IT@BANK 2014: Od Big Data po MDM

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2014.11.foto.089.400xTrudno dziś wyobrazić sobie funkcjonowanie jakiejkolwiek firmy bez dostępu do informacji. Jest najbardziej pożądanym z dóbr, kluczem do sukcesu. Liczy się jednak szybki do niej dostęp. Potrzebne są zatem technologie oraz rozwiązania, które to zapewnią. Innymi słowy potrzebna jest informatyka.

Artur Król

To dzięki IT mamy komfortowe możliwości komunikacji, szybką obsługę oraz bezpieczny dostęp do zasobów firmowych. Nowe technologie informatyczne otwierają zupełnie inny wymiar rozwoju biznesu. Bez analiz dotyczących trendów sprzedaży, wyników finansowych czy innych kluczowych z punktu widzenia firmy wskaźników efektywności nie ma dziś szans na szybki postęp i prawidłowy rozwój. Jednym z głównych służących do tego celu narzędzi są systemy Business Intelligence

W przeszłości wystarczała podstawowa wiedza o działaniu firmy lub kontrahenta, inwestowano – przez wdrożenia systemów ERP – w organizację procesów biznesowych (np. produkcyjnych).

Obecnie ta wiedza nie wystarcza – chcemy otrzymywać jak najwięcej informacji o naszych klientach, kontrahentach czy współpracownikach. W świecie analityki pojawił się zatem kierunek nazywany Big Data. W skrócie to tendencja do poszukiwania i wykorzystania wartości biznesowej drzemiącej w dostępnych i coraz większych wolumenach danych. Dawniej, by dowiedzieć się czegoś więcej o kimś, wystarczyło zawrzeć z nim znajomość. Dzisiaj są portale społecznościowe i komunikatory internetowe – to nieprzebrane wręcz zasoby wiedzy, a dostęp do nich zapewniają także urządzenia mobilne – smartfony czy tablety. Coraz częściej umieszczane na nich informacje wykorzystują przedsiębiorstwa i instytucje finansowe. Dziś to dla nich jedno ze źródeł informacji istotnych dla podejmowania właściwych decyzji biznesowych.

Czym jest Big Data?

Nie wystarcza już przewidywanie zachowania klientów i dostosowywania do tego strategii działania firmy, obecnie analizuje się także dane niestrukturalne. Przykładem jest tzw. text mining lub analiza wizerunku w mediach społecznościowych, które znacząco rozszerzają zakres wiedzy niezbędnej do budowania strategii. W czasach zaostrzającej się konkurencji i coraz większych apetytów odbiorców zwykłe promowanie produktu to tylko wstęp do osiągnięcia sukcesu, któremu na imię sprzedaż. Chodzi bowiem nie tylko o dostarczanie usług i produktów, ale także o wyższe marże ze sprzedaży czy lojalność klientów. Innymi słowy – w procesie podejmowania decyzji musimy przeanalizować znacznie więcej informacji.

Przy wprowadzaniu nowego produktu dba się o jego personalizację, a do tego niezbędna jest znajomość oczekiwań i potrzeb konkretnej grupy użytkowników. Wymaga to przetworzenia ogromnej liczby nowych informacji. I to pochodzących z wielu nieskorelowanych źródeł. Na dodatek zmienia się sposób gromadzenia i interpretacji danych przez analityków.

Chcą oni, by zapewniono im możliwość nieograniczonego testowania swoich hipotez, a równocześnie dostęp do szerokiego zestawu funkcji i narzędzi analitycznych. Można wręcz powiedzieć, że tak oni, jak i pracownicy biznesowi firmy oczekują przeniesienia ciężaru z pracy z danymi na pracę koncepcyjną. I taka właśnie idea – nieograniczonej swobody w analizie danych – przyświeca budowie środowisk realizujących koncepcję Big Data. Przy czym od tych systemów i rozwiązań wymaga się zapewnienia szybkiego dostępu do informacji i analiz w każdym miejscu i czasie. I to bez względu na rodzaj narzędzi – komputer stacjonarny, laptop, tablet lub nowoczesny smartfon.

Z czego się składa?

Nikt nie zaprzeczy, że IT jest równoprawnym partnerem w budowaniu przewag konkurencyjnych firmy i jak inne działy jest współodpowiedzialny za osiąganie przez nią zysków. Czego zatem oczekują od niego analitycy? Zanim odpowiemy na to pytanie, przyjrzyjmy się samemu procesowi analitycznemu. Otóż, możemy wyodrębnić w nim cztery główne role:

  • manager w obszarze biznesowym – podejmuje on decyzje na bazie wniosków z analiz, ocenia procesy i określa potencjał korzyści biznesowych;
  • eksplorator danych – odpowiada za procesy udostępnienia danych dla procesów analizy, ewentualnie wzbogaca je o dodatkowe wyliczane miary, definiuje powiązania pomiędzy zbiorami danych pozwalające na ich korelowanie w trakcie analiz,
  • analityk biznesowy – formułuje i testuje hipotezy biznesowe, odpowiada za zbudowanie, uruchomienie i ocenę działania modelu analitycznego lub badania statystycznego prowadzonego na danych; wyciąga wnioski z uzyskanej wiedzy,
  • projektant analityk – przygotowuje wizualizacje i raporty ułatwiające uzyskanie wymaganych informacji z analiz, korzysta z wyników pracy analityków biznesowych tworząc cyklicznie analizy na potrzeby wsparcia procesów biznesowych.

[alebankmodule origin="sms-dostep" par1="..."

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI