Wydarzenia i Opinie | Wyzwania Bankowości | Czy neobanki są przyszłością sektora finansowego?
Co skłania Polaków do sięgania po ofertę finansowego startupu, skoro podobne funkcjonalności mają w mobilnych aplikacjach bankowych? Czy polski sektor finansowy ma potencjał, by rywalizować z neobankami? Kwestie te były przedmiotem debaty, podsumowującej dziesiątą edycję wydarzenia „Wyzwania Bankowości”, moderowanej przez profesor Akademii Leona Koźmińskiego dr hab. Anetę Hryckiewicz-Gontarczyk, reprezentującą Zakład Ekonomicznych Analiz Empirycznych ALK.
Na wstępie moderatorka odwołała się do rezultatów realizowanego przez Deloitte badania „Digital Banking Maturity 2024”, które potwierdziło wysokie kompetencje cyfrowe polskiego sektora finansowego. Rzecz w tym, że digitalizacja polskich banków koncentruje się wokół relacji z klientem detalicznym, a w wielu obszarach, jak wykorzystanie blockchain czy AI, rodzime instytucje finansowe zajmują odległe pozycje. Tymczasem na europejskim rynku finansowym coraz śmielej poczynają sobie neobanki. Na koniec ub.r. dysponowały one 83 mln klientów, a ich liczba na przestrzeni kolejnych czterech lat może zwiększyć się do 124 mln, zaznaczyła moderatorka debaty.
Polacy nadal ufają klasycznym bankom…
Czy sympatia konsumentów kieruje się w stronę neobanków? Karol Mazurek, dyrektor zarządzający Accenture Polska, przypomniał wyniki badania przeprowadzonego niedawno przez reprezentowaną przezeń firmę. Polskie banki obroniły pozycję rynkową, 80% klientów indywidualnych nadal korzysta z ich usług, gdyż zapewniają one to, co Revolut. Polacy są też najbardziej zadowolonym z usług bankowych społeczeństwem europejskim.
Zdaniem przedstawiciela Accenture, digitalizacja frontendu stanowi konsekwencję budowy od zera polskiego systemu bankowego po roku 1989, dzięki czemu uniknęliśmy długu technologicznego. Tymczasem w takich państwach jak Irlandia większość konsumentów wskazuje neobank jako głównego dostawcę usług finansowych, a szalę ostatecznie przeważyć może zapowiadany przez Revoluta debiut finansowania hipotecznego online. Dobra passa polskiej bankowości nie musi jednak trwać wiecznie, zwłaszcza w sytuacji, kiedy – jak wskazywał Karol Mazurek – rodzime instytucje finansowe od kilku lat nie zaprezentowały przełomowych projektów.
Dorota Zaremba, wiceprezes SAP Polska, zwróciła uwagę, że metodyka badania „Digital Banking Maturity” koncentruje się na cyfrowym doświadczeniu klienta, co daje przewagę polskiemu sektorowi finansowemu. – Pod tym względem zdecydowanie wyprzedzamy resztę świata – zaznaczyła przedstawicielka SAP. Polską specjalnością są m.in. płatności bezgotówkowe: zbliżeniowe, natychmiastowe, a także realizowane bez fizycznego instrumentu. Sporo mamy do powiedzenia w dziedzinie cyberbezpieczeństwa i ochrony danych klientów. W innych obszarach inspiracji należy szukać poza Europą – Dorota Zaremba zwróciła uwagę na rynek azjatycki, który jest liderem ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI