Obszary wiejskie po 2014 roku
Minął pierwszy dzień XIV Kongresu Gmin Wiejskich RP. Myślą przewodnią tej dorocznej konferencji, przygotowywanej przez Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej, są słowa: "Jaki rozwój obszarów wiejskich po 2014 roku?"
Centrum Konferencyjne Hotelu Narvil w Serocku tłumnie wypełnili uczestnicy kongresu. Patronat nad nim objął prezydent RP Bronisław Komorowski.
Dzień pierwszy – głównie debaty
Pierwszego dnia kongresu organizatorzy przygotowali 8 debat tematycznych. Poruszano w ich trakcie bieżące problemy gmin. Debaty, dodajmy, odbywały się równolegle. Pierwsze dwie rozpoczęły się w południe. Poświęcono je być odpowiednio: finansowaniu inwestycji na obszarach wiejskich w latach 2014-2020 oraz ocenie wdrażanych zmian w ustawie o systemie oświaty i planowanych w ustawie Karta Nauczyciela.
Do udziału w pierwszej organizatorzy zaprosili: Zofię Szalczyk, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi; Adama Struzika, marszałka woj. mazowieckiego i wiceprzewodniczącego Związku Województw RP; Krzysztofa Pietraszkiewicza, prezesa Związku Banków Polskich oraz Krzysztofa Iwaniuka, wiceprzewodniczącego Związku Gmin Wiejskich RP i Jerzego Zająkałę, członka zarządu ZGW RP. Dyskutanci mówili o potrzebach i możliwościach inwestycyjnych samorządów z obszarów wiejskich, zagrożeniach dla budżetów gmin, założeniach realizacji działań w ramach PROW 2014-2020. Rozważali także czy możliwe będzie finansowanie inwestycji na obszarach wiejskich ze środków Regionalnych Programów Operacyjnych i krajowych funduszy spójności w latach 2014-2020.
W trakcie debaty drugiej zajęto się wpływem wdrażanych zmian w ustawie o systemie oświaty na organizację i finansowanie realizacji zadań oświatowych gmin oraz szansami, jakie dają zmiany w ustawie Karta Nauczyciela i barierami z jakimi borykają się samorządy. O wypowiedzi poproszono: Przemysława Krzyżanowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, odpowiedzialnego za kształcenie ogólne i wychowanie, funkcjonowanie przedszkoli i szkół, kształcenie nauczycieli oraz za współpracę z samorządem terytorialnym oraz Marka Olszewskiego, wiceprzewodniczącego i Renatę Szczepańską, członka zarządu Związku Gmin Wiejskich RP.
Seria druga
Wczesnym popołudniem rozpoczęły się kolejne debaty równoległe – tym razem aż trzy w serii. Do dyskusji o alternatywach finansowania inwestycji na obszarach wiejskich zaproszono: Tomasza Mironczuka, prezesa zarządu Banku Polskiej Spółdzielczości S.A.; Pawła Lisowskiego, zastępcę dyrektora Departamentu Programów Europejskich, dyrektora ds. Współpracy z Samorządami Banku Gospodarstwa Krajowego; Magdalenę Wypych, dyrektor ds. bankowości transakcyjnej w Raiffeisen Polbanku oraz Krzysztofa Iwaniuka i Jerzego Zająkałę ze ZGW RP. Przedstawiono warunki, jakie muszą być spełnione, by banki zaangażowały się w finansowanie gmin o słabszej kondycji finansowej; mówiono też o zagrożeniach w obsłudze finansowej gmin. Przedstawiciele świata finansów przedstawili jak zaangażowanie się w finansowanie inwestycji traktuje bank państwowy, spółdzielczy i komercyjny. Marek Kurkowski, konsultant Ernst & Young, mówił o tym, jak rozwój eksploatacji gazu łupkowego może przyczynić się do rozwoju i wzmocnienia finansów gmin.
„Działania optymalizujące finansowanie, realizację i organizację gminnych zadań: aspekt legislacyjny” – tak brzmiał temat kolejnej debaty. Mówiono o poprawie warunków funkcjonowania samorządów – założeniach projektu MAiC, a także o „prezydenckim” projekcie ustawy o współdziałaniu w samorządzie terytorialnym na rzecz rozwoju lokalnego i terytorialnego oraz o zmianie niektórych ustaw. O zabranie głosu poproszono: Magdalenę Młochowską, podsekretarza stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji; Olgierda Dziekońskiego, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP oraz Leszka Świętalskiego i Edwarda Trojanowskiego ze ZGW RP.
Trzecią z pierwszej popołudniowej sesji debat poświęcono rozwojowi inwestycji związanych z odnawialnymi źródłami energii oraz efektywności energetycznej. Jak do poprzednich, tak i do tej zaproszono fachowców: Barbarę Koszułap, zastępcę prezesa zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej; prof. dr hab. Andrzeja Radeckiego, prezesa zarządu Polskiej Izby Gospodarczej Energii Odnawialnej; Tomasza Koprowiaka, burmistrza miasta i gminy Kisielice oraz Michała Siembab, dyrektora generalnego PIGEO. Wśród poruszanych zagadnień znalazły się: rola energetyki odnawialnej i rozproszonej dla terenów wiejskich; samorządy lokalne dla rozwoju energetyki odnawialnej; energetyka odnawialna rozwiązaniem na poprawę stanu infrastruktury technicznej i efektywności energetycznej w gminach wiejskich; trudności we wdrażaniu projektów dotyczących odnawialnych źródeł energii.
Sesja trzecia
Dzień pierwszy kongresu zakończyła kolejna seria debat równoległych. Do pierwszej, poświęconej wdrożeniu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zaproszono Pawła Sosnowskiego z Ministerstwa Środowiska; Macieja Kiełbusa z Kancelarii Ziemski i Partnerzy oraz Leszka Świętalskiego, członka zarządu ZGW RP. Przedstawili oni podstawowe problemy i propozycje zmian legislacyjnych.
Temat kolejnej tego dnia debaty brzmiał: „Działania optymalizujące finansowanie, realizację i organizację gminnych zadań: praktyczne rozwiązania”. O zabranie głosu poproszono: Agnieszkę Boboli z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji; Tomasza Dorfa z Microsoftu; Romualda Meyera z Pomorskiej Grupy Konsultingowej; Aleksandrę Rutkowską z Raiffeisen Polbanku; Pawła Tomczaka i Edwarda Trojanowskiego ze ZGW RP. Mówiono o: roli informatyzacji w zwiększaniu efektywności gmin; samorządzie „w chmurze”; bezpośrednich oszczędnościach dla samorządów poprzez grupowe zakupy energii oraz zwiększeniu dochodów gmin poprzez wsparcie rozwoju przedsiębiorczości.
Ostatnią debatę pierwszego dnia kongresu poświęcono kontroli zarządczej – zastanawiano się czy to ustawowa uciążliwość czy też wsparcie zarządzania gminą? O przedstawienie programów wspierających realizację kontroli w jednostkach samorządu terytorialnego oraz pokazanie, że wymiana dobrych praktyk stosowanych w urzędach może być elementem kontroli zarządczej organizatorzy poprosili: Andrzeja Trzęsiarę i Łukasza Krzysztofiaka z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji; dr. Ambrożego Mitusia z Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej; Urszulę Sojkę i Jarosława Żukowskiego z Ministerstwa Finansów; Katarzynę Kamieniobrodzką i Mariusza Śpiewoka ze Śląskiego Związku Gmin i Powiatów.
16 bm., drugiego dnia kongresu, zaplanowano m.in. przedstawienie stanowisk i rekomendacji z debat.
ala