Na co najczęściej pożyczamy pieniądze?
Jak dużo osób nadal nie czyta umów? Czy wolimy pożyczać od rodziny czy w wyspecjalizowanych firmach? Na jakie cele najchętniej się zadłużamy? Na te i inne pytania o motywy zaciągania i spłaty zobowiązań finansowych Polaków odpowiada „Index hapipraktyk. Zbuduj pozytywną historię kredytową”. Druga edycja przeprowadzonego przez Biostat badania opinii publicznej pokazuje zmiany w zakresie zachowań konsumenckich uwarunkowanych świadomością, potrzebami i rozwojem narzędzi pożyczkowych. Do merytorycznego wsparcia i rozpowszechnienia tematu zaangażowało się wielu partnerów indeksu m.in.: Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych, Polski Związek Instytucji Pożyczkowych, KIDT BIG, CRIF, Loan Magazine, Zadłużenia.com.
Badanie diagnozuje poziom świadomości Polaków na temat regulowania rachunków, opłat oraz planowania wydatków z budżetu rodzinnego. Raport prezentuje 5 strategicznych obszarów, które odpowiadają na pytania dotyczące zachowań pożyczkobiorców:
- Planowanie budżetu – na co jesteśmy gotowi wziąć pożyczkę, a jakie wydatki finansujemy
z oszczędności? - Spłacanie – w jaki sposób priorytetyzujemy wydatki?
- Problemy finansowe – do kogo udajemy się po konieczny zastrzyk finansowy?
- Zadłużenie – dlaczego potrzebujemy przypominania o zaległościach i czy zdajemy sobie sprawę z konsekwencji z nieterminowych spłat rat?
- Świadomość – czego najbardziej boimy się przy zaciąganiu pożyczek?
Preferencje kredytowe kobiet i mężczyzn
Dzięki uwzględnieniu podziału na płeć dowiedzieliśmy się kilku ciekawych faktów na temat preferencji kredytowych kobiet i mężczyzn. Te pierwsze chętnej zaciągną kredyt, żeby poprawić warunki mieszkaniowe. Częściej niż mężczyźni wezmą więc pożyczkę na zakup remont i doposażenie domu czy mieszkania. Mężczyźni raczej wydadzą ekstra pieniądze na sprzęt elektroniczny lub samochód. Kobiety mają również większe obawy przed wzięciem pożyczki – ma je 58,2% w stosunku do 51,6% mężczyzn.
W porównaniu do poprzedniego badania można zauważyć wzrost liczby Polaków, którzy chętniej pożyczają pieniądze na wakacje, remont mieszkania czy sprzęt elektroniczny, niż na wydatki dotyczące samochodu czy mieszkania. Oznacza to, że Polacy coraz bardziej ufają ofercie firm pozabankowych, i nie zaciągają pożyczek tylko w razie nagłej konieczności (remont mieszkania, naprawa auta), ale też sprawiają sobie drobne przyjemności.
– Na podstawie zebranych danych hapipożyczki budują świadomość w zakresie organizacji budżetu i konsekwencji wynikających z opóźnionych spłat rat. Cieszy nas, że wiedza Polaków dotycząca zarządzania finansami oraz terminowego regulowania zobowiązań wypada coraz korzystniej. Dlatego dzięki zaplanowanym działaniom wspierającym Index hapipraktyk oraz zaangażowaniu naszych Partnerów, chcemy edukować naszych Klientów pokazując im, jakie znaczenie w życiu ma budowanie pozytywnej historii kredytowej – mówi Monika Dzieniak-Kwiatkowska, Communications & PR Manager w hapipożyczkach.
Co ciekawe, częściej niż niezdolności spłaty zadłużenia, Polacy obawiają się ukrytych opłat i wysokich kosztów zaciągniętych pożyczek, przy czym jedynie 55% klientów deklaruje, że wnikliwie czyta umowy.
Dlatego hapipożyczki drugi rok z rzędu prowadzą kampanię edukacyjną dotyczącą finansów prywatnych.
– Rozsądne zarządzanie finansami, regulowanie zobowiązań oraz umiejętne oszczędzanie dla wielu Polaków jest wyzwaniem. Liczne grono tegorocznych Partnerów badania, motywuje nas i utwierdza w przekonaniu, że „Index hapipraktyk. Zbuduj pozytywną historię kredytową” porusza kluczowe obszary, w których wspólnie możemy wiele zdziałać na rzecz rozpowszechniania dobrych praktyk w zakresie domowych finansów – dodaje Malwina Michalska, Junior Collections Manager w hapipożyczkach.
Źródło: hapipożyczki