Raport Specjalny | Bankowość Lokalna – NCR Polska | Cyfrowa transformacja technologii bankowej

Raport Specjalny | Bankowość Lokalna – NCR Polska | Cyfrowa transformacja technologii bankowej
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Współczesne banki wszechstronnie wykorzystują nowoczesne technologie, zarówno w dziedzinie obsługi klienta, w zakresie bezpieczeństwa oraz w automatyzacji procesów. Ciągły rozwój systemów informatycznych pozwala oferować usługi na najwyższym poziomie. Urządzenia samoobsługowe stały się już częścią cyfrowej infrastruktury banku.

Jedną z technologii bankowych są również bankomaty. Czasami niewystarczająco doceniane, jednak od kilkudziesięciu lat w sposób innowacyjny odciążają pracowników banku, automatyzują procesy i dbają o bezpieczeństwo i koszty.

Bankomaty to urządzenia, które zrewolucjonizowały sposób, w jaki ludzie zarządzają swoimi finansami. Od momentu ich wprowadzenia w latach sześćdziesiątych XX w., stały się nieodłącznym elementem codziennego życia. Na przestrzeni lat wiele się zmieniało w świecie bankowej samoobsługi, raz szybciej raz wolniej, raz rewolucja technologiczna innym razem ewolucja i adaptacja istniejących technologii. Tak się właśnie dzieje obecnie. Rozwinęły się technologie szeroko stosowane w bankowości mobilnej i internetowej, takie jak ekrany dotykowe, wideo konferencje, konsumpcja sieciowych API, web komponenty, web sockety itd.

Dzięki tym zmianom, sieć bankomatowa przestaje być odizolowana od systemów bankowych i łączy dwa światy bankowej technologii: cyfrowy i fizyczny, czyli gotówkę. W dodatku połączenie to realizowane jest w sposób bezpieczny, gdyż jeśli urządzenie znajduje się w infrastrukturze banku to łatwiej je kontrolować, zabezpieczyć i utrzymywać w zgodności ze standardami.

Wykorzystanie istniejących API, współpraca z AI

Co możemy osiągnąć dzięki temu mariażowi? W przeszłości mieliśmy do czynienia z wieloma innowacyjnymi projektami porzuconymi z powodu trudności implementacyjnych, różnic technologicznych, braku możliwości integracji z innymi systemami. Dotychczas w praktyce bankomaty spełniały swoją rolę, pracując w odizolowanym środowisku, czymś w rodzaju silosu.

Obecnie zastosowanie bezpiecznych technologii internetowych pozwala nam pokonać te bariery i ułatwia integrację kompletnie nowych usług w bankomacie.

Dla przykładu: jeśli bankowość mobilna umożliwia wnioskowanie o kredyt lub przesunięcie środków na lokatę, to zapewne w banku istnieje jakieś API, które realizuje tę operację. Przy zastosowaniu nowoczesnego oprogramowania bankomatu nic nie stoi na przeszkodzie, aby to samo API zostało użyte przez urządzenie samoobsługowe w celu udzielenia kredytu lub zwiększenia limitu w sytuacji braku środków w czasie wypłaty. Dzięki temu konsument dostaje pożądaną gotówkę, a bank zwiększa sprzedaż, docierając do nowych klientów.

Możemy również proponować lokatę środków w chwili wpłaty gotówki. Najlepsze oferty w najlepszym momencie.

Decyzje o propozycji tych usług mogą być podejmowane przy wsparciu sztucznej inteligencji pracującej na zapleczu banku.

Technologie internetowe pomagają przy budowie interfejsu użytkownika, zważywszy na to, że stosujemy podobne techniki, co aplikacje mobilne. Dzięki czemu łatwo jest ujednolicić sposób obsługi we wszystkich kanałach dostępu, ograniczając czas i koszty tej operacji.

Zastosowania współczesnych bankomatów

Unifikacja technologii między kanałami obsługi klienta (samoobsługa, bankowość internetowa, bankowość mobilna) pozwala na zwiększenie synergii. Oto kilka potencjalnych zastosowań:

  • Bankomat może zbierać anonimowe informacje o klientach obcych. Jak często korzystają z naszych urządzeń? Gdzie jest największy ruch? Z jakich banków do nas przychodzą?
  • Bankomat może dostarczyć informacji, jak długo trwa transakcja, jakie kroki zajmują najwięcej czasu? AI na tej podstawie może podpowiedzieć, jak usprawnić oferowane usługi.
  • W celu zapewnienia wsparcia dla osób niepełnosprawnych można przenieść obsługę bankomatu do aplikacji mobilnej – steruje ona wtedy bankomatem ze swojego smartfonu, gdzie ma zapewnioną transkrypcję głosową lub choćby wysoki kontrast ekranu.
  • W aplikacji mobilnej lub bankowości internetowej klient może zarezerwować wypłatę większej gotówki. Wówczas systemy bankowe zlecają doładowanie gotówki do bankomatu i dbają o to, by odpowiednia kwota była dostępna na umówioną godzinę.
  • Bankomat może przekształcić się w oddział bankowy, gdzie możemy nawiązać kontakt z doradcą bankowym, który przyjmie zlecenie wykonania bardziej skomplikowanych operacji.
  • Poza godzinami pracy banku, klient może otrzymać pomoc i poradę od awatara reprezentującego sztuczną inteligencję. Można w ten sposób, na przykład, złożyć reklamację w sytuacji nieudanej transakcji.

Jest tych usług znacznie więcej. Warte podkreślenia jest to, że nowoczesne technologie internetowe znacznie skracają time to market. Dzieje się tak ze względu na możliwość stosowania istniejących komponentów oraz to, że bankomat może programować nie tylko guru bankomatowy. Znaczna część prac może zostać wykonana przez osoby bez dostępu do wiedzy tajemnej, posiadające doświadczenie z zakresu budowy nowoczesnych interfejsów użytkownika.

Przyszłość bankomatów

Bankomaty będą nadal ewoluować, dostosowując się do potrzeb klientów i postępu technologicznego. Możemy spodziewać się jeszcze większej integracji z aplikacjami mobilnymi oraz wprowadzenia nowych funkcji, które uczynią zarządzanie finansami jeszcze prostszym i bardziej wygodnym.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK