„Polscy przedsiębiorcy wobec CSR/Diversity„

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

taworska.eliza.a.150x175Idea społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility) jeszcze do niedawna traktowana była przez sektor MŚP marginalnie. Wielu przedsiębiorców rozumie CSR jako filantropię, nie zaś świadomy, strategiczny sposób prowadzenia biznesu, ukierunkowany na długoterminowy wzrost wartości firmy. Dlatego warto przyjrzeć się korzyściom płynącym z CSR już na etapie budowania organizacji, tworząc nową wartość.

Dziś, za sprawą postępującej globalizacji, a więc wzrostu roli biznesu w stosunku do innych aktorów ekonomiczno-społecznych i tym samym do poczucia większej odpowiedzialności na wielu płaszczyznach, coraz częściej postrzegana jest nie tylko przez pryzmat poprawy wizerunku danego przedsiębiorstwa, ale wykorzystywana jako strategia zarządzania organizacją. Przyczyną jest kluczowy element, dzięki któremu małe i średnie przedsiębiorstwa mogą zyskać – realne polepszenie kontekstu konkurencyjnego przedsiębiorstwa, m.in. zmniejszenie kosztów działalności, polepszenie jakości produktu i/lub procesu, a więc zyskanie lojalności klienta czy też zwiększenie jakości otoczenia biznesowego.

Według najnowszych badań, CSR oraz zarządzanie różnorodnością to w oczach Polaków najmniej istotne kryteria świadczące o atrakcyjności pracodawcy. Według raportów FOB „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” z lat 2004-2010 udział firm we wdrażaniu i upowszechnianiu dobrych praktyk z zakresu zarządzania różnorodnością w Polsce, jest znikomy mimo, iż to właśnie pracownicy i ich różnorodność są obszarem społecznej odpowiedzialności biznesu.

Można by twierdzić, że wielu przedsiębiorców obawia się strategii zarządzania opartej o różnorodność pracowników, a w nich należałoby dopatrywać się największego potencjału organizacji, a co za tym idzie mierzalnych korzyści biznesowych. Wśród polskich przedsiębiorstw, które realizują CSR najczęściej obserwuje się wdrażanie polityki równych szans, sprawiedliwego wynagradzania, godzenia życia zawodowego i rodzinnego, ale niezwykle rzadko zarządzania różnorodnością w aspekcie niepełnosprawności intelektualnej i ruchowej, wieku, pochodzenia, wyznania, sytuacji rodzinnej, przekonań, systemu wartości etc. Wszystkie praktyki oparte o różnorodność traktowane są przez rynek jak eksperymenty, działania kontrowersyjne, wręcz szokujące. A może to jest skuteczna droga, aby szokować pokazując, że tylko przez fragment naszego życia jesteśmy perfekcyjną częścią układu?

Jednym z powodów takiego traktowania różnorodności są uwarunkowania kulturowo-historyczne, stereotypy i strach przed zmianą, niewiedza. Duże szanse na zmianę niesie CSR/Diversity, pod warunkiem, że sam CSR przestanie być rozumiany jako działalność charytatywna. Członkostwo w Unii Europejskiej i strumień funduszy generujący szereg kampanii społecznych pomaga przedsiębiorcom odkrywać potencjał różnorodności, także w kontekście biznesowym. Zmiany są już widoczne. Aby poznać odczucia polskich przedsiębiorców względem różnorodności, przebadano 62 przedsiębiorstwa z sektora MŚP (źródło: Future Concept, 2012), 27 spośród badanych firm deklaruje, że chętnie zatrudni osoby niepełnosprawne, 11 widzi miejsce w swojej firmie dla obcokrajowców, 9 nie widzi powodów, dla których miałaby uwzględniać różnorodność w swojej strategii zarządzania, 11 zatrudni osoby 50+, a 4 uważają, że projekty skierowane wyłącznie do grup zagrożonych wykluczeniem zawodowym/społecznym to wręcz dyskryminacja. Ta ostatnia grupa realizuje CSR/Diversity, zatem ocena może bezpośrednio wynikać ze znajomości i przekonania do różnorodności.

Większość przebadanych organizacji stawia sobie za cel stworzenie różnorodnego środowiska, umożliwienie rozwoju talentów, potencjału, wniesienia swojej różnorodność w pojęciu wartości. Takie firmy już funkcjonują i mają mierzalne efekty, są wzorem do naśladowania dla całego sektora MŚP. Poprzez CSR/Diversity stworzyły kreatywne, otwarte i skuteczne w działaniu zespoły, dostrzegły ścisły związek zarządzania różnorodnością ze zróżnicowanymi potrzebami klientów, co zdecydowanie poprawiło ich wynik ekonomiczny. A co najważniejsze mogą dzielić się wiedzą na temat CSR/Diversity w oparciu o własne doświadczenia.

Eliza Taworska, Dyrektor Zarządzający Future Concept Consulting
Ekspert, konsultant, trener w zakresie Społecznej Odpowiedzialności Biznesu