Co czwarty pracownik MoneyGram na świecie pracuje w Warszawie. Polska stała się centrum operacji biznesowych MoneyGram’s
Irlandia, Czechy i Bułgaria - to kraje, które Polska pokonała w wyścigu o lokalizację Global Business Center MoneyGram. Dziś jedna czwarta wszystkich pracowników firmy na świecie pracuje w Warszawie. MoneyGram planuje jeszcze w tym roku zwiększyć liczbę etatów w warszawskim centrum o kolejne 15 proc.
– Wybraliśmy Warszawę, ze względu na dostęp do wielokulturowej, dobrze wykształconej kadry, przyjazne dla inwestorów zagranicznych środowisko biznesowe i dobrą sytuację ekonomiczną – mówi Pam Patsley, Prezes Zarządu MoneyGram. – Dziś obsługa operacyjna biznesu MoneyGram jest zlokalizowana w Warszawie, stąd koordynowane są kluczowe procesy. Tu również powstają nowe, innowacyjne rozwiązania, które sprawiają, że nasze usługi dla klientów z ponad 200 krajów świata świadczone są coraz bardziej nowocześnie i wydajnie. Dotyczy to np. rozwoju kanałów zdalnych, jak przekazy z wykorzystaniem samoobsługowych kiosków i smartfonów, które są dla nas dziś naszym strategicznym priorytetem – podkreśla Pam Patsley.
W pierwszym kwartale 2015 roku udział przekazów pieniężnych realizowanych przez klientów MoneyGram z wykorzystaniem kanałów samoobsługowych wyniósł 11 proc. Firma chce, aby do 2017 roku wynosił on miedzy 15 a 20 proc.
Global Business Center firmy zatrudnia dziś ponad 550 osób, 10 proc. więcej, niż planowano w momencie jego otwarcia w styczniu 2015 r. W najbliższych miesiącach powstanie tu kolejne 100 etatów. Docelowo zespół ma liczyć 800 osób do końca 2016 r. Pracownicy centrum obsługują agentów i klientów MoneyGram we wszystkich strefach czasowych, posługując się 24 językami (w tym m.in. arabskim, greckim, hindi, koreańskim, mandaryńskim, swahili, tureckim, urdu czy wietnamskim). Aż 30 proc. zespołu to obcokrajowcy, reprezentujący 39 narodowości. Spośród nich najliczniejszymi grupami są Hiszpanie, Włosi i Egipcjanie. – Wielokulturowość naszego centrum dowodzi, że Warszawa jest dziś atrakcyjnym rynkiem pracy nie tylko dla Polaków, ale również dla obcokrajowców. Niektórzy z nich przyjechali do Polski specjalnie dla pracy w MoneyGram – mówi Andrzej Wilk, Senior Vice President MoneyGram, szef biura firmy w Warszawie.
– Centrum biznesowe firmy MoneyGram w Polsce jest doskonałym przykładem inwestycji, która była w równym stopniu oparta o dostęp do dużego rynku zasobów ludzkich – ‘man power’, jak i możliwości znalezienia kadr o najwyższych kwalifikacjach – ‘brain power’. Pozwoliło to spółce w pełni skorzystać z potencjału intelektualnego kraju – mówi Iwona Chojnowska-Haponik, Dyrektor Departamentu Inwestycji Zagranicznych PAIiIZ. – To właśnie w ostatniej dekadzie wśród inwestorów rozpowszechniło się postrzeganie polskiego sektora usług nowoczesnych dla biznesu (BSS) jako branży generującej miejsca pracy o dużej wartości dodanej. Polska stała się liderem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pod względem zarówno liczby powstających centrów usług, jak i wzrostu zatrudnienia wykwalifikowanych pracowników, którzy są w stanie obsługiwać coraz bardziej złożone i wszechstronne procesy biznesowe. Szacuje się, że dynamika wzrostu miejsc pracy przekracza 18 proc. rocznie – dodaje.
Misją firmy MoneyGram jest zbliżanie ludzi – rodzin, przyjaciół i bliskich poprzez niezawodne, docierające w dowolny zakątek świata transfery pieniężne, które można odebrać już po kilku minutach. Według danych Banku Światowego dziś 1 osoba na 7 mieszka i pracuje poza miejscem swojego urodzenia, w tym 200 milionów ludzi poza rodzinnym krajem. Jednocześnie ponad 2 mld konsumentów na świecie, czyli około połowa dorosłej populacji globu, nie ma dostępu do usług banków lub z nich nie korzysta.
– Nasze usługi są odpowiedzią na wyzwania współczesnej, globalnej gospodarki, która charakteryzuje się wysoką mobilnością pracowników. Zmieniamy sposób, w jaki świadczone są usługi przekazów pieniężnych. Klienci mogą dziś przesyłać i odbierać pieniądze online, z wykorzystaniem swoich telefonów, w samoobsługowych kioskach, placówkach banków czy lokalnym sklepie – w zależności od tego, jaka forma jest dla nich najwygodniejsza – podkreśla Pam Patsley.
Bank Światowy szacuje, że globalny rynek przekazów pieniężnych osiągnie w tym roku wartość ok. 600 mld dolarów. Trzy kraje świata, do których wędruje tą drogą najwięcej gotówki to Indie, Chiny i Filipiny (odpowiednio 70, 64 i 28 mld dolarów w 2014 roku). Z kolei najwięcej pieniędzy wysyła się ze Stanów Zjednoczonych (przede wszystkim do Meksyku), Rosji i Arabii Saudyjskiej (odpowiednio 54, 37 i 35 mld dolarów).
W Polsce przekazy pieniężne MoneyGram realizowane są we współpracy z Bankiem Pocztowym, Bankiem BGŻ/BNP Paribas, Bankiem BPS, sklepami Pepco oraz firmą PlanB International. W sumie sieć obejmuje prawie 6 tys. lokalizacji. Według danych Banku Światowego Polska zajmuje 18 pozycję wśród wszystkich krajów jeśli chodzi o wartość odbieranych przelewów pieniężnych (ok. 7,5 mld dolarów w 2014 roku). Rocznie z naszego kraju wysyłane jest ok. 1, 7 mld dolarów. Te same dane pokazują, że w 2014 roku najwięcej przekazów z Polski zrealizowano na Ukrainę (375 mln dolarów – co stanowi 22 proc. wszystkich przekazów wychodzących), do Francji (329 mln dolarów) i do Niemiec (310 mln dolarów). Do Polski z kolei najwięcej gotówki trafiło z Niemiec (2,328 mln dolarów – 31 proc. wszystkich przekazów otrzymanych), Wielkiej Brytanii (1,255 mln dolarów) i Stanów Zjednoczonych (990 mln dolarów).
Robert Moreń
Senior Director of Communications,
Europe, Africa, Middle East, Asia, Australia