Bioton rozwija drugą linię biznesową

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bioton.150xW dniu 31 sierpnia 2011 roku, Bioton S.A. podpisał umowę nabycia 51% udziałów w spółce Biolek Sp. z o.o., która wprowadza na rynek unikalny portfel produktów weterynaryjnych stosowanych jako dodatki paszowe w hodowlach zwierząt oraz produktów farmaceutycznych.

Biolek Sp. z o.o. posiada szeroki portfel innowacyjnych produktów weterynaryjnych, które znajdują zastosowanie jako dodatki paszowe w hodowli trzody chlewnej, drobiu oraz bydła. Wszystkie te produkty oparte są o naturalne składniki, a ich stosowanie umożliwia wymierne zwiększenie efektywności hodowli zwierząt. Biolek Sp. z o.o. posiada również portfel nowoczesnych produktów będących środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia medycznego stosowanych w chorobach przewodu pokarmowego.

Nabywając 51% udziałów Bioton S.A. przejmie kontrolę na spółką Biolek Sp. z o.o. Pozostałymi udziałowcami Bioleku pozostaną jego założyciele i współtwórcy poszczególnych produktów. Cena nabycia wyniesie 60 mln PLN. Jednocześnie Bioton ustalił ze sprzedającym, że zapłaci mu premię, w przypadku osiągnięcia przez Biolek określonych celów rozwoju, które w krótkim okresie podniosą wartość firmy oraz zwiększą uzyskiwane przez nią przychody i zyski. Płatność za tę akwizycję nastąpi w formie akcji Bioton S.A., a więc transakcja ta nie będzie miała negatywnego wpływu na pozycję gotówkową Bioton-u. Premia uzależniona od rozwoju sprzedaży Bioleku będzie również płatna akcjami Biotonu.

Dlaczego Biolek?

Nabywając Biolek, Bioton idzie śladem szeregu innych koncernów farmaceutycznych na świecie takich jak np. Bayer, Eli Lilly czy też Sanofi – Aventis, w których segment weterynaryjny stanowi istotny segment biznesowy. Nabycie Bioleku to dla Biotonu inwestycja o charakterze strategicznym. Tworzymy dzięki niej drugą – obok insulin – linię biznesową dla Biotonu, która w krótkim czasie będzie bardzo pozytywnie wpływać na wyniki Biotonu. Gotówka wygenerowana przez Biolek przyspieszy prace nad nowymi generacjami insulin np. insulin analogowych. W związku z przyspieszającym obecnie procesem zmian w prowadzeniu hodowli zwierząt na świecie, który obejmuje takie rynki jak Unia Europejska, USA, Kanada czy także Chiny, oraz posiadanym przez Biolek portfelem produktów, który spełnia wymogi nowoczesnej hodowli zwierząt, decyzja o akwizycji Bioleku została podjęta we właściwym momencie. Szczególnie ważnym jest, że potencjał rynkowy produktów weterynaryjnych Bioleku jest w pełni potwierdzony, gdyż Biolek w czerwcu 2011 roku podpisał umowę sprzedaży tych produktów do Chin. Wartość tego kontraktu – ok. 1,2 mld USD przychodów w okresie 10 lat przy bardzo wysokiej marżowości – stanowiła dla nas jedną z głównych przesłanek do podjęcia decyzji o akwizycji Bioleku. – powiedział Sławomir Ziegert, Prezes Zarządu Bioton S.A.

Kolejne kontrakty na dystrybucję produktów weterynaryjnych – o równie wysokiej marżowości – Biolek będzie podpisywał w okresie najbliższych 12 miesięcy na kolejnych rynkach. Wpłyną one istotnie na wartość spółki, co tym samym potwierdza, że nabycie Bioleku dokonywane jest przez Bioton we właściwymi momencie. Wartym podkreślenia jest fakt, że rozwój Bioleku nie będzie wymagał znaczących nakładów np. na zwiększenie skali produkcji, gdyż ma ona charakter kontraktowy tzn. wytwórcami gotowych produktów weterynaryjnych będą firmy pracujące na zlecenie Bioleku. Dzięki wysokiej rentowności sprzedaży taka organizacja produkcji jest dla Bioleku optymalna, gdyż umożliwia skokowe zwiększenie przychodów ze sprzedaży bez ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z rozwojem własnego zaplecza produkcyjnego.

Pozytywny wpływ na wyniki Biotonu

Akwizycja Bioleku w krótkim czasie będzie miała bardzo pozytywny wpływ na wyniki Biotonu. Sprzedaż produktów weterynaryjnych w ramach zawartej już pierwszej umowy w Chinach rozpocznie się w drugim kwartale 2012 roku. W zaawansowanej fazie są również prowadzone przez Biolek negocjacje kolejnego kontraktu w Chinach z czołowym chińskim dystrybutorem obejmującego grupę produktów dla bydła.

Skala rynku chińskiego, doświadczenia naszego dystrybutora oraz niskie bariery wejścia na ten rynek pozwalają nam zakładać skokowe zwiększenie przychodów Biotonu w latach 2012-2013, które przy realizacji zakontraktowanych wolumenów może sięgnąć nawet kilkuset milionów złotych oraz – biorąc pod uwagę planowaną wysoką rentowność sprzedaży – istotne zwiększenie zysku netto. Chiny będą dla Bioleku w początkowej fazie działalności jednym z głównych rynków sprzedaży produktów weterynaryjnych – powiedział Adam Aleksandrowicz, Członek Zarządu Bioton S.A.

Trendy w światowej gospodarce żywnościowej i hodowli zwierząt

Obecne zmiany na rynku weterynaryjnym są pochodną ograniczeń w stosowaniu dodatków antybiotykowych w hodowlach zwierząt, które wprowadzone zostały w Unii Europejskiej od 2006 roku i są obecnie stosowane również przez kraje spoza UE np. USA, Kanadę, a także Chiny.

Dzisiejsza ewolucja w podejściu do hodowli zwierząt ma związek z badaniami naukowymi przeprowadzonymi w latach 90-tych, które potwierdziły narastanie krzyżowej międzygatunkowej oporności mikroorganizmów na antybiotyki i chemioterapeutyki. Naukowcy dowiedli malejącej skuteczności antybiotyków stosowanych u ludzi, jeśli te same antybiotyki stosowane były równolegle w hodowli zwierząt. Stąd też UE już w 2006 roku wprowadziła zakaz stosowaniu antybiotyków w hodowli zwierzęcej poza wskazaniami leczniczymi.

Wykluczenie stosowania antybiotyków – poza wskazaniami leczniczymi – w dodatkach paszowych wpływa negatywnie na efektywność hodowli. Na rynku dotychczas brak było alternatywnych produktów, które pozwalają utrzymać wysoką wydajność produkcyjną przy wycofaniu dodatków antybiotykowych. Wszystkie produkty Bioleku oparte są na naturalnych składnikach, a na ich wysoką efektywność wpływ ma między innymi stosowana przez Biolek unikalna technologia mikrootoczkowania. Stosowanie produktów Bioleku pozwala na utrzymanie właściwej efektywności hodowli przy niższych o ok. 20% kosztach stosowania naszych preparatów względem tradycyjnych, wycofywanych programów żywieniowych opartych o dodatki antybiotykowe, czy tlenek cynku. Trudno dziś na rynku znaleźć alternatywę dla produktów, które w swoim portfelu ma Biolek. Pracowaliśmy nad nimi przez ok. 12 lat potwierdzając w szeregu badań również ich wysokie bezpieczeństwo stosowania. Prace rozwojowe prowadzone były w międzynarodowym gronie naukowców i specjalistów z dziedziny weterynarii. Biolek posiada wszystkie zgłoszenia patentowe i prawa do sprzedaży swoich produktów na całym świecie. Dziś – we współpracy z Biotonem, chcemy bardzo dynamicznie rozwinąć ich sprzedaż na rynkach zagranicznych – powiedział dr Adam Kiciak, Prezes Zarządu Biolek Sp. z o.o.

Obecne trendy w światowej gospodarce żywnościowej i przede wszystkim w nowoczesnej hodowli zwierząt sprawiają, że obecnie branża weterynaryjna rozwija się niezwykle dynamicznie, a firmy farmaceutyczne, a także inwestorzy instytucjonalni widzą w segmencie weterynaryjnym ogromny potencjał wzrostu przy znacząco niższych niż w farmacji kosztach wejścia na rynek.

Szybka sprzedaż produktów Bioleku – dlaczego Chiny?

Biolek posiada nieograniczone terytorialnie prawa do patentów na poszczególne produkty oraz prawa do sprzedaży na całym świecie. W strategii Bioleku jest jak najszybsze wejście na 15-20 strategicznych rynków, mających duży udział w światowej hodowli zwierząt m.in. Chiny, Indie, Wietnam, wiodące rynku Unii Europejskiej, a także USA, Kanada, Brazylia i Meksyk.

Chiny – ze względu na swój ogromny potencjał wynikający z faktu, że są największym na świecie producentem mięsa mają ogromne znaczenie w strategii rozwoju Bioleku. W czerwcu 2011 roku Biolek podpisał umowę dystrybucyjną na sprzedaż swoich produktów dla trzody chlewnej oraz drobiu z jednym z wiodących w Chinach dystrybutorów firmą Beijing Smistyle Sci. & Tech Co. Ltd. Chiński partner Bioleku posiada bardzo silną pozycję na rynku produktów weterynaryjnych w Chinach, w tym m.in. ok. 50% udziału w rynku enzymu fitazy, której istotnym uzupełnieniem dla hodowców będą produkty Bioleku. Kontrakt zawarty został na 20 lat, a spodziewane przychody z jego realizacji wyniosą dla Biolek 1,2 mld USD w latach 2012-2021 oraz dodatkowe 2 mld USD w kolejnych dziesięciu latach współpracy.

Chiny są największym na świecie producentem trzody chlewnej (ok. 50% w światowym rynku) oraz drobiu (ok. 30% w światowym rynku) i czwartym na świecie producentem bydła. Pogłowie trzody chlewnej w Chinach z uwzględnieniem cyklu hodowlanego wynosi ok. 800 mln sztuk rocznie, co oznacza, że obecnie Chiny mają więcej trzody chlewnej niż kolejnych 50 krajów świata razem wziętych (dla porównania pogłowie trzody chlewnej na drugim po Chinach rynku – w USA – wynosi ok. 112 mln sztuk rocznie). Również w hodowli brojlerów Chiny są bezkonkurencyjne – ponad 14,3 mld sztuk w skali roku (w USA – ok. 8 mld sztuk rocznie).

Obecnie w Chinach Biolek prowadzi dodatkowe badania o charakterze marketingowym w celu potwierdzenia efektywności swoich produktów. Uzyskane wyniki są znacząco lepsze, niż te oczekiwane przez partnera Bioleku i potwierdzają znakomitą efektywność produktów.

Prowadzone są również zaawansowane negocjacje w sprawie zawarcia w Chinach nowej umowy na sprzedaż produktów stosowanych w hodowli bydła. Pogłowie bydła w Chinach to ponad 115 mln sztuk, a partner, z którym Biolek prowadzi obecnie rozmowy handlowe jest jednym z głównym podmiotów na rynku.

W okresie kilkunastu najbliższych tygodni oczekuję podpisania w Chinach kontraktu na cały portfel produktów stosowanych przy hodowli bydła – powiedział Adam Kiciak.

Uproszczone procedury dopuszczenia produktów do sprzedaży i niski koszt wejścia

Wprowadzenie do sprzedaży produktów weterynaryjnych Bioleku na rynki zagraniczne jest uproszczone, w szczególności w stosunku do wprowadzenia sprzedaży leków dla ludzi. W przypadku produktów weterynaryjnych nie stosuje się złożonych procedur rejestracyjnych, które w farmacji trwają zwykle od 2 do 5 lat w zależności od typu wprowadzanego leku. Wszystkie produkty Bioleku są już dopuszczone do sprzedaży w Unii Europejskiej. W niektórych kluczowych dla Bioleku krajach np. w Indiach dla rozpoczęcia sprzedaży niezbędne jest przedstawienie podstawowych dokumentów,, w tym certyfikatu weterynaryjnego z Polski, a żadne dodatkowe procedury rejestracyjne nie są wymagane.

Wszystkie produkty Bioleku posiadają również odpowiedni status MRL (Maximum Residue Limits – Najwyższe Dopuszczalne Stężenie Pozostałości) nadawany w oparciu o regulacji Unii Europejskiej na podstawie dostępnej literatury naukowej i potwierdzający, że wszystkie produkty Bioleku nie kumulują się w organizmie zwierząt i są bezpieczne zarówno dla zwierząt, jak i ludzi. Unijny status MRL jest powszechnie respektowany na świecie.

Obecnie, Biolek jest na ukończeniu procesu rejestracji w UE ostatniego preparatu (Suilectin) stosowanego w hodowli trzody chlewnej. Zakończenie procedury jest spodziewane w grudniu 2011 roku. Suliectin to innowacyjny preparat będący w odpowiednim programie żywieniowym nie medyczną alternatywą dla dodatków antybiotykowych. Pozwala na skrócenie cyklu hodowlanego, zwiększenie masy ubojowej zwierzęcia oraz zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego (brak metali ciężkich, dodawanych do innych dodatków paszowych). Zarejestrowanie Suilectin w UE będzie stanowiło dodatkowe wsparcie w procesach wejścia na rynek krajów wysokorozwiniętych m.in. USA i Kanady.

110903.bioton.01.550x

Akwizycja Biolek – rozszerzenie portfela produktów farmaceutycznych

Obok produktów weterynaryjnych, Biolek posiada również portfel czterech preparatów stosowanych w chorobach przewodu pokarmowego. Produkty te mają status środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego, co oznacza, że możliwym jest ich stosowanie również u pacjentów z określonymi jednostkami chorobowymi, jednocześnie przy uproszczonej procedurze wprowadzenia na rynek.

Wspólną cechą tych preparatów jest zamknięcie substancji aktywnej w tzw. matrycy trójglicerydowej, która pozwala na precyzyjne uwolnieniu preparatu w układzie pokarmowym pacjenta. Dzięki temu nasze produkty są niezwykle skuteczne – powiedział Adam Kiciak.

Preparaty Bioleku adresowane są do dość szerokiej grupy pacjentów, w tym cierpiących na zespół jelita nadwrażliwego, choroby zapalne jelit, chorobę uchyłkową oraz biegunki różnego pochodzenia. Średnio to ok. 10% populacji w krajach wysokorozwiniętych. Wartość tylko polskiego rynku preparatów gastroenterologicznych (z wyłączeniem lecznictwa zamkniętego) wynosi ok. 212 mln PLN.

Dzięki akwizycji Bioleku, nie tylko zbudujemy drugą linię biznesową w segmencie weterynaryjnym, ale i rozszerzymy nasz portfel produktów farmaceutycznych, co pozwoli na stworzenie pewnych synergii na poziomie sprzedaży i marketingu w obszarze leków – powiedział Sławomir Ziegert.

110903.bioton.02.550x