15-lecie Forum Technologii Bankowych: Bankowość elektroniczna zrewolucjonizowała świat
Dzisiaj banki nie kojarzą się już – tak jak przed laty – z sejfami, kasami, kolejkami, wielkimi hallami wyłożonymi marmurem, do których dostępu z ulicy strzegą ciężkie, masywne i budzące poczucie bezpieczeństwa drzwi. Dziś banki to jedne z najmocniej scyfryzowanych instytucji na świecie, wykorzystujących wszelkie znane możliwości oferowane przez internet i umożliwiające nie tylko zwykłe bankowanie, ale też pozwalające cyfrowo załatwić wiele spraw urzędowych. Można śmiało powiedzieć, że bankowość elektroniczna zmieniła świat. Dotyczy to także, a wręcz szczególnie, polskiego sektora bankowego, który jest jednym z najnowocześniejszych w Europie. Jego rozwiązania technologiczne w zakresie bankowości internetowej, mobilnej i płatności, eksportowane są do innych krajów, co wyróżnia tę branżę na tle innych w naszym kraju.
Wiele korzyści
Głównym dorobkiem polskich banków jest popularyzacja bankowości elektronicznej. Z rozrzewnieniem można wspominać pierwsze, bardzo prymitywne z dzisiejszej perspektywy, konto z dostępem przez internet. Udostępnił je w październiku 1998 r. Powszechny Bank Gospodarczy w Łodzi (przejęty później przez Pekao). Rozwój internetu powodował, że konkurenci zakasali rękawy i w 2000 r. powstał mBank, pierwszy wyłącznie internetowy bank w Polsce. Później swoje rozwiązania wprowadzali m.in. Inteligo i Volkswagen Bank. Polacy mogli coraz powszechniej korzystać z internetowego dostępu do konta bankowego sprzężonego z kartą płatniczą. Łatwość dostępu, szybkość, brak kolejek i zwykle niższe opłaty spowodowały, że bankowość internetowa szybko zyskiwała na popularności. Już w 2007 r. 5 mln Polaków aktywnie korzystało z bankowości internetowej. Dziś aktywnych klientów (co oznacza minimum jedno logowanie w miesiącu) jest już 17,3 mln (konto z dostępem przez internet ma 37,3 mln klientów). Jeszcze w 2015 r. aktywnych klientów bankujących w internecie było 14,5 mln, a w 2010 r. – tylko 9,2 mln.
Jakie główne korzyści klienci odnieśli dzięki bankowości elektronicznej? – To jakby zapytać, jak ludzie skorzystali z powstania internetu. Pierwsze i najważniejsze to brak konieczności wizyt w oddziałach i stania w kolejkach, aby załatwić prostą sprawę, np. złożenie depozytu. Inna to łatwość wzięcia kredytu. Spowodowało to także upowszechnienie usług, nie tyle jeśli chodzi o liczbę klientów, co liczbę produktów, które teraz posiadają. Poza tym znacznie wzrosła jakość obsługi rozumiana jako łatwość czy czas potrzebny do założenia lokaty, przelania środków czy uruchomienia kredytu itp. – uważa Marcin Materna, dyrektor działu analiz Millennium DM.
Jego zdaniem, jeszcze więcej na cyfryzacji zyskały firmy, dla których powstały nowe produkty bankowe czy usługi ułatwiające prowadzenie biznesu lub choćby samych finansów. – Dla klienta detalicznego w zasadzie trudno wskazać z głó...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI