IT@BANK 2014
IT@BANK 2014 to jedna z największych konferencji w Polsce poświęconych zagadnieniom związanym z informatyką bankową - rozpoczęła się 20 bm. tuż po godz. 9.00. Dostojnych gości powitał i konferencję otworzył Stanisław Brzeg-Wieluński - redaktor naczelny "Miesięcznika Finansowego BANK". Przypomniał, że transmisje on-line wydarzenia można śledzić na stronach internetowych ZBP - www.zbp.pl; Bankiera - www.bankier.pl; PR News - www.prnews.pl oraz www.alebank.pl. Zachęcił również do śledzenia relacji z konferencji, prowadzonej na żywo w serwisie Twitter, na profilach @KongresITBANK oraz @aleBankPL i aktywnego włączania się w dyskusję. Poprosił następnie o zabranie głosu Krzysztofa Pietraszkiewicza, prezesa Związku Banków Polskich.
IT@BANK 2014: |
– Witam Państwa na jednym z najlepszych wydarzeń z obszaru gospodarki elektronicznej – nie tylko w Polsce, ale i w tym regionie Europy – powiedział prezes ZBP. Słowa te w perfekcyjny sposób oddają istotę konferencji. Wszak już od sześciu lat na konferencjach z logo IT@BANK – przygotowywanych przez redakcję „Miesięcznika Finansowego BANK” przy współpracy z Forum Technologii Bankowych ZBP – spotyka się kilkaset kluczowych osób ze świata bankowości oraz IT, to miejsce prezentacji najnowszych rozwiązań technologicznych oraz platforma wymiany doświadczeń.
Sukcesów nie brakuje
O tym, czym powinna się charakteryzować nowoczesna placówka bankowa, mówił Piotr Głaska, Senior Product Manager w Huawei Polska. Marcin Dziuba, architekt rozwiązań biznesowych w VSoft S.A. swoje wystąpienie poświęcił innowacjom; o tym, że wykorzystanie technologii może być narzędziem pozyskiwania i lojalizacji klientów przekonywał Łukasz Kosuniak, Enterprise Marketing Manager w Samsung Electronics Polska. Konsolidacja środowiska heterogenicznego w chmurze prywatnej – tak brzmiał temat wystąpienia Krzysztofa Rączkiewicza, Solutions Architect w Cloudware Polska Sp. z o.o. Dzianis Kashko, dyrektor sprzedaży sektora finansowego, Comtegra i Maciej Bocian, Sales Development Manager & Team Leader, NetApp udowadniali, że Agile IT jest skuteczną metodą zarządzania infrastrukturą OnDemand w instytucjach z sektora finansowego.
– Nie wchodźcie w czeki – budujcie bankowość elektroniczną. Budujcie nowoczesne, nie przestarzałe systemy kartowe, nie dajcie się oszukać – takie rady i zalecenia najlepszych ekspertów z zagranicy pozwoliły Polsce nie tylko dogonić kraje Zachodu, ale nawet stać się liderem w takich dziedzinach, jak bankowość elektroniczna czy choćby zastosowanie kart bezstykowych – kontynuował prezes ZBP. I dodał – mamy prawo do dumy. Chciałbym państwa prosić, żebyście zastanawiali się nad tym, co robić – nie tylko w Polsce, ale i w Europie – żeby zarabiać na gospodarce elektronicznej. Co robić, żeby bankowość, ale i inne dziedziny gospodarki były bardziej przyjazne ludziom. Co zrobić, żeby włączyć do szeroko rozumianego obrotu gospodarczego osoby dotknięte niepełnosprawnością. Jak tworzyć nowe miejsca pracy, jak kreować bardziej bezpieczne obszary w gospodarce elektronicznej?
– Jak organizować biznes w obszarze gospodarki elektronicznej, aby pozostawiać znaczną część przychodów na terenie naszego kraju? Wreszcie – jak mamy działać, aby nasze państwo było bardziej nowoczesne, bardziej przyjazne, a w konsekwencji – tańsze? – pytał Krzysztof Pietraszkiewicz. – Chciałbym, aby z takich spotkań jak dzisiejsze wyprowadzać rekomendacje dla tych obszarów, które możemy uznać za ważne – dodał.
Andrzej Kawiński w swym wystąpieniu przypomniał o ważnym jubileuszu – w tym roku dziesięciolecie obchodzi Forum Technologii Bankowych. – powstało w roku 2004. Jest ono miejscem wymiany informacji, doświadczeń, współpracy firm z sektora finansowego i IT – mówił. Przypomniał również postać tragicznie zmarłego przed dwoma laty prof. dr. hab. Remigiusza Kaszubskiego, inicjatora działalności FTB i wielkiego popularyzatora bankowości elektronicznej w Polsce.
Dodał też, że jedną z form działalności FTB jest przygotowywanie licznych raportów i analiz poświęconych kluczowym kwestiom z zakresu IT w sektorze finansowym, takim jak biometria, BCM, cloud computing, uwierzytelnianie czy wiele zagadnień z zakresu bezpieczeństwa.
Klient i bezpieczeństwo
Przed południem odbyły się dwie sesje. Pierwszą z nich zdominował omnichannel. Jak wiadomo, obsługa – niezależnie od kanału komunikacji z klientem, jak i jej stopnia zaawansowania – jest największym wyzwaniem dla banków. Zintegrowana bankowość może więc stać się elementem przewagi konkurencyjnej. Lubomir Stojek, Application Delivery Management z HP Software CEE w swoim wystąpieniu skupił się na bankowości w telefonie i na tym, jak zapewnić pięć gwiazdek aplikacjom mobilnym. The Digital Branch: how to create positive customer experience with new technology solutions – tak brzmiał temat wystąpienia Aleksandry Lubavs, Vice President, Marketing & Innovation w Diebold EMEA. Karol Mazurek, dyrektor zarządzający, Accenture mówił o banku jako partnerze, doradcy i dostawcy usług niefinansowych wykorzystującym dystrybucję omnikanałową.
Moderatorem pierwszego panelu był Paweł Jakubik z Microsoft, przewodniczący Forum Technologii Bankowych. Do dyskusji zaprosił on: Dorotę Poniatowską-Mańczak – CIO, Credit Agricole Bank Polska; Adama Marciniaka – dyrektora Pionu Rozwoju i Utrzymania Aplikacji w PKO Banku Polskim; Bartłomieja Noconia – dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Pekao S.A.; Feliksa Szyszkowiaka – członka zarządu Banku Zachodniego WBK S.A.; Karola Mazurka – dyrektora zarządzającego w Accenture oraz Dariusza Żurakowskiego – dyrektora Departamentu Business Inteligence w BGŻ S.A.
Prowadzący i uczestnicy sesji drugiej – Cyber Security – zastanawiali się nad tym, czy w dzisiejszym świecie obawa klientów o bezpieczeństwo nie jest barierą w rozwoju nowoczesnej bankowości? A także czy i jak polskie banki przygotowane są do przyszłych zagrożeń?
Czy 12s ma znaczenie? Zapewnienie gwarantowanej dostępności łańcucha usług – tym tematem zajął się Piotr Zacharek, Mission Critical Systems Category Manager w HP Enterprise Group. Malware niegroźny klientom naszego banku – how to? – postanowili to wyjaśnić Ewa Pasewicz, Sales Director – Banking oraz Andrzej Nowodworski, Incident Handling Team Leader i Karol Celiński, Team Leader z IMPAQ Sp. z o.o. Zagrożenia dla pieniędzy klientów w kanałach elektronicznych – tak swe wystąpienie zatytułował Marcin Spychała, Channel Sales and Development Manager CEE Trusteer w IBM Polska.
Panel drugi moderował Piotr Puczyński – dyrektor zarządzający CIO z Banku Gospodarstwa Krajowego. Dyskutantami byli: Mariusz Kaczmarek – ekspert IT; Grzegorz Kuliszewski – wiceprzewodniczący Forum Technologii Bankowych, IBM; Andrzej Sieradz – wiceprezes Banku BGŻ S.A.; Bartosz Świderski – przedstawiciel Forum Technologii Bankowych, Compfort Meridian oraz Jacek Santorski, guru psychologii biznesowej.
Popołudniową część konferencji zainaugurował Stanisław Brzeg-Wieluński, redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK”. Wspomniał o rankingu IT@BANK 2014, przybliżył jego – zmienioną w tym roku metodologię. I zapowiedział, że ogłoszenie wyników i wręczenie nagród będzie ostatnim elementem konferencji, niejako jej zwieńczeniem.
Rola technologii, lojalność klienta
Pierwszą sesją w popołudniowej części konferencji, a trzecią w kolejności, zdominowało pytanie, w jaki sposób innowacyjne rozwiązania mogą zrewolucjonizować polski sektor bankowy? Jako pierwszy wystąpił Piotr Gąsior, Gemalto Mobile & Financial Solution EMC, przedstawiciel Forum Technologii Bankowych. Wyjaśniał, jak podejść do usług mobilnych w ewoluującym ekosystemie.
O tym, czym powinna się charakteryzować nowoczesna placówka bankowa, mówił Piotr Głaska, Senior Product Manager w Huawei Polska. Marcin Dziuba, architekt rozwiązań biznesowych w VSoft S.A. swoje wystąpienie poświęcił innowacjom; o tym, że wykorzystanie technologii może być narzędziem pozyskiwania i lojalizacji klientów przekonywał Łukasz Kosuniak, Enterprise Marketing Manager w Samsung Electronics Polska. Konsolidacja środowiska heterogenicznego w chmurze prywatnej – tak brzmiał temat wystąpienia Krzysztofa Rączkiewicza, Solutions Architect w Cloudware Polska Sp. z o.o. Dzianis Kashko, dyrektor sprzedaży sektora finansowego, Comtegra i Maciej Bocian, Sales Development Manager & Team Leader, NetApp udowadniali, że Agile IT jest skuteczną metodą zarządzania infrastrukturą OnDemand w instytucjach z sektora finansowego.
Sesję czwartą poświęcono lojalności klientów. Przyjęto przy tym założenie, że budowanie lojalności może być drogą do zwiększenia przychodów instytucji finansowych. Zastanowiono się jednak, czy są one na to gotowe i jak powinny to zrobić.
Jarosław Pyszkowski, dyrektor zarządzania cyklem życia klienta w PKO Banku Polskim, w swoim wystąpieniu zajął się customer loyalty, czyli budowaniem lojalności jako drogą do zwiększenia przychodów instytucji finansowych. Rozwiązania proekologiczne a budowanie lojalności klientów – to tytuł rozważań Pawła Lemańczyka, wiceprezesa zarządu Banku Ochrony Środowiska S.A.
Moderatorem panelu dyskusyjnego zdecydował się być Andrzej Kawiński, prezes Instytutu Analiz i Prognoz Rynkowych, sekretarz Rady Programowej IT@BANK, ekspert Forum Technologii Bankowych przy ZBP. Do rozmowy zaprosił Adama Grzebielucha – wiceprezesa zarządu BOŚ S.A.; Pawła Masadyńskiego – wiceprezesa zarządu SGB-Banku S.A.; Wojciecha Pantkowskiego – dyrektora zarządzającego Departamentem Klienta Detalicznego w Banku Pekao S.A.; Jarosława Pyszkowskiego; Tomasza Zyśko – dyrektora zarządzającego ds. sprzedaży w BGŻ S.A. oraz Andrzeja Horawę – prezesa Teradata, przedstawiciela Forum Technologii Bankowych.
(ala, kmor)