Warto wiedzieć | Klienci Instytucji Finansowych | Cyfryzacja banków – perspektywa konsumencka

Warto wiedzieć | Klienci Instytucji Finansowych | Cyfryzacja banków – perspektywa konsumencka
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Coraz szybsza digitalizacja obejmuje wszystkie dziedziny życia, a robotyzacja i automatyzacja stały się już znakiem naszych czasów i postępującego rozwoju technologiczno-naukowego. Wydaje się zatem, że nie ma ucieczki od tego scenariusza także w sektorze bankowym. Jak wygląda ów proces z perspektywy przeciętnego konsumenta?

Zofia Ponulak

Cyfryzacja jest procesem naturalnym, niezwykle pożądanym tak z perspektywy banków, jak i ich klientów, a to ze względu na benefity, jakie może przynosić. Najczęściej rozumie się ją jako adaptację technologii cyfrowych lub komputerowych i wzrost ich wykorzystywania (za: The Oxford Handbook of the Digital Economy, 2012). W przypadku sektora bankowego chodzi głównie o bankowość cyfrową (internetową i mobilną), wykorzystanie sztucznej inteligencji (np. voiceboty, wspierające pracę bankowych infolinii) i automatyzację procesów (np. zdalne zakładanie konta w banku).

Proces cyfryzacji przekłada się na strukturę zatrudnienia w instytucjach finansowych – ubywa pracowników w placówkach banków, a przybywa w centralach. Także i samych oddziałów banków jest coraz mniej – w ciągu ostatniego roku z mapy Polski zniknęło ich 585 (za: bankier.pl). Warto zaznaczyć, że automatyzacja nie oznacza zabierania pracy człowiekowi na rzecz robotów, a raczej zmianę obszarów, w których pracownicy są potrzebni, a więc mamy często do czynienia z usprawnieniem pracy. Cyfryzacja może oznaczać więc dla banków bardziej ekologiczne rozwiązania, oszczędność kosztów, zwiększanie wydajności pracy czy nawet zmniejszone ryzyko operacyjne. Ale jakie korzyści zeń ma przeciętny konsument?

Nastroje

Rewolucyjne zmiany z reguły spotykają się z oporem czy wręcz niechęcią części użytkowników. Tak jest również w bankowości – cyfryzacja banków nie budzi jednoznacznego entuzjazmu, u wielu konsumentów wzbudza nawet nieufność. Stąd też rozwiązania takie, jak płatności telefonem czy konto na selfie spotykają się niekiedy ze sceptycyzmem wśród zwolenników tradycyjnej bankowości, choć z udogodnień cyfryzacji korzysta coraz więcej osób. W Polsce także rośnie liczba klientów bankowości mobilnej i internetowej, np. trzyipółprocentowy wzrost względem wyniku z poprzedniego kwartału osiągnęła liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych (dane: Raport NetB@nk, III kw. 2022, ZBP).

Pamiętać jednak trzeba, iż pieniądze same w sobie stanowią wrażliwy temat, który często bywa źródłem stresu, co wyraża nawet nowo powstały termin stresu finansowego (...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK