz ich spełnianie i przewyższanie
Klienci mają najczęściej zdefiniowane oczekiwania co do sposobu spełniania ich potrzeb. Zrozumienie tych oczekiwań, i jeśli to możliwe ich przekraczanie, powinno stać się kluczową umiejętnością organizacji, która w zarządzaniu doświadczeniem klienta widzi realną wartość. Główny kierunek działania to przede wszystkim traktowanie klienta z szacunkiem, realizacja zakomunikowanych zobowiązań, ciągła i transparentna informacja na wszystkich etapach procesu sprzedaży i obsługi, zapewnienie spójności doświadczeń w różnych punktach kontaktu, a także autentycznie zakomunikowana wdzięczność za korzystanie z usług.
Minimalizowanie wysiłku klientów i optymalizacja procesów
Klienci z zasady mają mało czasu i poszukują rozwiązań, które nie zawierają elementó...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI