Znamy najbardziej odpowiedzialne społecznie firmy rodzinne w Polsce

Znamy najbardziej odpowiedzialne społecznie firmy rodzinne w Polsce
Fot. Instytut Biznesu Rodzinnego
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rodzinność mają we krwi, społeczną odpowiedzialność w swoim DNA, a zysk jest wynikową ich ciężkiej pracy. Poznaliśmy najbardziej odpowiedzialne społecznie firmy rodzinne w Polsce.

W konkursie #FirmaRodzinnaRoku Instytut Biznesu Rodzinnego wyłania i promuje #firmy, które znakomicie potrafią osiągnąć balans pomiędzy biznesową skutecznością a społeczną odpowiedzialnością

– Prawdziwi liderzy nie patrzą na to, co jest najlepsze dla ich firm. Patrzą na to, co jest najlepsze dla świata. Takich liderów spotykamy wśród uczestników konkursu Firma Rodzinna Roku – podsumowała tegoroczną edycję dr Adrianna Podczas uroczystej gali 29 listopada 2018 w Poznaniu nagrodzono kilkanaście firm rodzinnych Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego., które swoją postawą udowadniają, że w dzisiejszym świecie da się prowadzić odpowiedzialny społecznie biznes oparty na wartościach – bo rodziny biznesowe nie pozostają obojętne na swoje otoczenie, dobro i rozwój lokalnej społeczności. Tytuł Firmy Rodzinnej Roku 2018 zdobyła firma TDJ.

Konkurs Firma Rodzinna Roku

W konkursie Firma Rodzinna Roku – kreator odpowiedzialności biznesowej i społecznej Instytut Biznesu Rodzinnego wyłania i promuje firmy, które znakomicie potrafią osiągnąć balans pomiędzy biznesową skutecznością a społeczną odpowiedzialnością – są to w większości firmy rodzinne, których działania społeczne są głęboko zakorzenione, a firmy nie zawsze chcą się nimi chwalić, uważając, że to coś naturalnego, to ich DNA. Częstokroć robią dla lokalnych społeczności więcej od szarych, anonimowych korporacji, które CSR wykorzystują do ocieplenia swojego wizerunku. Sekret odpowiedzialnych społecznie firm rodzinnych przejawia się przede wszystkim w zarządzaniu przez wartości – wartości, które przez lata i kolejne pokolenia właścicieli są krzewione i pielęgnowane w rodzinie biznesowej.

– Jesteśmy firmą rodzinną aktywną na rynku od ponad 40 lat. Blisko 10 lat temu rozpoczęliśmy transformację TDJ w kierunku firmy inwestycyjnej, prowadzącej zdywersyfikowaną działalność biznesową. Obecnie realizujemy strategię na lata 2018-2022 z intencją dalszego rozwoju w kolejnych projektach i branżach, zarówno tradycyjnych jak i nowych, najbardziej perspektywicznych. Wraz z rozwojem biznesowym firmy, poprzez TDJ Foundation, z jeszcze większym entuzjazmem możemy angażować się w inicjatywy wspierające edukację i rozwój dzieci i młodzieży. Wyróżnienie, które zwraca uwagę nie tylko na efektywność naszej działalności, ale przede wszystkim na wartości, jakimi kierujemy się każdego dnia, ma dla nas wyjątkową wartość – powiedział Tomasz Domogała, właściciel i przewodniczący Rady Nadzorczej TDJ, laureata konkursu Firma Rodzinna Roku 2018.

Troska o najbliższe otoczenie firmy 

Wspomniana troska o najbliższe otoczenie firmy częstokroć wpływa na budowę zaufania społecznego do rodzinnej firmy, tak w oczach pracowników, ich rodzin, jak i pozostałych członków lokalnych społeczności. Ma to wpływ również na kontekst planowanych zmian sukcesyjnych.

– Właściciele rodzinnych biznesów zdają sobie sprawę, że chcąc przekazać firmę w ręce następnego pokolenia powinni wypracować i utrzymywać silną reputację wśród klientów, pracowników, partnerów, a także lokalnego środowiska. Często inicjatywy rodzą się jednak w sposób naturalny, jako że firmy te świetnie zdają sobie sprawę z potrzeb swojego otoczenia, utożsamiają się z jego problemami. Pozwala to efektywnie na nie odpowiedzieć. Dzięki temu sukces przedsiębiorstwa rodzinnego nierzadko przekłada się na sukces miejsca, w którym ono działa – komentuje Piotr Michalczyk, Partner w PwC, Lider Praktyki Polskich Firm Prywatnych.

Bardzo zmienia się świadomość tego, czym jest firma rodzinna, również wśród samych właścicieli firm. Jednym z pierwszych właścicieli dużego biznesu w Polsce, który dostrzegł, że jego firma to tak naprawdę rodzinny projekt dla kolejnych pokoleń, jest Marek Piechocki, założyciel gdańskiej firmy odzieżowej LPP, laureat nagrody specjalnej za świadome budowanie marki firmy rodzinnej. Wyróżniona została filozofia zmiany świadomości i perspektywy patrzenia na swój biznes. – Wielu polskich przedsiębiorców, którzy podobnie jak my w LPP rozpoczynali działalność w Polsce na początku okresu transformacji, stoi obecnie przed wyzwaniem zachowania ciągłości swojego biznesu. To historyczny moment, ale i duża odpowiedzialność. Dla mnie gwarancją rozwoju firmy była decyzja o zachowaniu jej rodzinnego charakteru. Chcę zabezpieczyć firmę przed sprzedażą i zapewnić przyszłość jej pracownikom. W LPP wspólnie budujemy silne marki i zamierzamy stać się wizytówką Polski na świecie, udowadniając, że możemy nie tylko stworzyć coś wartościowego, z czego będziemy dumni, ale też przekazać to następnym pokoleniom – mówi Marek Piechocki, Prezes Zarządu LPP.

Laureaci konkursu

Nagrodę główną zdobył TDJ, a wśród nagrodzonych i wyróżnionych znalazły się m.in.:

Ceramika Paradyż sp. z o. o – nagroda w kategorii Duże Przedsiębiorstwo,

Fabryka Mebli Biurowych MARO sp. z o. o. – nagroda w kategorii Średnie Przedsiębiorstwo,

Nowatech Sp. z o.o. – nagroda w kategorii Małe Przedsiębiorstwo,

Dylczyk Business Art. – nagroda w kategorii Mikro Przedsiębiorstwo,

LPP S.A. – wyróżnienie specjalne za świadome budowanie marki firmy rodzinnej,

W.P.I.P. Sp. z o.o. Sp. k. – wyróżnienie specjalne za nieustanny rozwój społecznej odpowiedzialności biznesu w drugim pokoleniu.

Pozostali wyróżnieni to: ANDRE ABRASIVE ARTICLES Sp. z o.o. Sp. k., ZPUE S.A., Arche SP. z o.o., Grupa TENSE sp. z o.o. sp.k., Delia Cosmetics sp. z o.o., Elterm M. M. Kaszuba Sp. j., F.B.I. TASBUD S.A., Nexbud S. Kęska, Szkłoland Sp. z o.o., Dogmat Systemy S.A., Energika, M. Szamałek Z. Szamałek Sp. J. oraz Przetwórnia GIL Sp. z o.o.

– Firmy rodzinne swoją społeczną odpowiedzialność mają w swoim DNA, korzeniach i wartościach. To właśnie biznesy rodzinne często wspierają lokalne inicjatywy. I to bez wielkich akcji public relations czy kampanii marketingowych. Mamy nadzieję, że te piękne działania, szczególnie średnich i małych firm, nie zostaną ograniczone przez planowane zmiany związane z wprowadzeniem daniny solidarnościowej – mówi dr Adrianna Lewandowska.

Organizatorem Konkursu jest Instytut Biznesu Rodzinnego, a partnerami tegorocznej edycji są: UBS, PwC, CMT Advisory oraz Funk.

Do tej pory tytułem #FirmaRodzinnaRoku w Polsce zostały nagrodzone następujące przedsiębiorstwa:

Firma Rodzinna Roku 2015 – NOVOL Sp. z o.o., Firma Rodzinna Roku 2016 – Grupa Raben, Firma Rodzinna Roku 2017 – Oknoplast Sp. z o.o., Firma Rodzinna Roku 2018 – TDJ S.A.

Źródło: Instytut Biznesu Rodzinnego