Znowelizowane zasady komunikacji między podatnikiem a organami podatkowymi

Znowelizowane zasady komunikacji między podatnikiem a organami podatkowymi
Fot. stock.adobe.com / Proxima Studio
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Co zmieniła nowelizacja art. 126 Ordynacji podatkowej w sposobie załatwiania wszystkich spraw podatkowych ‒ piszą eksperci Newslettera Prawa Podatkowego kancelarii prawnej SPCG.

W dniu 5 października 2021 roku, na skutek wejścia w życie nowelizacji art. 126 Ordynacji podatkowej, sprawy podatkowe mogą być załatwiane również z wykorzystaniem pism generowanych automatycznie i opatrzonych kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną organu podatkowego.

W przypadku pism generowanych automatycznie, przepisów o konieczności opatrzenia pisma podpisem pracownika urzędu obsługującego ten organ nie stosuje się (art. 126 § 2 Ordynacji podatkowej).

Czytaj także: Polski Ład: Sejm uchwalił nowelizację ustaw podatkowych

Decyzje podatkowe wygenerowane automatycznie

Wprowadzone zmiany nie różnicują katalogu spraw podatkowych, które będą mogły być załatwione w sposób zautomatyzowany – tym samym dotyczą one wszystkich rodzajów spraw podatkowych.

Ponadto – literalna wykładnia art. 126 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa wskazuje na to, że każdy rodzaj pisma w postępowaniu podatkowym będzie mógł zostać wygenerowany automatycznie, w tym np. decyzje podatkowe.

Czytaj także: Twój e-PIT: liczba rocznych zeznań za 2020 rok złożonych w systemie sięgnęła 10,1 mln

E-dokumenty ‒ tak jak papierowe

Przedmiotowa nowelizacja zrównuje również formę pisemną z elektroniczną.

Co skutkować będzie brakiem obowiązku po stronie organu podatkowego uzyskiwania zgody podatników na doręczanie pism w formie dokumentu elektronicznego.

Pełny tekst newslettera dostępny jest pod linkiem: tutaj

Źródło: SPCG