Wojna z gotówką (98): Help desk dla seniora

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2014.05.foto.054.400xNa świecie pokolenia 50+ są najszybciej wzrastającą grupą użytkowników portali społecznościowych. Większość 50+ woli jednak e-mail od Twittera.

Jak pięćdziesięciolatkowie i seniorzy posługują się internetem? Według badań amerykańskich pokolenie 50+ regularnie korzysta z wyszukiwarek, stron rządowych, szuka informacji finansowych, odwiedza sklepy internetowe i strony biur podróży. Coraz częściej ogląda filmy. 20 proc. respondentów w wieku 50-64 lat deklaruje, że korzysta z portalu social media każdego dnia, a 63 proc. osób powyżej pięćdziesiątego roku życia, którzy korzystają z serwisów, twierdzi, że zapoznali się z nimi dzięki młodszemu pokoleniu, synowi bądź córce.

Jak surfuje się z 30 Mb/s?

Raport Cyfrowa przyszłość Polski przygotowany przez firmę doradczą Deloitte i Amarach Research podaje, że w 2013 r. już dwóch na trzech dorosłych Polaków było aktywnymi internautami, podczas gdy jeszcze w 2007 r. mniej niż połowa. Wirtualna sieć stanowi poważną część naszego życia codziennego, kształtuje sposób pracy, odpoczynku, proces uczenia się i robienia zakupów. Spośród tysiąca dorosłych osób korzystających z internetu szerokopasmowego, ponad połowa spędza on-line trzy lub więcej godzin dziennie. Obecnie tylko 5 proc. gospodarstw domowych posiadających komputer nie ma dostępu do internetu. To duży postęp w porównaniu do 50 proc. w 2003 r. i 15 proc. w 2009 r.. W przeciętnej polskiej firmie dostęp do internetu ma 64 proc. pracowników, a 60 proc. przedsiębiorstw pozwala zatrudnionym osobom surfować w celach prywatnych.

Raport wskazuje, że aż 70 proc. internautów korzysta z usług o prędkościach poniżej 30 Mb/s, a modernizacja sieci przesyłowych to priorytet w procesie budowania cyfrowej przyszłości Polski. Deloitte szacuje, że w 2020 r. wkład internetu w wytworzenie PKB zwiększy się z obecnych 3 proc. do 9,5 proc., co oznacza wygenerowanie 200 mld zł w e-gospodarce.

Jednocześnie eksperci zwracają uwagę, że aż 10 mln spośród 13 mln Polaków po pięćdziesiątym roku życia, nie korzysta obecnie z internetu (78 proc.). Zjawisko wykluczenia cyfrowego uznawane jest za ważny problem w skali całej Europy. Starsi wiekiem konsumenci, którzy nie są on-line, nie mogą skorzystać z niższych cen i lepszych usług, a firmy i banki nie mają możliwości dotarcia do nich za pomocą nowoczesnych kanałów sprzedażowych.

Dojrz@łość w sieci

Deloitte dowodzi, że to wykluczenie cyfrowe części społeczeństwa niesie ze sobą wiele konsekwencji. Do generacji 50+ należy aż 42 proc. dorosłych Polaków, a osoby z tej grupy to zaledwie 18 proc. internautów. Pod względem korzystania z sieci przez osoby starsze jesteśmy outsiderem wśród krajów Unii Europejskiej, a osoby w wieku 50+ mają znacząco niższe kompetencje cyfrowe w porównaniu do tych w wieku 16-49. Autorzy raportu podkreślają, że budowanie świadomości cyfrowej generacji 50+ jest niezwykłym wyzwaniem, zwłaszcza wobec postępującego procesu starzenia społeczeństwa. Zdobycie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI