Zakładający działalność gospodarczą muszą już mieć adres mailowy do e-Doręczeń

Zakładający działalność gospodarczą muszą już mieć  adres mailowy do e-Doręczeń
Fot. stock.adobe.com / U-STUDIOGRAPHY DD59
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Przedsiębiorcy zakładający działalność gospodarczą w CEIDG od 1 lutego 2023 r. będą musieli podać adres mailowy do e-Doręczeń korespondencji z urzędami, przypomina Piotr Juszczyk, Główny Doradca Podatkowy w firmie inFakt.

Zgodnie z informacją przekazaną przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, e-Doręczenia to usługa, która umożliwi przedsiębiorcom wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji online.

W przeciwieństwie do zwykłej poczty elektronicznej jest to tzw. usługa zaufana, która gwarantuje bezpieczeństwo i pewność skutków prawnych. Wiadomość wysłana z adresu używanego do e-Doręczeń będzie miała takie same skutki prawne, jak list polecony z potwierdzeniem odbioru. 

Czytaj także: Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po podpis elektroniczny

Wszelka korespondencja z urzędami wyłącznie elektronicznie

Po aktywacji maila do e-Doręczeń i wpisaniu go do bazy adresów elektronicznych, będzie on dla przedsiębiorcy główną drogą komunikacji z urzędami. Od tej pory wszelką korespondencję będą one przesyłały wyłącznie elektronicznie. 

Od 30 września 2025 r. przedsiębiorcy, którzy będą dokonywali zmian we wpisach w CEIDG, również będą musieli podać swój adres do e-Doręczeń. Według założeń od 1 października 2026 roku ta usługa ma stać się powszechna i być używana przez wszystkich prowadzących działalność gospodarczą.  

Czytaj także: Obowiązkowe e-faktury od 1 stycznia 2024 roku

Kolejny etap cyfryzacji

E-Doręczenia to kolejny krok w stronę automatyzacji komunikacji przedsiębiorców z urzędami. W lipcu 2022 r. uruchomiona została usługa e-Urzędu Skarbowego, gdzie podatnicy mogą elektronicznie załatwić wiele spraw. Według planów od 1 października 2024 r. działalność gospodarczą w CEIDG założyć będzie można wyłącznie drogą elektroniczną.

Na tym jednak nie koniec. 1 stycznia 2024 r. wystartuje Krajowy System e-Faktur i zaczną obowiązywać faktury elektroniczne.

Czytaj także: Czy banki będą miały problem z KSeF ?

Natomiast od 1 stycznia 2026 r. podatnicy będą musieli przesyłać do Urzędu Skarbowego Jednolity Plik Kontrolny dla podatku dochodowego. Wprowadzenie usługi e-Doręczeń sprawia, że od 1 lutego 2023 r. nowe firmy będą musiały mieć dostęp do Internetu.

Od 2024 za sprawą KSeF będzie to wymóg dla każdego przedsiębiorstwa. 

Piotr Juszczyk,

Główny Doradca Podatkowy w firmie inFakt.

Źródło: BANK.pl