Wojna z gotówką: Płatności kartowe ze wspomaaganiem

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

kiwior.jakub.01.100xZ Jakubem Kiwiorem, dyrektorem Visa Europe w Polsce rozmawia Grzegorz Krekora

Karty Visa są znane każdemu, ale chyba mało kto wie, czym zajmuje się Visa Europe w Polsce…

Visa Europe to stowarzyszenie ponad 4 tys. banków członkowskich, stanowi ich własność i jest przez nie zarządzana. Organizacja dostarcza bankom najlepsze, innowacyjne rozwiązania i produkty kartowe. W Europie wydano już ponad 427 mln kart Visa – przedpłaconych, debetowych, kredytowych i do użytku służbowego – za pomocą których w ciągu ostatniego roku dokonano płatności na kwotę ponad 1,6 bln euro. Visa Polska zrzesza banki członkowskie, podejmuje decyzje o sprawach i inicjatywach lokalnych. Pod względem korzystania z kart w punktach sprzedaży Polacy nie należą do czołówki europejskiej, lecz szybko rozwijamy się; na przykład w wydawnictwie i użytkowaniu kart zbliżeniowych Visa plasujemy się już na drugiej pozycji pośród krajów europejskich. Z najnowszych danych wynika, że więcej kart zbliżeniowych Visa wydano dotychczas jedynie w Wielkiej Brytanii.

Jaką pozycję w organizacji Visa Europe zajmują polskie banki spółdzielcze?

Visa Europe ściśle współpracuje z sektorem banków spółdzielczych w Polsce. Bezpośrednimi naszymi członkami są trzy zrzeszenia reprezentowane przez Bank BPS, GBW i MR Bank, a także Podkarpacki Bank Spółdzielczy z siedzibą w Sanoku, Krakowski Bank Spółdzielczy w Krakowie oraz Bank Spółdzielczy w Brodnicy. Dzięki temu wszystkie, nawet najmniejsze banki mają dostęp do wszystkich produktów kartowych Visa. We współpracy z tym sektorem realizujemy główny cel zdefiniowany dla polskiego rynku – podniesienie użytkowania kart poprzez migrację płatności z bankomatów do punktów sprzedaży. Obecnie tylko około 25 proc. wszystkich transakcji kartowych to płatności w punktach sprzedaży, zaś prawie 75 proc. to operacje bankomatowe. Banki spółdzielcze rozpoczęły już wydawanie kart zbliżeniowych również po to, by rozwijać przyzwyczajenia klientów do płacenia kartą nawet za drobne zakupy.

Na czym polega idea programu „Kartą Visa zapłacisz wszędzie”?

Po trzech latach przygotowań do tego projektu doszliśmy wspólnie z bankami do porozumienia, że rozwój obrotu bezgotówkowego w Polsce wymaga mocnego impulsu w postaci znaczącego rozszerzenia sieci akceptacji oraz wdrożenia innowacyjnych rozwiązań, które podniosą transakcyjność kart. Z tych założeń powstała wizja, która obecnie staje się rzeczywistością – podwojenie sieci akceptacji kart do końca 2015 r. W momencie startu programu agenci rozliczeniowi obsługiwali ok. 175 tys. placówek – zakładamy, że do końca 2015 r. będzie ich około 400 tys. Po pierwsze – chcemy, aby usługa akceptacji kart była o wiele bardziej dostępna dla firm prowadzących placówki detaliczne. Po drugie – uznaliśmy, że jeżeli ma to się wydarzyć, musimy wspomóc finansowo i organizacyjnie agentów rozliczeniowych, dla których często obsługa kart w małych miejscowościach i w placówkach o relatywnie niskich obrotach, była w przeszłości nieopłacalna. Po trzecie – warto stworzyć nowe modele biznesowe również dla tych segmentów rynku, w których dotychczas nie akceptowano kart m.in. dla handlu hurtowego, płatności masowych – za gaz, prąd czy wodę – oraz transakcji o niskiej wartości, gdzie nadal króluje gotówka. Integralną częścią programu jest unowocześnienie sieci akceptacji poprzez rozwój akceptacji kart z mikroprocesorem oraz wdrażanie na szeroką skalę akceptacji kart zbliżeniowych Visa payWave oraz usługi Visa cash back.

Ile wynosi budżet programu?

Program „Kartą Visa zapłacisz wszę...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI