IT@Bank 2015: Śniegowa kula wirtualnych pieniędzy

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2015.11.foto.168.400xBłyskawiczne płatności mobilne, sprzęt AGD robiący sam zakupy, płatności chipem wszczepionym w ciało oraz zero gotówki w obiegu - tak ma wyglądać nasza finansowa przyszłość.

Igor Lagenda

Według opublikowanego w październiku „Światowego Raportu Płatności 2015”, przygotowanego przez Capgemini i Royal Bank of Scotland, wzrost płatności bezgotówkowych jest szybszy niż wzrost PKB we wszystkich regionach geograficznych. Z badania wynika, że dynamiczny trend wzrostowy płatności bezgotówkowych, obserwowany w 2014 r., nadal jest kontynuowany. W tym roku wolumen zwiększy się o 8,9 proc., do rekordowej liczby 389,7 mld transakcji. Wzrost napędzał dynamiczny rozwój płatności na wschodzących rynkach azjatyckich oraz szeroko rozpowszechnione zastosowanie technologii mobilnej dla potrzeb realizacji płatności na rynkach rozwiniętych. Duże znaczenie miało trwające ożywienie gospodarcze na rynkach rozwiniętych, szybka ekspansja w Chinach, wdrożenie technologii mobilnej i bezdotykowej oraz obserwowane w całym świecie przejście w kierunku programów płatności natychmiastowych.

Wzrost transakcji bezgotówkowych w Azji wyniósł w 2014 r. 27 proc. (w porównaniu z 22 proc. w 2013 r.), do czego przyczyniła się rosnąca popularność internetu i wdrożenie płatności mobilnych. Wolumeny płatności bezgotówkowych w Chinach mają w tym roku przewyższyć wolumeny notowane w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji i Korei Południowej, co da Chinom czwarte miejsce na świecie za Stanami Zjednoczonymi, strefą euro i Brazylią, zajmującymi odpowiednio pierwsze, drugie i trzecie miejcie. To bowiem właśnie w Państwie Środka odnotowano rekordowy wzrost transakcji bezgotówkowych, wynoszący 37,7 proc., po tym gdy władze nadzoru przyspieszyły otwarcie krajowego rynku płatności dla firm z zagranicy i w całym kraju zainstalowano terminale płatnicze. Znacząco wzrosła także liczba płatności mobilnych – o 170 proc., aż do 4,5 mld transakcji, co spowodowało, że stały się one centralnym elementem ekosystemu płatniczego Chin.

Z raportu wynika, że najwięcej transakcji bezgotówkowych wykonują Finowie (451), drugie miejsce zajęli Amerykanie (390), a trzecie Holendrzy, czwarte Australijczycy, a piąte Duńczycy.

Polska zajęła miejsce pod koniec stawki, między Japonią a Włochami.

Z raportu wynika, że statystyczny mieszkaniec Kraju Kwitnącej Wiśni wykonuje mniej niż 100 transakcji bezgotówkowych rocznie, niewiele więcej niż Polak. Nasz kraj znajduje się jednak w ścisłej światowej czołówce pod względem wzrostu liczby operacji. Pod tym względem wyprzedzili nas tylko Chińczycy i Rosjanie. W latach 2009-2012 skumulowany wskaźnik wzrostu (CAGR) dla naszego kraju wynosił 13 proc., w Rosji mogli się pochwalić 25-proc. wzrostem, a w Chinach 28-proc.

Więcej płatności ukrytych

Płatności ukryte, czyli zrealizowane za pośrednictwem systemów nienależących do banków, szacowane są obecnie na aż 10 proc. (40,9 mld) liczby transakcji bezgotówkowych zrealizowanych w 2014 r., a w nadchodzących latach spodziewany jest ich dalszy wzrost. Brak spójnych danych na temat płatność długoterukrytych, które obejmują płatności przy użyciu kart gotówkowych możliwych do wykorzystania w tylko jednym punkcie akceptacyjnym, aplikacji mobilnych, portfeli cyfrowych oraz walut wirtualnych stawia wyzwanie przed bankami i niebankowymi dostawcami usług płatniczych w zakresie ustalenia optymalnych modeli operacyjnych i modeli przetwarzania transakcji na takich rynkach. Ponieważ płatności ukryte nie podlegają uregulowaniom, istnieją także obawy o brak ochrony konsumentów w zakresie ich danych osobowych, bezpieczeństwa informacji i rozwiązywania reklamacji, a także w zakresie zwalczania oszustw oraz prania brudnych pieniędzy. W celu zminimalizowania tych zagrożeń niezbędne jest wprowadzenie regulacji.

„Pomimo wzrostu notowanego przez innych konkurencyjnych dostawców usług płatniczych w połączeniu z nowymi, alternatywnymi metodami realizacji płatności, w tym portfelami elektronicznymi i aplikacjami mobilnymi, banki wciąż mają silną pozycję, dającą im możliwość tworzenia nowatorskich rozwiązań ulepszających doświadczenia konsumenckie” – zauważają autorzy raportu.

...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI