Finansowanie handlu: cyfrowy deficyt banków

Finansowanie handlu: cyfrowy deficyt banków
Fot. stock.adobe.com/Riccardo Meloni
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Euromoney informuje, że 60 proc. banków dąży do większej cyfryzacji w zakresie operacji finansowania handlu, ale tylko 9 proc. ankietowanych banków stwierdziło, że nowe nakłady doprowadziły do zmniejszenia kosztów i czasu transakcji w tej operacji. Odpowiedzi na pytania badania różnią się w zależności od instytucji. Niemniej jednak banki potrzebują wsparcia fintechów, samych klientów i organów regulacyjnych. Musi to być przedsięwzięcie zbiorowe.

60 proc. banków dąży do większej cyfryzacji w zakresie operacji finansowania handlu #banki #handel

Dzięki międzynarodowemu handlowi mamy dostęp praktycznie do wszystkiego, czego chcemy i kiedy chcemy, ale przepływ towarów z jednego do drugiego miejsca związana jest dziś z ogromnymi biurokratycznymi barierami. Papier wciąż rządzi, a każda transakcja handlowa wymaga średnio nawet 40 dokumentów – twierdzi Natalie Blyth, globalna dyrektor ds. handlu i finansowania wierzytelności w HSBC. Samo przetwarzanie wszystkich dokumentów jest nie tylko niezwykle nieefektywne, ale również kosztowne. Zgodnie z danymi zebranymi przez Boston Consulting Group (BCG), w tym samym czasie w obiegu znajduje się około czterech miliardów sztuk papieru. Digitalizacja może zmniejszyć koszty nawet o 6 miliardów dolarów w ciągu trzech do pięciu lat i zwiększyć przychody banków z tytułu finansowania handlu o 10 proc. zgodnie z badaniami BCG. Jednocześnie kraje otwarte mogą pochwalić się silniejszym wzrostem gospodarczym, innowacyjnością, poprawą wydajności oraz zapewniają wyższe dochody i więcej możliwości dla swoich obywateli – wynika z danych Banku Światowego. Same usługi transakcyjne, a zwłaszcza handel, okazały się zaś bezpiecznym, zyskownym biznesem, który finansował rzeczywistą działalność gospodarczą. W ciągu ostatnich 10 lat stało się to coraz ważniejszym biznesem dla banków. Podejście do tej części biznesu wymaga jednak radykalnej transformacji. Cyfryzacja i innowacja w handlu pozostają bowiem w tyle.

Rośnie rola handlu, ale cierpi jego niedoinwestowanie

Rola handlu rośnie, ale cierpi przez dekady jego niedoinwestowanie. Technologia dostarcza tymczasem rozwiązań, których wcześniej nie można było sobie wyobrazić. Ignorowanie  zmian nie jest już opcją. W maju 2018 r. HSBC, wraz z ING, ukończył np. pierwszą transakcję na żywych, komercyjnych transakcjach handlowych, wykorzystując blockchain dla międzynarodowego koncernu spożywczego i rolniczego Cargill, transportującego wysyłkę soi z Argentyny do Malezji. Także inne banki uruchamiają platformę blockchainową Voltron do finansowania handlu. Banki współpracują z firmami fintech i przejmują je, aby usprawnić handel i transakcje, ale często nie rozumieją. Według danych CB Insights, w 2018 r. 11 czołowych banków amerykańskich pod względem aktywów wzięło udział w 49 rundach kapitałowych dla startupów fintech.

Więcej o podejściu banków, świata fintech, przykładach różnych rozwiązań >>>