Wydarzenia: Strategia i rola banków w gospodarce 4.0

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Przed polską bankowością pojawią się nowe wyzwania związane ze sztuczną inteligencją (AI), internetem rzeczy (IoT), konkurencyjną presją ze strony fintechów. Prawdziwą sztuką kompromisu stanie się pogodzenie nowych technologii z zachowaniem prawa do prywatności klientów. A ten aspekt zadecyduje o utrzymaniu ich zaufania do tradycyjnych instytucji finansowych.

Antoni Wołągiewicz

Według niezależnego eksperta Piotra Puczyńskiego, obecna sytuacja sektora bankowego jest bardzo trudna, bo nie wiadomo, jaką wybrać strategię biznesową, z uwagi na niestabilne otoczenie polityczne i społeczne. Dla polskiego sektora coraz mniejsze znaczenie ma to, co się dzieje w relacjach pomiędzy UE i USA, bo o gospodarczej kondycji świata coraz bardziej decydują Chiny, które nie boją się przejąć roli globalnego lidera. Jeszcze parę lat temu kwestie globalizacji wydawały się czymś stałym i niepodważalnym, a dziś widać początki globalnych wojen handlowych. A jeśli chodzi o konkurencję dla banków, to nie można nie dostrzegać faktu, że niektóre fintechy zwłaszcza te z USA (np. Amazon) i Chin (np. Alibaba) stały się ogromnymi instytucjami z miliardami klientów. Jack Ma, prezes Alibaby od lat stara się przystosować swoją firmę do wielu zmian, które jego zdaniem są „stałe i nieuchronne”.

W przypadku banków choćby z powodu ich struktury i regulacji taka elastyczna postawa jest bardzo trudna. Tymczasem Amazon już przejął typowy bank w Ameryce i realizuje dzięki niemu swoje cele – wydaje karty płatnicze, oferuje kredyty itp. Fintechy stosują niespotykane w bankowości modele działania. Nie tylko polegają na pracownikach kontraktowych, ale same świadomie nie posiadają nieruchomości i wynajmują biurowce.

Nowe podejście do zarządzania

Piotr Puczyński

Według raportu Credit Suisse, technologia blockchain staje się powszechnym narzędziem na rynku kapitałowym, a tradycyjne banki nie mają w tej dziedzinie przewagi. Około 50% takich projektów jest realizowanych za pieniądze typu venture capital, a w pozostałych przypadkach przez ICO*. – Banki muszą przemyśleć na nowo, jakie produkty powinny oferować w przyszłości, choć dziś ich głównymi odbiorcami jest handel i budownictwo. Nowe technologie bankowe zwane czasami „banktech” już dziś dominują w aspekcie bezpieczeństwa, ponieważ banki są tą tzw. trzecią zaufaną stroną. I właśnie w aspekcie cyberbezpieczeństwa dziś oferowanego przez banki dla sektora korporacyjnego, widać największe zagrożenia. Banki mają tendencję do zbyt łatwego segmentowania klientów, choćby z punktu widzenia do jakiego pokolenia należą (baby boomers, X, Y, Z). Trzeba mieć nowe podejście do zarządzania, potrzebni są nowego typu liderzy zespołów bankowych o dużych talentach interpersonalnych. Nasze życie i nasz biznes stanie się nieustającym projektem, podlegając stałym zmianom” – podkreślił Piotr Puczyński.

Według niego, bankom potrzeba wzmocnienia ich sił sprzedażowych, bo dziś racjonalne ustawianie cen (tzw. smartprice) stało się prawdziwą sztuką. Banki muszą się opierać na nowoczesnych procesach wewnętrznych, być w pełni zdigitalizowane, nie tylko w obiegu dokumentów. To jak wiele zostało bankom do zrobienia uzmysławia najnowszy raport PKO BP o polskim sektorze MŚP. Wynika z niego, że małe i średnie firmy sprzedają zaledwie 10% swojej produkcji w kanałach cyfrowych, a aż 90% inwestycji dokonują z własnych środków, bez udziału banków.

Dr. hab. Marta Postuła, kierownik Pracowni Zarządzania Finansami Przedsiębiorstwa Uniwersytetu Warszawskiego, podkreśliła, że polski sektor bankowy ma dobre perspektywy – wzrost gospodarczy lub spadek bezrobocia -widać wszakże wiele zagrożeń na przyszłość. – Ryzyko, które może się pojawić, będzie wynikać z geopolitycznych zawirowań, a ponieważ polski sektor bankowy jest otwarty na światową gospodarkę, rodzi to choćby ryzyko kursowe. Polskie firmy wkrótce będą się zbliżały do maksimum swojej wydajności. Dodatkowym problemem stanie się skracanie czasu pracy, brak wysokokwalifikowanych pracownikó...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI