Wydarzenia i Opinie | FTBS | W centrum cyfrowej transformacji pozostaje człowiek i jego potrzeby

Wydarzenia i Opinie | FTBS | W centrum cyfrowej transformacji pozostaje człowiek i jego potrzeby
Fot. elizaliv/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tegoroczna formuła online Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej dowiodła, że wyzwania, jakie niesie życie, nawet w przypadku bezprecedensowego charakteru - jak miało to miejsce w odniesieniu do pandemii koronawirusa SARS CoV-2 - są do pokonania, jeśli potrafimy je zdefiniować i właściwie zaadresować.

Agenda merytoryczna, przebieg i rezultaty tegorocznej edycji FTBS dowiodły prawdziwości tej tezy i zdają się wskazywać, że nasze dotychczasowe doświadczenie z obszaru efektywności spotkań środowiskowych uległo trwałej przemianie.

Wdrażanie innowacyjnych rozwiązań informatycznych w lokalnych instytucjach finansowych nie jest jedynie procesem technologicznym, lecz istotnym elementem gruntownej zmiany o charakterze organizacyjno-biznesowym. Dowiódł tego w swym wystąpieniu podczas Forum Technologii Banków Spółdzielczych niezależny ekspert, Piotr Puczyński, a wymownym potwierdzeniem tej tezy były konkluzje kolejnych sesji, odbywających się w ramach trzech webinariów składających się na tegoroczne wydarzenie.

Tarcze antykryzysowe wymagały współdziałania ludzi i technologii

O tym, że punktem odniesienia wszelkich działań, nie tylko zresztą w bankowości lokalnej, niezmiennie jest człowiek, w wymowny sposób przypomniał Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich, inaugurując obrady FTBS. Uczczenie – o co poprosił przewodniczący- symboliczną minutą ciszy pamięci przedstawicieli sektora, którzy przegrali nierówną walkę z COVID-19 stanowiło zarazem czytelne wskazanie, iż fascynacja spektakularnymi możliwościami, jakie daje współczesna technologia, pod żadnym pozorem nie może przesłaniać relacji międzyludzkich, będących podstawą funkcjonowania lokalnego rynku finansowego.

Modelowym przykładem skutecznego łączenia potencjału ludzkiego i informatycznego na rzecz wspierania lokalnych społeczności w dobie kryzysu było zaangażowanie polskiej bankowości lokalnej w dystrybucję środków pomocowych w ramach tarcz antykryzysowych PFR. Paweł Gula, prezes Centrum Rozwoju Usług Zrzeszeniowych w Grupie BPS, zauważył, iż skuteczność, jak i zakres podejmowanych działań były w znacznym stopniu zdeterminowane rozwojem zdalnych kanałów transakcyjnych, dzięki którym przedsiębiorcy mogli ubiegać się o wsparcie bez konieczności wychodzenia z domu. Z kolei Błażej Mika, wiceprezes SGB-Banku, nadmienił, że proces ten był w głównej mierze zasługą pracowników banków, ale również klientów, którzy w obliczu bezprecedensowych komplikacji musieli wyjść poza utarte ścieżki i błyskawicznie adaptować się do nowych warunków. O tym, że społeczny aspekt działalności banków lokalnych idzie w parze z wynikami biznesowymi świadczą same liczby – wzrost sektora spółdzielczego w tak niełatwym okresie był bardziej dynamiczny, aniżeli całej polskiej branży bankowej.

Zakup licencji początkiem relacji banku z dostawcą IT

Właściwe zdefiniowanie relacji z mieszkańcami małych ojczyzn, a następnie przełożenie ich na ofertę produktową poszczególnych banków, jak i całych grup, nabiera kluczowego znaczenia w obliczu istotnych zmian preferencji klientów rynku finansowego. Technologiczne giganty, takie jak Google, Facebook czy Apple stają się coraz groźniejszymi rywalami tradycyjnej bankowości nie tylko na polu usług i produktów, ale także zaufania, które do niedawna stanowiło niepodzielną domenę instytucji regulowanych.

Zwłaszcza osoby z pokolenia millennialsów nie mają obiekcji przed powierzeniem swych oszczędności, czy też danych osobowych, bigtechom – dowodził prof. SGH dr hab. Lech Kurkliński, dyrektor Ośrodka Badań i Analiz Systemu Finansowego ALTERUM. W tym kontekście kluczowe znaczenie odgrywać będzie nie tyle wdrażanie samych rozwiązań IT, ile sformułowanie na nowo strategii i modeli biznesowych, jako że digitalizacja rozumiana jedynie jako przenoszenie dotychczasowych usług do  przestrzeni wirtualnej skazana jest na porażkę. Należy wystrzegać się w szczególności szkodliwej iluzji co do możliwości ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK