Raport Specjalny | Płatności Bezgotówkowe | Dać obywatelom wybór
Już w ponad trzech tysiącach urzędów w Polsce są dostępne płatności bezgotówkowe. Jakie korzyści niesie za sobą ich wprowadzenie dla obywateli oraz dla samej administracji publicznej?
– Wprowadzenie płatności bezgotówkowych w urzędach znacznie ułatwia obywatelom dokonywanie transakcji, eliminując potrzebę noszenia gotówki oraz skracając czas załatwiania spraw. Z kolei dla pracowników administracji publicznej oznacza efektywniejsze zarządzanie finansami oraz szybszy obieg dokumentów, co zwiększa ogólną wydajność pracy. Płatności elektroniczne poprawiają dostępność usług, co sprzyja większemu zadowoleniu obywateli z interakcji z urzędami. Trudno się dziwić, że płatności bezgotówkowe w urzędach są pożądane – według badania Fundacji Polska Bezgotówkowa z lipca br., już ponad 65% wszystkich transakcji w Polsce realizowanych jest bezgotówkowo. Warto powołać się też na statystyki z 2023 r., które potwierdzają utrzymujący się trend. W zeszłym roku zwiększyła się liczba płatności elektronicznych w sektorze publicznym. Liczba transakcji przekroczyła 8 mln, a ich wartość osiągnęła 1,3 mld złotych.
Jednak nie zawsze tak było. Co było w Pani ocenie momentem przełomowym, w którym urzędy zaczęły wdrażać rozwiązania płatności elektronicznych?
– Myślę, że punktem zwrotnym był 2017 r., kiedy to Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową S.A. powołało Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej (POS GOV). Istnieją badania rynkowe, które mówią, że w 2017 r. jedynie 10% urzędów akceptowało płatności bezgotówkowe, mimo że w 2015 r. aż 70% uczestników badania ARC Rynek i Opinia wyraziło chęć regulowania wszelkich opłat administracyjnych kartą. Wzrost popularności płatności kartą, telefonem czy zegarkiem, a także związana z tym wygoda i bezpieczeństwo, sprawiły, że obywatele zaczęli oczekiwać podobnych doświadczeń w relacjach z administracją publiczną. Dlatego celem tego programu było wprowadzenie płatności bezgotówkowych do większości jednostek administracji publicznej, takich jak urzędy wojewódzkie, marszałkowskie, miasta, gminy, ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI