Bank i Klient: Dwie dekady bez gotówki za nami… i co dalej?
50 tys. kart bankowych, 6,8 tys. terminali POS i jedynie 100 bankomatów - tak wyglądał polski rynek kart płatniczych dwadzieścia dwa lata temu. Dziś ilość plastikowego pieniądza znajdującego się w dyspozycji naszych rodaków oscyluje wokół 35 mln, zapłacić kartą możemy w przeszło 181 tys. punktów - a w niektórych dziedzinach, jak choćby płatnościach bezstykowych, Polska wyrosła na potęgę w skali globalnej.
Stanisław Brzeg-Wieluński
Karol Jerzy Mórawski
Doświadczenia i perspektywy polskiego rynku płatności bezgotówkowych były tematem debaty eksperckiej „Miesięcznika Finansowego BANK”, która odbyła się 22 października 2015 r. w Klubie Bankowca. W panelu, prowadzonym przez redaktora naczelnego miesięcznika Stanisława Brzeg-Wieluńskiego oraz dziennikarza tego pisma Karola Mórawskiego udział wzięli: Andrzej Wolski – wiceprezes zarządu Centrum Prawa Bankowego i Informacji, dr Paweł Widawski – sekretarz Rady Wydawców Kart Bankowych ZBP oraz dyrektor Zespołu Bankowości Elektronicznej i Systemu Płatniczego ZBP, Wojciech Pantkowski – dyrektor zarządzający Departamentu Klienta Detalicznego w Banku Pekao S.A. oraz przewodniczący Rady Wydawców Kart Bankowych ZBP, Paweł Reichelt – dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej Plus Banku, Tadeusz Kościński – doradca prezesa BZ WBK oraz wiceprzewodniczący Rady Wydawców Kart Bankowych ZBP, Leszek Niemycki – wiceprezes Deutsche Bank Polska, dr Krzysztof Spirzewski – dyrektor zarządzający Departamentu Bankowości Transakcyjnej Société Générale, Tomasz Dymowski – dyrektor Departamentu Zarządzania Ofertą Produktową Raiffeisen Banku Polska, Aneta Biernat – dyrektor Biura Rozwoju Aplikacji Detalicznych i Kartowych w PKO Banku Polskim oraz Szymon Wałach – dyrektor Pionu Klienta Detalicznego w PKO Banku Polskim i członek Prezydium Rady Wydawców Kart Bankowych ZBP.
Partnerem wydarzenia była firma MasterCard Europe, oddział w Polsce, która w tym roku obchodzi dwudziestą rocznicę swej działalności na terenie Polski. Ze strony partnera w debacie uczestniczył Bartosz Ciołkowski – dyrektor generalny MasterCard Europe, oddział w Polsce.
Od outsidera do lidera
Debatę zapoczątkowała krótka podróż w przeszłość. Red. Brzeg-Wieluński przypomniał pierwsze miesiące polskiego kapitalizmu – kiedy to jedynymi miejscami na mapie Polski akceptującymi karty płatnicze były hotele „Orbisu” oraz sklepy funkcjonujące w kuriozalnym modelu tzw. eksportu wewnętrznego (Pewex oraz Baltona). Rzecz jasna, same karty pochodziły wyłącznie od zagranicznych emitentów. Pierwszy egzemplarz polskiego plastikowego pieniądza pojawił się nad Wisłą w 1991 r. za sprawą Banku Inicjatyw Gospodarczych, rok później do grona wydawców dołączył Pekao S.A. – jednak upowszechnienie tej formy płatności w Polsce wielu wciąż postrzegało w kategoriach science-fiction. – W 1993 r. brałem udział w spotkaniu, w którym uczestniczyły największe banki w Polsce. Kiedy pojawiła się sugestia, że możemy w ciągu najbliższych lat wydać milion kart, prezes jednego z dużych banków zapytał: Kiedy my zdołamy osiągnąć ten poziom? – wspominał wiceprezes zarządu Centrum Prawa Bankowego i Informacji Andrzej Wolski. Tymczasem już w 1996 r. liczba kart wyemitowanych przez polskie banki przekroczyła milion. Na szybką popularyzację tej formy zapłaty z pewnością wpłynęła działalność powołanej przez Związek Banków Polskich w kwietniu 1994 r. Rady Wydawców Kart Bankowych. – To był prapoczątek tworzenia wspólnego systemu kart płatniczych w Polsce – przypomniał Andrzej Wolski, jeden z inicjatorów utworzenia Rady.
Aneta Biernat dyrektor Biura Rozwoju Aplikacji Detalicznych i Kartowych w PKO Banku Polskim |
O dniu dzisiejszym płatności bezgotówkowych opowiadał urzędujący sekretarz RWKB, Paweł Widawski. – Polska tego czasu nie zmarnowała. Jesteśmy potęgą na skalę globalną, jeśli chodzi o płatności zbliżeniowe – już ponad 40 proc. wszystkich transakcji kartowych dokonywanych jest bezstykowo, ponad 80 proc. terminali posiada funkcje zbliżeniową, ponad 80 proc. kart także jest wyposażonych w tę funkcję. (…) Polska jest liderem płatności natychmiastowych, jesteśmy w ekskluzywnym gronie rynków na świecie, gdzie płatności zbliżeniowe funkcjonują już nie jako eksperyment, tylko pełnoprawny produkt działający na rynku – przypomniał. I zaznaczył, że sukces ten nie byłby możliwy bez znaczącego zaangażowania organizacji płatniczych.
Bartosz Ciołkowski dyrektor generalny MasterCard Europe, oddział w Polsce |
Na rolę operatorów wskazał również przedstawiciel Société Générale. – Ten moment, kiedy połączyliśmy swoje wysiłki: wiedzę, możliwości, technologię, którą przyniosły sieci kartowe z rynkiem, z naszymi klientami zaowocował tym, że dziś jesteśmy w Europie tak mocno zaawansowani – podkreślił Krzysztof Spirzewski. Szymon Wałach z PKO BP przypomniał z kolei, że dynamiczny rozwój polskiego obrotu bezgotówkowego możliwy był dzięki inwestowaniu znacznej części środków pochodzących z opłat interchange w technologie płatnicze i promocję nowoczesnych form płatności. Wpływ na kształt obrotu bezgotówkowego mają jednak nie tylko mechanizmy rynkowe, ale również sfera regulacyjna. Sekretarz RWKB wskazał tu w szczególności na rozwiązania zawarte w dyrektywie PSD II, takie jak choćby dostęp podmiotów trzecich do rachunku. Dużym wyzwaniem dla tradycyjnego obrotu bezgotówkowego może okazać się również przestrzeń digital banking – zjawisko, które dziś dynamicznie opanowuje choćby rynek brytyjski.
Tomasz Dymowski dyrektor Departamentu Zarządzania Ofertą Produktową Raiffeisen Banku Polska |
Czy płacić klientom za używanie karty?
Ale nie tylko technologiczne nowinki będą konkurentem dla kart czy płatności mobilnych. Za wygraną nie daje również najbardziej tradycyjna forma zapłaty – czyli gotówka. – Operacje bezgotówkowe mają obecnie 20-proc. udział we wszystkich transakcjach, biorąc pod uwagę szczególnie transakcje zakupowe. Jesteśmy daleko poza średnią europejską wynoszącą ok. 35 proc. Dla porównania Wielka Brytania przekroczyła 50 proc. płatności bezgotówkowych, a Szwecja i Skandynawowie są na poziomie 70-80 proc. i ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI