3 mld transakcji zbliżeniowych Visa
Już 1 na 5 przetwarzanych przez Visa płatności dokonywana jest zbliżeniowo
Między 1 maja ub.r. a 30 kwietnia br. w Europie dokonano 3 mld transakcji zbliżeniowych za pomocą kart i innych rozwiązań płatniczych Visa
Na naszym kontynencie aktywnych jest obecnie 165 mln zbliżeniowych kart Visa, którymi można płacić w 3,2 mln terminali
Płatności zbliżeniowe w Europie osiągnęły właśnie kolejny przełomowy moment w historii swojego rozwoju. Wg danych Visa Europe, w ciągu minionych 12 miesięcy dokonano 3 mld transakcji zbliżeniowych, co oznacza prawie trzykrotny wzrost w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej. Z danych wynika, że w samym tylko kwietniu br. europejscy konsumenci posłużyli się swoimi kartami 360 mln razy, co oznacza niemal 140 transakcji na sekundę i wzrost o 150% w porównaniu ze 143 mln transakcji w kwietniu 2015 r., przy czym średnia wartość pojedynczej transakcji wzrosła o 12%, do 13,83 euro.
Udział płatności zbliżeniowych we wszystkich przetwarzanych przez Visa płatnościach dokonywanych w sklepach stacjonarnych wzrósł z 1 na 60 w 2013 r. do więcej niż 1 na 5 obecnie. Do upowszechnienia się tej szybkiej i wygodnej metody płatności przyczyniło się rozpoczęcie akceptacji płatności zbliżeniowych przez nowe sklepy i placówki handlowo-usługowe, gdzie dokonuje się codziennych zakupów. Konsumenci płacą zbliżeniowo za lunch, kawę i w wielu innych sytuacjach, przy czym największy wzrost liczby transakcji zbliżeniowych rok do roku odnotowały restauracje (153%), wyprzedzając ogólny handel detaliczny (146%), supermarkety (119%) oraz lokale oferujące żywność i napoje, w tym sieci fast food (96%).
Obecnie na całym kontynencie działa ponad 3,2 mln terminali zbliżeniowych, tj. o 23% więcej niż na koniec kwietnia 2015 r. Ich liczba będzie nadal rosła w szybkim tempie, jako że większość nowych terminali instalowanych w Europie od stycznia br. obsługuje płatności zbliżeniowe, ułatwiając detalistom osiągnięcie celu, jakim jest akceptacja takich płatności od początku 2020 r. przez wszystkie terminale w Europie. Visa Europe współpracuje z bankami i innymi partnerami, aby do 2020 r. zapewnić każdemu konsumentowi dostęp do przynajmniej jednego urządzenia umożliwiającego dokonywanie płatności zbliżeniowych (takiego jak karta, urządzenie mobilne, urządzenie ubieralne itp.). W tym celu Visa Europe wdrożyła swój system tokenizacyjny (Visa Europe Payment Tokenisation Service) oraz program upowszechniania płatności elektronicznych (Visa Europe Digital Enablement Programme). Z usług tych korzystają już wdrożone w Europie rozwiązania dla płatności mobilnych opracowane przez gigantów technologicznych – Apple Pay oraz Android Pay.
Z technologii zbliżeniowej najaktywniej korzystają konsumenci w Polsce, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Obecnie w Polsce płatności zbliżeniowe stanowią już ponad 55% wszystkich płatności dokonywanych kartami Visa, podczas gdy w marcu 2015 r. było to 40%. Polscy konsumenci najchętniej płacą zbliżeniowo z Visa za codzienne zakupy – najwięcej takich płatności dokonywanych jest w sklepach sieci Biedronka, Żabka, Lidl, Carrefour i Tesco.
Dynamiczne upowszechnianie się płatności zbliżeniowych jest widoczne także w innych krajach naszego regionu. W Czechach takie płatności na koniec marca br. stanowiły już 77% wszystkich płatności Visa, z kolei na Słowacji – 53%. W obydwu krajach najwięcej płatności zbliżeniowych – podobnie jak w Polsce – ma miejsce w sklepach, w których dokonuje się codziennych zakupów.
Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor zarządzająca regionem Europy Środkowo-Wschodniej, Visa Europe, powiedziała: „W ciągu ostatnich 12 miesięcy płatności zbliżeniowe popularyzowały się w Europie w bardzo szybkim tempie. Sukces transakcji zbliżeniowych w ciągu ostatniego roku jest wynikiem wysiłków Visa Europe oraz całej branży płatniczej. Tworzy on fundament pod rozwój takich innowacyjnych technologii jak płatności mobilne czy wykorzystywanie do płacenia urządzeń ubieralnych”.
Maciej Gajewski