Wydarzenia i Opinie. Pocztowe Usługi Finansowe: Sto lat minęło…

Wydarzenia i Opinie. Pocztowe Usługi Finansowe: Sto lat minęło…
Konferencję otworzył Robert Kuraszkiewicz, prezes zarządu Banku Pocztowego SA. Fot. Jerzy Rawicz
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bankowość pocztowa narodziła się ponad 160 lat temu, a bezpośrednią inspiracją powstania tego segmentu rynku finansowego była wojna krymska. Aby zapewnić wypłaty żołdu dla walczących na odległym froncie brytyjskich jednostek, rząd Zjednoczonego Królestwa postanowił wykorzystać sieć placówek pocztowych. Już niebawem w ślady Brytyjczyków poszły inne kraje, a ich obywatele zyskali możliwość otwarcia rachunku bankowego bądź zaciągnięcia kredytu przy okazji nadawania listu.

Na polskim rynku pocztowe usługi finansowe zadebiutowały dokładnie 100 lat temu, a to za sprawą ówczesnego naczelnika państwa, Józefa Piłsudskiego, który w niespełna trzy miesiące po odzyskaniu niepodległości przez Rzeczpospolitą wydał dekret o powołaniu do życia Pocztowej Kasy Oszczędności. Sukcesorem tej instytucji jest dziś m.in. Bank Pocztowy, z którego usług korzysta przeszło milion obywateli polskich i blisko 12 tys. obcokrajowców. Co sprawia, że w dzisiejszym, cyfrowym świecie usługi bankowe realizowane za pośrednictwem infrastruktury pocztowej cieszą się wciąż niesłabnącą popularnością? W jakim stopniu łączenie oferty logistycznej i finansowej odpowiada na potrzeby współczesnych przedsiębiorców? Pytania te wybrzmiały podczas jubileuszowej konferencji, zorganizowanej 3 grudnia br. dla uczczenia stuletniej obecności tej formy bankowości na polskim rynku.

Banki pocztowe przeciwko cyfrowemu wykluczeniu

75% operatorów pocztowych w skali globalnej świadczy różnego rodzaju usługi finansowe – przypomniał Tomasz Dąbrowski, członek zarządu Banku Pocztowego. W zależności od specyfiki poszczególnych krajów i regionów geograficznych, owa działalność przybiera różne formy. Na rynku japońskim bankowość pocztowa zajmuje pozycję wicelidera. Analogiczna instytucja w sąsiednich Chinach znalazła się wprawdzie w końcu pierwszej dziesiątki w rankingu banków, jednak w ostatnim czasie segment ten dynamicznie się rozwija. – Chiński bank pocztowy przeprowadza największą publiczną ofertę akcji w tym kraju na przestrzeni ostatnich lat – zauważył Tomasz Dąbrowski. Z kolei w Stanach Zjednoczonych podejmowane są wysiłki na rzecz wskrzeszenia tej części branży finansowej, która kiedyś odgrywała istotną rolę w amerykańskiej gospodarce. – Zabiega o to m.in. prezydent Donald Trump, który dostrzega, że amerykańska poczta sukcesywnie traci pozycję na rzecz takich gigantów jak Amazon – wskazał przedstawiciel Banku Pocztowego. 

Również w niektórych państwach europejskich bankowość pocztowa przeżywa okres prosperity. Przykładem może być powołany do życia w 2016 r., francuski La Banque Postale, który obecnie może się poszczycić 21-milionową rzeszą klientów. – Utworzenie banku miało na celu przeciwdziałanie wykluczeniu finansowemu i cyfrowemu. Instytucja świadczy usługi dla tych klientów, którzy nie mają dostępu do komercyjnej bankowości – podkreślił Tony Blanco, członek zarządu La Banque Postale. Opinię tę potwierdzają statystyki: około 1,5 mln posiadaczy kont stanowią osoby, które dotychczas nie mogły liczyć na obsługę w innych bankach. O przewadze konkurencyjnej tej instytucji decyduje rzecz jasna sieć 8,5 tys. pocztowych placówek stacjonarnych, w których można nabyć nie tylko produkty stricte bankowe, ale również i ubezpieczeniowe. Klienci mogą skorzystać z fachowego wsparcia zarówno samych bankowców, jak również 50 tys. odpowiednio przeszkolonych urzędników pocztowych. Wszystkie te udogodnienia ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK