Wydarzenia: Nauka i biznes – jak zbliżyć dwa odległe światy?

Wydarzenia: Nauka i biznes – jak zbliżyć dwa odległe światy?
Fot. PFAG
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Maszeruj albo giń - motto francuskiej Legii Cudzoziemskiej staje się niepisaną zasadą funkcjonowania współczesnego biznesu, wypierając dominującą do niedawna postawę business as usual. - Współczesny rynek nie przewiduje miejsca dla średniaków. Są dwie możliwości: wejść do pierwszej trójki potentatów w danej branży albo stać się elitarnym butikiem - przestrzegał Wojciech Szapiel, prezes Inventity Foundation, podczas lutowej konferencji Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego (PFAG) poświęconej współpracy pomiędzy środowiskiem nauki i biznesu.

Statystyki jednoznacznie potwierdzają tendencje konsolidacyjne w globalnej gospodarce. Według danych przywołanych przez Wojciecha Szapiela, na przestrzeni minionych pięciu lat cztery czołowe amerykańskie korporacje zwiększyły swą wartość o kwotę przewyższającą produkt krajowy brutto Federacji Rosyjskiej. Główną przyczyną dynamicznego rozwoju gigantów zza oceanu jest ponadprzeciętny poziom innowacyjności, będący w znacznej mierze efektem intensywnego współdziałania z sektorem naukowo-badawczym. Reguła ta sprawdza się nie tylko w specyficznych uwarunkowaniach amerykańskiej gospodarki. – Kilka dni temu minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz przypomniała, iż Polska posiada najlepszy system bankowy w skali światowej. Ten rezultat nie byłby możliwy, gdyby nie stała współpraca banków z uczelniami i instytutami badawczymi o różnych profilach, poczynając od ekonomicznych, poprzez prawne, aż po technologiczne – przypomniał podczas konferencji Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich, a od 2018 r. również prezes PFAG.

Nie każdy wynalazek jest innowacją

Na gospodarczej mapie Polski postawa bankowców pozostaje godnym naśladownictwa, acz odosobnionym przykładem. Efekty braku kooperacji z naukowcami zauważalne są nie tylko w branżach high-tech, ale również w bardziej konserwatywnych segmentach rynku. – Czemu polskie przedsiębiorstwa nie inwestują? Główną przyczyną jest kłopot z samodzielną budową strategii rozwoju firmy i równoczesny problem ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych doradców, zdolnych wesprzeć kadrę zarządzającą w realizacji tego jakże niełatwego i odpowiedzialnego zadania – zauważył prezes ZBP. Podobne wnioski pojawiły się w wystąpieniu Wojciecha Szapiela, który przekonywał, iż brak jasno zarysowanej strategii stanowi dla znacznej części rodzimego biznesu nieporównanie większy balast aniżeli niedobór funduszy. – W jaki sposób rozwijać innowacje, jeśli nawet nie wiemy, w którym kierunku mamy zmierzać? – zapytał prezes Inventity Foundation. Wielu polskich przedsiębiorców, w szczególności z sektora MŚP, najpewniej polemizowałoby z powyższym stwierdzeniem, wykazując, iż reprezentowane przez nich firmy regularnie podejmują starania na rzecz zwiększenia innowacyjności. Rzecz w tym, iż działania te sprowadzają się zasadniczo do śledzenia harmonogramów konkursów organizowanych przez takie instytucje, jak Narodowe Centrum Badań i Rozwoju czy Polska Agencja Rozwoju Przedsię...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK