Opłata emisyjna nie wpłynie na ceny paliw na stacjach benzynowych?
„Zachowanie zasad zrównoważonego rozwoju oraz dbałości o środowisko dla kolejnych pokoleń jest obowiązkiem nas wszystkich. PKN Orlen od lat czyni wszelkie starania, by trzymać się tych zasad. Analizujemy sytuację w kontekście wszystkich uwarunkowań makroekonomicznych i rynkowych i dzisiaj – co do zasady – zyskujemy przekonanie, że wprowadzenie opłaty emisyjnej nie będzie skutkować wzrostem cen dla naszych klientów detalicznych” – powiedział członek zarządu Zbigniew Leszczyński, cytowany w komunikacie.
Główne czynniki wpływające na detaliczne ceny paliw
Spółka podkreśla, że głównymi czynnikami wpływającymi na detaliczne ceny paliw są koszty zakupu ropy naftowej, notowania paliw gotowych na giełdach europejskich w Amsterdamie, Rotterdamie i Antwerpii oraz relacja kursowa złotówki do dolara, a finalnie warunki na lokalnym rynku oraz otoczenie konkurencyjne.
„Opłata emisyjna może mieć realny wpływ na poprawę środowiska naturalnego w Polsce poprzez realizację projektów prośrodowiskowych jak również ograniczających emisję przez rozwój elektromobilności i użytkowania paliw alternatywnych” – wskazano w komunikacie.
PKN Orlen – jako producent paliw – może aplikować o finansowanie z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu projektów mieszczących się w zakresie zdefiniowanym przez Fundusz, podano także.
Grupa Lotos jest gotowa wziąć na siebie opłatę emisyjną
Grupa Lotos jest gotowa pokryć opłatę emisyjną, jaką proponuje Ministerstwo Energii w wysokości w wysokości 80 zł od 1000 l w nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, wynika z wypowiedzi prezesa Marcina Jastrzębskiego.
– Opłata emisyjna jest tak znikoma, że mamy odwagę wziąć ją na siebie – powiedział Jastrzębski podczas konferencji prasowej.
Jego zdaniem, jednak jest za wcześnie na takie rozważania, gdyż ustawa jest na wczesnym etapie legislacji.
– Jestem zadowolony z tej inicjatywy, gdyż z funduszu, jaki powstanie zamierzamy czerpać pełnymi garściami w zakresie finansowania projektów. To niezwykle ważne w kontekście zmian na rynku i prognoz, że niedługo liczba aut elektrycznych może przewyższyć spalinowe – dodał prezes.
Opłata emisyjna w wysokości 80 zł od 1000 l wprowadzonych na polski rynek
Ministerstwo Energii podało w środę, że nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, która tworzy Fundusz Niskoemisyjnego Transportu oraz przewiduje dodatkowe środki na walkę ze smogiem dla NFOŚiGW, zakłada wprowadzenie opłaty emisyjnej w wysokości 80 zł od 1000 l wprowadzonych na polski rynek: benzyny silnikowej i oleju napędowego. Środki z opłaty emisyjnej stanowić będą dochód NFOŚiGW (85%) i Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (15%).
Źródło: ISBnews