Wystartował Rejestr Danych Kontaktowych. Załatwianie spraw w urzędzie będzie łatwiejsze?

Wystartował Rejestr Danych Kontaktowych. Załatwianie spraw w urzędzie będzie łatwiejsze?
Fot. stock.adobe.com/Jakub Jirsák
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Rejestr Danych Kontaktowych wystartował w niedzielę, 22 grudnia, w ramach Systemu Rejestrów Państwowych. Nowo powstały rejestr ma na celu usprawnienie komunikacji na linii administracja publiczna - obywatel.

Nowo powstały rejestr ma na celu usprawnienie komunikacji na linii administracja publiczna – obywatel #RDK #RejestrDanychKontaktowych

– Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem Rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, by usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Do tej pory przepisy na to nie pozwalały – urzędnik mógł skorzystać np. z numeru telefonu, ale tylko do realizacji sprawy, do której numer został podany. W każdym innym przypadku do dyspozycji zostawała mu „tradycyjna”, papierowa forma komunikacji.

– RDK to kolejny krok ku usprawnieniu realizacji wszelkich usług – mówi szef MC. – Naszym celem jest ograniczenie do absolutnego minimum konieczności osobistego stawiania się obywateli w urzędach. RDK to również spore oszczędności dla samych urzędów – sms czy email są nieporównywalnie tańsze i szybsze, niż wysyłanie listów poleconych, ponadto znacznie skraca się czas potrzebny na realizację sprawy urzędowej – dodaje minister cyfryzacji.

Czy moje dane będą bezpieczne?

Dodatkowo, dzięki RDK urzędy – z wyprzedzeniem – będą mogły informować np. o kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego, o przysługujących nam świadczeniach, czy zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.

Co istotne, na podane adres email i numer telefonu nie będą przekazywane żadne oficjalne dokumenty. Rejestr służy wyłącznie powiadamianiu. Dane kontaktowe mogą być wykorzystywane jedynie do informowania obywatela o sprawach administracyjnych.

Do RDK mają dostęp wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy (do dnia uruchomienia RDK ponad 2000 pracowników urzędów uzyskało odpowiednie certyfikaty). Nie ma więc ryzyka, że adres e-mail i numer telefonu wpadną w niepowołane ręce.

WAŻNE! Dane z RDK możecie w każdej chwili zmienić lub usunąć. W przypadku zmiany numeru telefonu lub adresu e-mail, pamiętajcie o ich aktualizacji.

Jak przekazać dane do RDK?

To proste. I możliwe na dwa sposoby. Jeśli chcecie zrobić to online – wystarczy skorzystać z usługi Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). By to zrobić, będziecie potrzebowali profilu zaufanego.

Jeśli chcecie przekazać do RDK swój numer telefonu i adres email – miejcie pod ręką telefon i dostęp do poczty elektronicznej. Teraz wystarczy, że wpiszecie dane w odpowiednie pola, zalogujecie się profilem zaufanym. Potwierdzicie dane kodami, które otrzymacie emailem i sms-em i… gotowe!

Jeśli nie macie przy sobie telefonu i dostępu do poczty – kody, które otrzymacie są ważne przez 24h. Użyjcie ich, korzystając z usługi Potwierdź swoje dane kontaktowe w Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK).

Swoje dane możecie przekazać do RDK także offline, czyli wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy.

Budowa Rejestru Danych Kontaktowych została współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji