Raport specjalny – Zarządzanie wierzytelnościami w banku: Zmiany istotne, choć nie rewolucyjne

Raport specjalny – Zarządzanie wierzytelnościami w banku: Zmiany istotne, choć nie rewolucyjne
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Uchwalona przez parlament wiosną ubiegłego roku ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu dochodzenia wierzytelności, zwana pakietem wierzycielskim, objęła swym zakresem również przepisy regulujące funkcjonowanie biur informacji gospodarczej. Obowiązujące od 13 listopada 2017 r. prawo z jednej strony wprowadziło szereg mechanizmów usprawniających korzystanie z zasobów biur i proces przekazywania danych, z drugiej zaś zwiększyło ochronę dłużnika przed bezzasadnym wpisem.

Jan Karolkiewicz

Nowością, od wielu już lat oczekiwaną przez polskich przedsiębiorców, jest tzw. wniosek jednolity, czyli możliwość pobrania danych o kontrahencie ze wszystkich funkcjonujących na polskim rynku biur informacji gospodarczej za pośrednictwem tylko jednego podmiotu. Badanie przeprowadzone wśród klientów BIG InfoMonitor nie pozostawia wątpliwości, że rynkowi zależało na nowym rozwiązaniu: aż 68% respondentów oceniło je pozytywnie. Wniosek jednolity szczególnie spodobał się firmom pożyczkowym, które poparły go w stu procentach. – Wniosek jednolity szczególnie spodobał się przedstawicielom sektora finansowego oraz małym i średnim firmom. Warto tu zaznaczyć, że obejmuje on tylko informacje o przedsiębiorcach i nie można w ten sposób sprawdzić konsumenta – podkreśla Sławomir Grzelczak, prezes zarządu BIG InfoMonitor S.A.

O wszystkich u jednego

Prace nad uruchomieniem nowego instrumentu rozpoczęły się już w połowie ubiegłego roku. Przedstawiciele wszystkich pięciu biur działających na polskim rynku podjęli wówczas decyzję o stworzeniu narzędzia w pełni zautomatyzowanego, udzielającego informacji w czasie rzeczywistym i w zestandaryzowanym formacie. I to się udało. Wzajemną wymianę danych jako pierwsze wprowadziły BIG InfoMonitor i Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej: wniosek jednolity oferujący informacje zawarte w tych rejestrach można było składać już od 13 listopada ubiegłego roku. – Pozostałe podmioty połączyły się ze sobą systemowo 15 stycznia br. Od tego czasu za pośrednictwem dowolnego biura można uzyskać informacje ze wszystkich baz danych – przypomina Sławomir Grzelczak.

Pomimo deklarowanego poparcia ze strony przedsiębiorców, uruchomienie nowej usługi nie spowodowało lawiny wniosków. Przez pierwsze dwa tygodnie, od 15 stycznia br., BIG InfoMonitor udostępnił 75 raportów zbiorczych. 42% zapytań dotyczyło informacji o kontrahencie z  dwóch biur informacji gospodarczej, kolejne 40% klientów zgłosiło potrzebę uzyskania informacji ze wszystkich pięciu rejestrów. Przyczyną tak ograniczonego zainteresowania raportami zbiorczymi może być dość wysoka cena usługi; pobranie danych z zasobów wszystkich BIG-ów za pośrednictwem wniosku jednolitego kosztuje około 100 zł. – Dlatego rozwiązanie to wykorzystywane jest raczej do okazjonalnej weryfikacji ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI