Bankowość i Finanse | Debata Redakcyjna – Gen AI | Co GenAI może zaoferować bankom i jak wykorzystać jej potencjał

Bankowość i Finanse | Debata Redakcyjna – Gen AI | Co GenAI może zaoferować bankom i jak wykorzystać jej potencjał
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W ewolucji rynku finansowego wskazać można technologiczne kamienie milowe, które odmieniły funkcjonowanie sektora. Bankowość elektroniczna i mobilna, blockchain, chmura obliczeniowa czy big data to tylko najbardziej oczywiste przykłady. W ostatnim czasie lista ta wzbogaciła się o generatywną sztuczną inteligencję, która – jak zauważył Marcin Kowalski, CTO w firmie GFT Poland – ma potencjał wdrożeniowy na poziomie smartfonu, bez którego nie byłoby mowy o bankowości mobilnej.

Przy tak olbrzymich możliwościach generatywna AI tworzy spore wyzwania dla instytucji finansowych, zainteresowanych jej wdrażaniem, poczynając od tych stricte technologicznych i powiązanych z nimi kosztami, poprzez konieczność dokonania rozlicznych zmian w strukturze organizacyjnej banku, aż po potrzebę dochowania wymogów prawno-regulacyjnych. Plusom i minusom generatywnej sztucznej inteligencji oraz przykładom jej udanego wdrożenia poświęcona była debata ekspercka „Miesięcznika Finansowego BANK”, zatytułowana „Realistycznie o wdrażaniu Gen AI w bankowości” zrealizowana w stołecznym Klubie Bankowca. Partnerem technologicznym panelu, moderowanego przez redaktora naczelnego „Miesięcznika Finansowego BANK”, Pawła Minkinę, była firma GFT Poland. Dyskusja cieszyła się dużym zainteresowaniem ze strony bankowców, uczestniczyli w niej reprezentanci 13 instytucji finansowych. Mogli oni skorzystać z wiedzy ekspertów i praktyków, reprezentujących firmy GFT Poland, Google Cloud i kancelarię Osborne Clarke.

Kiedy GenAI ma halucynacje

Temat sztucznej inteligencji przejawia się w mainstreamie biznesowym od przynajmniej kilkunastu lat – podkreślił w swoim wystąpieniu Daniel Musiał, starszy architekt rozwiązań chmurowych w GFT. Jednak przełom i pojawienie się Gen AI w masowej świadomości nastąpiło dopiero w pierwszych miesiącach 2023 r., za sprawą OpenAI i kluczowych dostawców usług chmurowych. To oni udostępnili rozwiązanie wykorzystujące Gen AI i duże modele językowe osobom, które do tej pory nie miały zawodowej styczności ze sztuczną inteligencją.

Jak dodał Marcin Kowalski, najnowsze wcielenia tych modeli, jak Google Gemini, poczynając od wersji 1.5, wyszły poza fazę eksperymentowania, dzięki czemu istnieje możliwość użycia ich w biznesie w sposób w pełni przewidywalny.

Te rozwiązania pokazały nam szereg zastosowań, które wcześniej kojarzyliśmy z filmami science fiction, a nie zastosowaniem skoncentrowanym na biznesie Możemy myśleć o nich jako o realnym i często już niezbędnym narzędziu – sugerował Daniel Musiał. Równocześnie jednak należy pamiętać o specyficznych ryzykach, towarzyszących korzystaniu z generatywnej sztucznej inteligencji. To przede wszystkim tzw. prompt injection, czyli odpytania chatbota przez osoby trzecie w taki sposób, by ten wygenerował wnioski niezgodne ze stanem faktycznym. Przy odrobinie inwencji twórczej i samozaparcia można przekonać modele językowe, że się mylą w momencie, kiedy tak naprawdę mówią prawdę. Z takim przypadkiem miała do czynienia m.in. jedna z globalnych firm kurierskich, której model AI został nakłoniony do publikacji negatywnych opinii o tej firmie.

Do przekłamania odpowiedzi może dochodzić też w ramach tzw. halucynacji, czyli – jak byśmy to określili językiem ludzkim – fantazjowania GenAI. Daniel Musiał przywołał wpadkę jednego z modeli, który miał informować o biciu rekordu Guinnessa w pokonywaniu kanału La Manche… na piechotę. Trzecim elementem ryzyka jest niewłaściwe posługiwanie się modelami językowymi. – Te zagrożenia można by traktować z przymrużeniem oka, gdyby ograniczyć myślenie o dużych modelach językowych i GenAI do prostych zastosowań, skupionych bezpośrednio na odczycie danych bądź kategoryzacji i sumaryzacji. Jeżeli wyobrazimy sobie możliwość wykonywania jakiejś akcji w oparciu o sugestie LLM, zagrożenie staje się dużo bardziej realne – dodał reprezentant GFT.

Jak wdrażać sztuczną inteligencję w instytucji finansowej?

Problemem jest także reakcja części podmiotów na ryzyka związane z generatywną sztuczną inteligencją; ekspert przekonywał, że takie podejście jest jednym z najgorszych, gdyż w ten sposób rezygnuje się z licznych korzyści, jakie dają innowacyjne narzędzia. GFT przygotowało dla bankowców specjalne rozwiązanie w postaci asystenta bankowości wirtualnej, stworzonego przez firmę we współpracy z Google Cloud na bazie technologii firmy Thought Machine – partnera GFT i jednego z czołowych światowych dostawców systemów z zakresu core banking. Dysponuje on m.in. funkcją odpytywania systemu core bankingowego, zawierającego dane o użytkownikach oraz jego transakcje. ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK