3/4 polskich firm planuje wykorzystywać Internet Rzeczy w ciągu dwóch lat

3/4 polskich firm planuje wykorzystywać Internet Rzeczy w ciągu dwóch lat
Fot. Pixabay.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Polscy producenci są w przededniu masowego wykorzystania Internetu Rzeczy (Internet of Things, IoT), a zdecydowana większość polskich menedżerów (75%) planuje zastosowanie IoT w swoich firmach w ciągu 2 lat, wynika z raportu Microsoft dotyczącego rynku produkcji w Polsce - "IoT Manufacturing Raport".

Zdecydowana większość polskich menedżerów (75%) planuje zastosowanie #IoT w swoich firmach w ciągu 2 lat #InternetRzeczy #Microsoft @Microsoft

„Większość polskich producentów jest na początku swojej podróży IoT. Stosują oni nowe technologie w celu usprawnienia procesów produkcyjnych, ale nie są zaawansowani w zakresie analiz i scenariuszy użycia. IoT służy przede wszystkim do zdalnego zarządzania lub diagnostyki” – czytamy w dotychczas nigdzie niepublikowanym raporcie.

„Polskie firmy wyraźnie dynamizują wdrażanie IoT w ostatnim czasie, ale wciąż mają dużą przestrzeń do dalszego rozwoju i osiągnięcia dojrzałości w tym zakresie. Dotyczy to chociażby pełniejszego wykorzystania analizy zbieranych danych i funkcji predykcyjnych. Polski rynek jest na to gotowy, gdyż 75% badanych planuje reinwestycje w parki maszynowe w ciągu najbliższych 3 lat. Może to być jednocześnie swoisty katalizator rozwoju IoT w Polsce jako część naturalnego cyklu reinwestycji” – powiedział Mark Torr z Microsoft CEE odpowiedzialny za technologie Big Data, AI i IoT, podczas konferencji dla partnerów Microsoft.

Na horyzoncie widać wzrost

W raporcie podkreślono, że na horyzoncie widać wzrost. Ponad połowa użytkowników IoT planuje rozszerzyć swoje możliwości, a większość menedżerów planuje wdrożyć rozwiązania IoT w ciągu 2 lat. Jednocześnie zdecydowana większość tych, którzy mają już za sobą pierwsze wdrożenia rozwiązań Internetu Rzeczy jest z nich co najmniej zadowolona.

Raport wskazał także na wyzwania związane z IoT. Producenci stoją przed wieloma wyzwaniami związanymi z Internetem Rzeczy, w tym kosztami, złożonością i dezorientacją w środowisku, w którym nie posiadają głębokiej wiedzy na temat konkretnych możliwości różnych platform i dostawców. Głównym problemem wymienionym przez respondentów jest budżetowanie i niepewność kosztów w długim okresie.

„Wśród producentów, którzy mają pewną znajomość aktualnych platform i rozwiązań IoT Microsoft ma dobrą pozycję, a posiadanie zaufanego dostawcy jest bardzo ważne” – podkreślił Torr.

W raporcie stwierdzono ponadto, że dla coraz szerszego wykorzystywania najnowszych technologii w obszarze produkcji, niezbędna jest edukacja polskiego rynku w tym obszarze. Jednym z istotnych działań w tym kierunku było otwarcie, podczas dorocznej konferencji dla partnerów Microsoft, Fabryki Przyszłości, w której zaprezentowane zostały rozwiązania ponad 30 firm oparte o chmurę Microsoft, dedykowane temu segmentowi rynku.

Źródło: ISBnews