Wojna z gotówką (85): Otwórz się na świat

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2013.03.foto.024.150x223Z usług Google co miesiąc korzysta 17 mln polskich internautów, na Facebooka zagląda 13 mln, na Allegro, do centrum internetowego handlu 11 mln - wynika z analizy Megapanel/PBI Gemius.

Wdużych aglomeracjach dostęp do wirtualnej sieci ma 71 na każde 100 domów, na wsi w ostatnich pięciu latach odsetek gospodarstw z internetem wzrósł z 30 do aż 61 proc. O niezwykle szybkim tempie zmian świadczy to, że jeszcze pięć lat temu dostępu do sieci nie było w co drugim domu. Według raportu The Boston Consulting Group, zleconego przez Google Polska, wartość gospodarki internetowej podwoi się już w ciągu najbliższych kilku lat. Biznes internetowy stanie się siłą napędową gospodarki, a prognozowany dynamiczny wzrost dwukrotnie wyższy niż PKB, pozwoli mu już w 2015 r. osiągnąć wartość 76,6 mld zł. Udział e-gospodarki w PKB będzie wówczas większy niż obecnie uzyskany przez sektor finansowy

Jan Kowalski w sieci

Polscy internauci spędzają tygodniowo w sieci więcej czasu niż przed telewizorem – 14,5 godziny wobec 14. Bardzo intensywnie szukają informacji (pierwsze miejsce w Europie w rankingu liczby zapytań w wyszukiwarce na internautę) i aktywnie współtworzą oraz korzystają z tzw. darmowych treści (druga na świecie pozycja w Wikipedii pod względem liczby haseł na mieszkańca). Polacy przekonali się też do zakupów przez sieć, nie tylko porównują ceny usług i produktów, ale też finalizują transakcje. Internet stał się na przykład dominującym kanałem zakupów biletów lotniczych oraz podstawowym źródłem informacji i decyzji o zakupie oferty turystycznej.

Liczba bankowych transakcji internetowych rośnie w tempie 50 proc. w skali roku, a 38 proc. wszystkich transakcji odbywa się za pośrednictwem sieci. Już 21 proc. aktywnych rachunków bankowych prowadzonych jest przez internet, co stawia Polskę na pierwszym miejscu w regionie. Dokonując zakupów w sieci (ok. 3 proc. handlu detalicznego), oszczędzają około 15 proc. w stosunku do tego, co wydaliby w sklepach tradycyjnych, nawet po uwzględnieniu kosztów przesyłki.

EURO NA ŚWIATŁOWÓD

Prawie 260 km sieci szerokopasmowego internetu powstanie w Podlaskiem w 11 gminach w ramach trzech projektów, które uzyskały unijne 10 mln zł z RPO. Dostęp do sieci zdobędzie 23,6 tys. mieszkańców miasteczek i wsi. Na projekt związany z budową głównej, szkieletowej sieci szerokopasmowego internetu Podlaskie otrzyma z programu Rozwój Polski Wschodniej 252,3 mln zł.

W przeciwieństwie do użytkowników indywidualnych, polscy przedsiębiorcy wykorzystują internet tylko w podstawowym zakresie i rzadko sięgają po zaawansowane narzędzia internetowe podnoszące produktywność, co plasuje Polskę w końcówce państw europejskich (26. miejsce według danych Eurostat). Nadal tylko 51 proc. polskich firm intensywnie wykorzystuje internet (w porównaniu z 70 proc. w Europie).

Jak cię widzą, tak kupują!

Informacji na temat produktów i usług internauci poszukują w sieci tysiące, a nawet setki tysięcy razy miesięcznie. Dlatego obecność firmy w internecie wydaje się oczywista. Okazuje się jednak, że aż 44 proc. mikro i małych firm nie posiada nawet własnej strony WWW. Dlaczego firmy mają tak słabą pozycję w sieci? Z badań zleconych przez Pekao S.A. wynika, że głównie decyduje o tym brak znajomości narzędzi oraz niska świadomość korzyści, jakie może przynieść internet w działalności marketingowej i czysto biznesowej. Błędem systemowym projektujących serwis WWW jest zły przekaz. Niewłaściwy język skierowany do nieodpowiednio dobranej grupy docelowej, przerost formy nad treścią w serwisach informacyjnych, nadmiar kreacji graficznych przysłaniający ceny produktów.

<...>

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI