Komentarz wyników do wyników branży za I półrocze
Rynek leasingu ogółem po I połowie bieżącego roku wzrósł o ponad 800 mln złotych (5,48 proc.) w porównaniu do ubiegłorocznego półrocza.
Głównym segmentem wzrostu są nieruchomości, których wartość zwiększyła się ponad dwukrotnie do 888,9 mln złotych. Należy pamiętać, że ta część rynku jest płytka i dobre rezultaty wolumenowe mogą zawyżać pojedyncze transakcje. Nie upatrywałbym zatem istotnego wpływu ostatnich zmian w przepisach prawnych na wzrost wolumenu leasingu w nieruchomościach aczkolwiek taki wpływ jest oczekiwany.
Obszar ruchomości wzrósł niewiele więcej ponad przewidywania przekraczając poziom 15 mld złotych (wzrost o 2,4 proc.) a ten przyzwoity wynik zawdzięczamy pojazdom (wzrost o 7,29proc.) w szczególności osobowym (wzrost o prawie 10 proc.). Trudno jest określić na ile jest to trwały trend. Od początku roku – jak podaje Samar – zarejestrowano w Polsce 167 453 aut do 3,5 tony czyli o prawie 1 proc. mniej niż przed rokiem z czego 87 proc. to auta osobowe. Rosnący udział firm w rejestracjach na poziomie 55 proc. wcale nie musi oznaczać zwiększonej sprzedaży chociażby z uwagi na rejestracje aut na dealerów.
Nie sposób nie wspomnieć o ciągle wzrastającym udziale pożyczek w finansowaniu pojazdów choć w tym przypadku największa część (prawie 60 proc.) przypada na pojazdy ciężarowe. Udział pożyczek w finasowaniu pojazdów w omawianym okresie wzrósł ze 156,4 do 402,4 mln zł.
Drugi ważny filar rynku leasingu ruchomości to maszyny i urządzenia, które zanotowały spadek o 2,20 proc. ( do poziomu 5 239 mln zł) związany m.in. z mniejszym udziałem maszyn dla przemysłu spożywczego (spadek o -33,23 proc.) oraz sprzętu budowlanego (-29,1 proc.). Prawie jedna trzecia maszyn została sfinansowana pożyczką, zz czego 70 proc. to maszyny rolnicze, ale tutaj wzrost nie był już tak imponujący i wyniósł tylko 3,6 proc.
Robert Bieńkowski
Doradca Zarządu BRE Leasing Sp. z o.o.