11,5 mld zł na nowoczesną edukację

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

prasa.monety.01.250x167Z budżetu unijnego na lata 2007-2013 na działania edukacyjne przeznaczono dla Polski środki w wysokości ponad 11,5 mld zł. Efekty wykorzystania tych pieniędzy oraz propozycje na przyszłą perspektywę to tematy konferencji "Zmieniamy oświatę" i briefingu prasowego, w których uczestniczyły minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska i minister edukacji narodowej Krystyna Szumilas.

11,5 mld zł to jedna czwarta wszystkich środków dostępnych w Programie Kapitał Ludzki. Program jest źródłem unijnych funduszy na tzw. „projekty miękkie”, czyli np. edukacje, szkolenia czy zakładanie własnej firmy. Na wsparcie działań edukacyjnych wykorzystano już 8,4 mld zł – Polska bardzo dobrze inwestuje środki z Programu Kapitał Ludzki. Jesteśmy uważani za europejskiego lidera w tym obszarze. A nie są to łatwe pieniądze, bo trzeba je podzielić na tysiące niewielkich projektów – podkreśliła minister Elżbieta Bieńkowska.

Fundusze te wspierają edukację kompleksowo, ponieważ wdrażane są dwutorowo. Mogą z nich skorzystać zarówno instytucje, jak i uczestnicy systemu edukacji, czyli nauczyciele, uczniowie czy osoby biorące udział w kursach – powiedziała minister.

Efekty działania środków unijnych na edukację widoczne są już teraz:

Zmniejszyły się nierówności w upowszechnieniu edukacji przedszkolnej

Udział dzieci w wieku 3-6 lat uczestniczących w edukacji przedszkolnej wzrósł z poziomu 53,7 proc. w 2004 r. do 73,4 proc. w 2011 r. Widoczne zmiany odnotowano szczególnie na obszarach wiejskich, gdzie w 2004 r. zaledwie co szóste dziecko w wieku 3-5 lat uczęszczało do przedszkola – podczas gdy dziś już co drugie.

Ośrodki edukacji przedszkolnej, które otrzymały wsparcie cechują się wysoką trwałością. 86,4 proc. wszystkich ośrodków nadal funkcjonuje po zakończeniu realizacji projektów.

Rozwija się szkolnictwo zawodowe

Uatrakcyjniono ofertę kształcenia zawodowego w ponad 3,1 tys. szkół i placówek. Jedną z najciekawszych jego form są staże i praktyki zawodowe u przedsiębiorców, w których udział wzięło już ponad 27 tys. uczniów.

Wypracowano zmiany w strukturze szkolnictwa zawodowego – wprowadzono możliwość bardziej elastycznego uzyskania lub uzupełniania przez osoby dorosłe kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, w tym kwalifikacyjnych kursach zawodowych.

Zmieniono podstawę programową kształcenia w zawodach – nowa podstawa programowa została napisana językiem efektów kształcenia: wiadomości, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych, których osiągnięcie pozwoli na samodzielne wykonywanie zadań zawodowych.

Oświata jest coraz lepiej zarządzana, a jej kadry podnoszą kwalifikacje

Dotychczas blisko 62 tys. nauczycieli uczestniczyło w projektach poświęconych doskonaleniu zawodowemu, w tym niemal 24 tys. nauczycieli pochodziło z obszarów wiejskich. Do końca 2015 r. planowane jest objęcie wsparciem 80,7 tys. nauczycieli, w tym 65 tys. nauczycieli z obszarów wiejskich.

882 pracowników nadzoru pedagogicznego zakończyło udział w szkoleniach przygotowujących do wykonywania zadań z zakresu sprawowania nadzoru pedagogicznego nad szkołami i placówkami. Do końca 2015 r. planowane jest objęcie tego rodzaju wsparciem blisko 1,3 tys. pracowników.

Wzrasta jakość kształcenia

Blisko 1,2 tys. szkół podstawowych w skorzystało z pieniędzy unijnych zakresie indywidualizacji procesu nauczania ukierunkowanej na dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym dzieci wybitnie zdolne, niepełnosprawne i przewlekle chore. Docelowo, do końca 2015 r. planowane jest objęcie wsparciem blisko 10 tys. szkół.

Zmieniają treści i metody kształcenia

Opracowano 32 innowacyjne programy nauczania w zakresie przedsiębiorczości, przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i technicznych, tak aby były one jak najlepiej dostosowane do wymagań nowoczesnej gospodarki. Do końca 2015 r. planowane jest opracowanie 100 innowacyjnych metod kształcenia.

Coraz nowocześniejsza, bardziej dostępna i powiązana z potrzebami rynku pracy edukacja jest także jednym z celów jakie zostały postawione przed Unią Europejską w Strategii Europa 2020. Fundusze Europejskie są jednym z narzędzi, które należy wykorzystać do ich osiągnięcia – W przyszłym budżecie Unii edukacja wciąż będzie jednym z głównych kierunków wsparcia. Na duże pieniądze mogą liczyć projekty stawiające na powiązanie zdobywanych umiejętności z sytuacją na rynku pracy, kładące większy nacisk na kształcenie osób dorosłych, zwiększające dostępność do edukacji, zwłaszcza dla rodzin wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem oraz modernizujące infrastrukturę kształcenia zawodowego – zapowiedziała minister Elżbieta Bieńkowska. Dodała, że trzy czwarte pieniędzy Europejskiego Funduszu Społecznego będzie dzielone przez samorządy wojewódzkie. – To one w znacznym stopniu wezmą odpowiedzialność za dopasowanie kształcenia do potrzeb regionalnych i lokalnych rynków pracy – zaznaczyła.

Konferencję zorganizował Instytut Badań Edukacyjnych. Odbywa się ona 14-15 listopada w Warszawie.

Źródło: www.mrr.gov.pl