ING Bank Śląski: 317,3 mln zł straty netto grupy w III kwartale; lepiej od oczekiwań

ING Bank Śląski: 317,3 mln zł straty netto grupy w III kwartale; lepiej od oczekiwań
Fot. stock.adobe.com/dziewul
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Strata netto grupy ING Banku Śląskiego w trzecim kwartale 2022 roku wyniosła 317,3 mln zł, podczas gdy rok wcześniej bank miał 638,4 mln zł zysku netto. Powodem było obciążenie dochodów banku kwotą 1 632 mln zł wynikającą z oszacowania skutków moratorium na spłatę kredytów hipotecznych.

– Wynik osiągnięty w trzecim kwartale nie jest odzwierciedleniem naszej pracy. Jednak solidne fundamenty naszego funkcjonowania, mimo niesprzyjającego otoczenia gospodarczego oraz czynników o charakterze jednorazowym sprawiają, że po dziewięciu miesiącach generujemy wynik dodatni – powiedział Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego.

– Konstrukcja naszej strategii skoncentrowanej na potrzebach klienta pozostaje nadal w mocy i przekłada się na stabilność biznesu banku. W trzecim kwartale przyrost liczby nowych klientów wyniósł 91 tys. po stronie detalicznej i 17 tys. po stronie korporacyjnej. Według stanu na koniec września liczba klientów w tych segmentach wynosiła odpowiednio 4,4 mln i 526 tys. Obecne otoczenie gospodarcze generuje duże zaburzenia na rynku i wpływa na zachowania klientów m.in. na decyzje o wcześniejszych spłatach kredytów, czy lokowaniu środków w innych formach niż depozyty. Te elementy sprawiają, że mamy do czynienia z mniejszą dynamiką przyrostu wielu agregatów. Łącznie w ujęciu rocznym, nasz portfel kredytowy wzrósł o 10%, w tym w obszarze bankowości korporacyjnej wartość kredytów wzrosła o 20%. Podobną sytuację mamy w depozytach. W głównej mierze za wzrost odpowiada w tym przypadku bankowość korporacyjna – wyjaśnił Brunon Bartkiewicz. 

Wzrosty w bankowości mobilnej

 – Niezmiennie przykładamy wagę do procesów zdalnych. W trzecim kwartale liczba klientów mobile only w bankowości detalicznej wzrosła o 20% do 1,7 mln. Liczba przelewów w Moim ING wyniosła 82,8 mln (+2% r/r), z czego 51% to przelewy zrealizowane w bankowości mobilnej. Przeprocesowaliśmy w naszych terminalach płatniczych 13,6 mln transakcji (+13% r/r). Zanotowaliśmy przy tym dalszy 44-proc. wzrost transakcji BLIK oraz 10-proc. wzrost transakcji kartami debetowymi. Jednocześnie notowaliśmy dalszy 13-proc. spadek liczby transakcji wykonywanych w oddziałach. Wyższą aktywność obserwowaliśmy również ze strony klientów korporacyjnych. Liczba przelewów zleconych w systemie ING Business wzrosła o 7% rok do roku, z czego wzrost w bankowości mobilnej wyniósł 36%. Liczba zainstalowanych terminali płatniczych wynosi już 34,1 tys. W trzecim kwartale przeprocesowaliśmy w nich blisko 13-proc. więcej transakcji niż przed rokiem. W tym czasie o 15% przyrosła liczba sklepów internetowych z aktywną bramką płatniczą imoje – powiedział prezes ING Banku Śląskiego.

Wynik lepszy od oczekiwań rynku

Oczekiwania 8 biur maklerskich co do straty netto za trzeci kwartał wahały się od 286 mln zł do 470 mln zł.

W lipcu bank ING informował, że spodziewa się w III kwartale straty netto, pierwszej od 14 lat. Wpływ na wynik banku w tym okresie miały przede wszystkim koszty wakacji kredytowych, które wyniosły 1,62 mld zł, czyli były zgodne ze wstępnymi szacunkami banku.

Czytaj także: ING Bank Śląski: dodatkowa składka na Fundusz Wsparcia Kredytobiorców to ponad 7 mln zł >>>

Dodatkowo wynik banku obciążyła dodatkowa składka na System Ochrony Banków Komercyjnych w wysokości 40,9 mln zł oraz koszty Funduszu Wsparcia Kredytobiorców, które wyniosły 25,3 mln zł.

Po trzech kwartałach 2022 roku zysk grupy ING Banku Śląskiego spadł rdr o 36 proc. do 1.048,5 mln zł.

W 3 kwartale 2022 roku grupa przeprowadziła dwie transakcje sprzedaży wierzytelności niepracujących. Pozytywny wpływ transakcji na wynik brutto grupy pierwszej umowy wyniósł 64,9 mln zł, a drugiej 8,6 mln zł.

Wynik odsetkowy

Wynik odsetkowy banku w trzecim kwartale wyniósł 173,3 mln zł i okazał się 19 proc. powyżej oczekiwań analityków, którzy liczyli, że wyniesie 145,4 mln zł (w przedziale oczekiwań 87 – 206 mln zł). Wynik odsetkowy pod wpływem kosztów wakacji kredytowych spadł 86 proc. rdr i 90 proc. w ujęciu kwartalnym.

Kwartalna marża odsetkowa netto spadła do 3,53 proc. z 3,72 proc. w II kwartale.

Wynik z prowizji

Wynik z prowizji wyniósł 530,6 mln zł i był zgodny z szacunkami rynku w wysokości 527,5 mln zł (oczekiwania wahały się od 520,5 mln zł do 539,6 mln zł). Wynik ten wzrósł 10 proc. rdr i 2 proc. kdk.

Bank podał, że poprawa wyniku na udzielaniu finansowania to efekt wysokiej aktywności kredytowej w segmencie korporacyjnym. Z kolei spadek wyniku na prowadzeniu rachunków klientów to efekt zmiany zasad naliczania opłaty od wysokiego salda depozytowego w segmencie klientów korporacyjnych.

Odpisy wyniosły w trzecim kwartale 206 mln zł i były zgodne z oczekiwaniami analityków na poziomie 205,1 mln zł (przedział oczekiwań wynosił 185-233 mln zł). Odpisy wzrosły 156 proc. rdr i 13 proc. w ujęciu kwartalnym.

Kwartalna marża kosztów ryzyka wzrosłą do 0,53 proc. z 0,48 proc. w II kwartale, w tym w segmencie bankowości korporacyjnej wzrosła do 0,84 proc. z 0,31 proc.

Koszty działania banku

Koszty działania banku wyniosły 821,6 mln zł i były o 3 proc. niższe od konsensusu na poziomie 845,6 mln zł. Koszty wzrosły 18 proc. rdr i spadły 32 proc. kdk.

Bank podał, że na koniec września miał 969 spraw sądowych dotyczących kredytów CHF. Pokrycie portfela rezerwami jest na poziomie 46 proc., a saldo utworzonych rezerw wynosi 407 mln zł. Na koniec października 2022 roku bank miał podpisanych w klientami 447 ugód w sprawie tych kredytów.

Depozyty i kredyty

Depozyty klientów ogółem pod koniec III kwartału wyniosły 181,4 mld zł, czli wzrosły 12 proc. rdr, w tym depozyty klientów indywidualnych wzrosły o 24 proc., a indywidualnych o 3 proc.

Kredyty klientów ogółem wyniosły 156 mld zł, rosnąc 10 proc. rdr. Kredyty dla klientów bankowości korporacyjnej łącznie z leasingiem i faktoringiem wzrosły o 20 proc. rdr, a kredyty dla klientów indywidualnych w tym okresie nie zmieniły się.

Bank podał, że w III kwartale pozyskał 91 tys. nowych klientów detalicznych i 17 tys. nowych klientów korporacyjnych.

W III kwartale 2022 roku bank udzielił 1,6 mld zł kredytów hipotecznych (spadek 60 proc. rdr) i pożyczek gotówkowych za 994 mln zł (spadek o 28 proc. rdr).

Łączny współczynnik kapitałowy na koniec III kwartału wynosi 14,43 proc., a współczynnik kapitału Tier 1 12,9 proc.

Koszty wakacji kredytowych

W III kwartale 2022 roku wakacjami kredytowymi w ING Banku Śląskim było objęte 62 proc. portfela kredytów hipotecznych w PLN. Bank zakłada, że w kolejnych kwartałach zainteresowanie klientów wyniesie w ujęciu wartościowym 70 proc., dochodząc do 75 proc. w drugim półroczu 2023 roku – podał w czwartek bank.

Wpływ na wynik przede wszystkim koszty wakacji kredytowych, które wyniosły 1,62 mld zł, czyli były zgodne ze wstępnymi szacunkami banku.

Źródło: ING Bank Śląski S.A. / ING, PAP BIZNES