Wakacje z kartą – Polskie ePłatności podsumowują sezon
Ponad 100 mln zł Polacy wydali w te wakacje płacąc kartą w popularnych miejscowościach wypoczynkowych. Łączna wartość transakcji w poddanych analizie lokalizacjach wzrosła o 20% w porównaniu z analogicznym okresem 2014 roku.
Polacy pokochali płatności zbliżeniowe. Stanowiły one ponad połowę (56%) transakcji dokonanych w zbadanych miejscowościach na morzem, w górach i na Mazurach.
Zestawienie powstało na podstawie danych własnych firmy Polskie ePłatności i odnosi się do transakcji przeprocesowanych przez firmę.
Raport do pobrania tutaj.
W popularnych miejscowościach wypoczynkowych zapłacono bezgotówkowo ponad 1,7 miliona razy, co oznacza prawie 30-procentowy wzrost liczby transakcji w stosunku do sezonu wakacyjnego 2014. Stopa wzrostu liczby transakcji w porównaniu z okresem poza sezonem (jesień-wiosna) wyniosła aż 98%. Absolutnymi rekordzistami całego zestawienia pod tym względem okazały się miejscowości nadmorskie: Ustka, Łeba i Władysławowo, gdzie wzrost w stosunku do okresu poza sezonem przyjął wartość od 200 do ponad 500%. Różnica pokazuje, jak wielkie znaczenie dla rozwoju ośrodków turystycznych ma akceptacja płatności bezgotówkowych.
Analiza potwierdziła, że Polacy pokochali płatności zbliżeniowe i dokonują w ten sposób coraz więcej transakcji. Udział operacji bezstykowych w całkowitej puli „wakacyjnych płatności” wyniósł 56%.
Jako jeden z wiodących procesorów płatności w kraju postanowiliśmy zbadać nawyki płatnicze Polaków na wakacjach. Wykorzystaliśmy do tego celu nasze własne dane dotyczące transakcyjności na terminalach w wybranych miejscowościach znanych z popularności wśród turystów. Należy pamiętać, że obsługę transakcji w poddanych analizie lokalizacjach oferują również inni inne firmy, co dodatkowo potwierdza ogromną skalę zjawiska. Zestawienie pokazuje, że karta towarzyszy Polakom niezależnie od okoliczności i dla wielu jest dziś podstawowym instrumentem płatniczym – wyjaśnia Janusz Bober, Prezes Zarządu, Polskie ePłatności. To ważny sygnał dla wszystkich przedsiębiorców prowadzących biznes sezonowy. Akceptacja płatności bezgotówkowych to obecnie absolutna konieczność, tym bardziej, że technologia, np. mPOS, umożliwia akceptowanie kart nawet przez plażowych sprzedawców jagodzianek czy mobilnych handlarzy pamiątek – dodaje Bober.
78 mln zł, czyli ponad 2/3 całkowitej kwoty wydanej przez Polaków na „bezgotówkowych” wakacjach, pochodzi z transakcji dokonanych nad morzem, tj. w Trójmieście, Kołobrzegu, Świnoujściu, Władysławowie, Łebie i Ustce.
W górach tj. w Zakopanem, Świeradowie-Zdroju, Krynicy Zdroju, Szczawnicy, Szklarskiej Porębie i Solinie odnotowano łącznie 200 tys. transakcji bezgotówkowych na łączną kwotę przekraczającą 14 mln zł. Niemal połowę (43%) z nich stanowiły transakcje zbliżeniowe. Średnia wartość pojedynczej transakcji w górach wyniosła w tym sezonie 77,25 zł, a zatem sporo powyżej wakacyjnej średniej dla wszystkich zbadanych regionów.
Mazury, które są stosunkowo niewielkim obszarem turystycznym w porównaniu z regionami nadmorskimi oraz górskimi, są tłumnie odwiedzane przez turystów – żeglarzy czy rowerzystów. W tym sezonie wydano tam bezgotówkowo ponad 4 mln zł. W Giżycku, Mikołajkach, Węgorzewie i Mrągowie zaksięgowano 90 tys. transakcji bezgotówkowych, z których 54% stanowiły operacje zbliżeniowe.
Na bieżąco monitorujemy trendy w nawykach płatniczych Polaków. Mierzymy transakcyjność, udział operacji zbliżeniowych i rozmawiamy z przedsiębiorcami. Podsumowanie sezonu wakacyjnego 2015 pozwala przewidywać, że w przyszłe wakacje dostępność płatności bezgotówkowych będzie jeszcze lepsza, a stopa wzrostu liczby transakcji utrzyma się na dwucyfrowym poziomie. Dla osób prowadzących biznes sezonowy wkrótce rozpocznie się czas przygotowań do kolejnego sezonu. Jestem przekonany, że ci, którzy dotychczas przyjmowali wyłącznie gotówkę, zainteresują się wprowadzeniem terminala do swoich firm – konkluduje Janusz Bober.
Olgierd Borówka