Raport specjalny. Audyt i doradztwo: Złap mnie, jeśli potrafisz

Raport specjalny. Audyt i doradztwo: Złap mnie, jeśli potrafisz
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sektor bankowy, kiedyś postrzegany jako wyjątkowo atrakcyjny, przestał być takim w oczach nowych pracowników. Co firmy rekrutacyjne zmieniły w swoich działaniach, aby wyłuskiwać z rynku najbardziej wartościowych pracowników?

Marcin Złoch

Jeszcze kilka lat temu sektor bankowy cieszył się dużym zainteresowaniem pośród młodych specjalistów. Absolwenci szkół chcieli dostać się do banku i tam rozpocząć swoją karierę zawodową. Od kilku lat jednak w bankach obserwujemy redukcję zatrudnienia, a to sprawia, że młodzi specjaliści ostrożnie podchodzą do ofert pracy w bankowości, rodzą się obawy o stabilność zatrudnienia.

Głównie za sprawą cyfryzacji zatrudnienie w sektorze bankowym maleje. Pod koniec 2017 r. pracowało w nim ok. 164 tys. osób, a jeszcze 10 lat temu było to ok. 181 tys. W 2017 r. największą redukcję etatów przeprowadził Alior Bank – ubyło tam 1,7 tys. miejsc pracy. W BGŻ BNP Paribas ubyło 546 stanowisk, w BZ WBK – 500 etatów, w Pekao – 409, a w PKO BP- 396. Na rok 2018 PKO BP zgłosił do urzędu pracy informację o zamiarze redukcji zatrudnienia o 850 pracowników.

Jednocześnie banki wciąż mają zapotrzebowanie na nowych pracowników z uwagi na rotację, ale też tworzenie stanowisk w nowych działach, związanych chociażby z cyfryzacją. Zmiany w sektorze bankowym spowodowane są m.in. zwiększoną ilością fuzji i przejęć oraz rozwojem nowych technologii i cyfryzacją bankowości. Banki przeprowadzają zmiany organizacyjne, dostosowują liczbę etatów do aktualnych potrzeb biznesowych, a digitalizacja banków powoduje zmniejszenie zapotrzebowania na pracowników stacjonarnej obsługi klienta. Z raportu opublikowanego przez Deloitte wynika, że prawie 95% banków jest na etapie wdrażania nowego modelu biznesowego, który opiera się na strategii cyfrowej. Likwidowane są stanowiska w tzw. front office, natomiast zdecydowanie zwiększone jest zapotrzebowanie na pracowników działów IT i działów wsparcia.

Młodzi kontra starzy

– Pogorszenie się wizerunku sektora bankowego obserwujemy głównie wśród nowego pokolenia pracowników. Z trudnością w pozyskaniu kandydatów na stanowiska tzw. entry level nie mierzą się jednak wyłącznie banki. Jak wynika z obserwacji Antal, tradycyjne sposoby dotarcia do kandydatów, takie jak ogłoszenia czy biura karier, przestały być już dawno efektywnym sposobem na pozyskanie młodych talentów. Coraz lepiej sprawdzają się ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI