Raport Specjalny | Płatności Bezgotówkowe | E-płatności coraz bezpieczniejsze i wygodniejsze

Raport Specjalny | Płatności Bezgotówkowe | E-płatności coraz bezpieczniejsze i wygodniejsze
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Systemy płatności elektronicznych zapewniają swym klientom coraz wyższy poziom, jednak by w pełni zabezpieczyć się przed próbami oszukańczymi, niezbędna jest świadomość użytkowników. Działania cyberprzestępców koncentrują się na najsłabszym ogniwie w łańcuchu bezpieczeństwa, tym zaś z reguły jest czynnik ludzki. Przeważająca część fraudów bazuje na socjotechnice.

Globalny wolumen płatności elektronicznych w roku bieżącym osiągnie wartość 11,55 bln USD, a w kolejnych latach można się spodziewać niemal dziesięcioprocentowej tendencji wzrostowej – oceniają analitycy niemieckiej firmy Statista. Siłą napędową pozostaje rynek e-commerce; tylko w roku 2024 łączna wartość transakcji bezgotówkowych online szacowana jest na 7,63 bln USD. Do kanałów cyfrowych przechodzić będą użytkownicy preferujący tradycyjne formy płatności – według prognoz Accenture, w ciągu najbliższych 10 lat migracja ta wygeneruje dodatkowe 48 bln USD w obrocie bezgotówkowym.

Proces, którego przyspieszenie przypadło na okres pandemii COVID-19, determinowany jest postępującą digitalizacją całej gospodarki, ale i pojawianiem się nowych schematów płatniczych, łączących intuicyjność wykonywania operacji z najwyższym poziomem ochrony przed oszustwami. Problem w tym, że za rozwojem technologii płatniczych nie nadąża świadomość konsumentów, również w zakresie bezpieczeństwa posługiwania się instrumentami bezgotówkowymi.

„Aż dwie trzecie ankietowanych ekspertów z instytucji finansowych ocenia, iż największym wyzwaniem dla rynku jest brak świadomości klientów na temat zagrożeń, na które mogą się natknąć” – przestrzegają autorzy najświeższej edycji raportu, poświęconego nadużyciom na szkodę branży finansowej i jej klientów, realizowanego cyklicznie od roku 2009 przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce oraz EY Polska. Tymczasem szkody, wyrządzone przez cyberoszustów przybierają zastraszające rozmiary. Badania przeprowadzone przez IBM wykazały, iż tylko w minionym roku jednostkowy koszt naruszenia bezpieczeństwa danych w branży finansowej oscylował wokół 4,45 mln USD, co oznacza piętnastoprocentowy wzrost na przestrzeni zaledwie trzech lat!

Nieautoryzowane transakcje problemem nr 1

Nieautoryzowane transakcje już po raz drugi znalazły się na szczycie listy zagrożeń, wskazywanych przez uczestników badania ZPF i EY Polska. Na problem ten zwracają uwagę szczególnie przedstawiciele banków lokalnych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, jednak i w bankowości komercyjnej widać wysoką i stale rosnącą świadomość ryzyka, związanego z oszustwami płatniczymi. Na przestrzeni minionych 12 miesięcy problem zwiększył się w 2/3 analizowanych instytucji finansowych, przy czym trend ten częściej obserwowany był w bankowości uniwersalnej (70% wskazań) aniżeli w lokalnych instytucjach finansowych i SKOK-ach (57% odpowiedzi twierdzących). Dla porównania, rosnące ryzyko cyberataku odnotowało jedynie 41% badanych, a w co trzeciej instytucji coraz większe wyzwanie stanowią oszustwa z użyciem kart kredytowych. Dane te wskazują, iż z punktu widzenia cyberbezpieczeństwa absolutnie kluczowe znaczenie ma obszar płatności elektronicznych. Za taką hierarchią przemawia też ewolucja prawa unijnego, konsekwentnie przenosząca odpowiedzialność za nieprzemyślane zachowania konsumentów na dostawców usług płatniczych, czego najświeższym przykładem może być zapis odnośnie transakcji nieautoryzowanych w procedowanym właśnie rozporządzeniu PSR.

Tymczasem polskie banki komercyjne sukcesywnie zdobywają doświadczenie w odpieraniu cyberataków i fraudów kredytowych. 40% uczestników badania, przeprowadzonego przez ZPF i EY Polska uważa, iż ich bank jest bardzo dobrze przygotowany na walkę z nieautoryzowanymi transakcjami, podczas gdy w przypadku cyberataków twierdzi tak 70% respondentów, a w odniesieniu do fraudów kredytowych aż 80%. Kolejnych 40% badanych ocenia ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK