Wiemy, dlaczego warszawskie parkometry nie akceptują płatności zbliżeniowych kartami Mastercard

Wiemy, dlaczego warszawskie parkometry nie akceptują płatności zbliżeniowych kartami Mastercard
Fot. stock.adobe.com / mino21
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Podchodzisz do parkometru, zbliżasz kartę, i zamiast krótkiego „beep” widzisz komunikat o odmowie wykonania transakcji. Ta sama płatność przechodzi tymczasem bez problemu po wprowadzeniu „plastikowego pieniądza” do czytnika. Z takim problemem zetknęli się dziś warszawiacy, którzy chcieli zapłacić zbliżeniowo za postój w okolicach Próżnej i Zielnej. Pechowcy przekonali się jednak, że z ich rachunków bankowych zniknęły pieniądze za anulowane transakcje kartami.

Sprawcą całego zamieszania nie jest jednak mróz, który od kilku dni rozgościł się w stolicy i wiele wskazuje na to, iż pozostanie tu na dłużej.

Okazuje się bowiem, iż problemy dotyczą wyłącznie osób korzystających z instrumentów płatniczych firmy Mastercard, który to operator w ostatnim czasie dokonał niezbędnych zmian w stosowanym protokole komunikacyjnym.

Nowsze urządzenia bez trudu zaakceptowały zmieniony sposób wymiany danych, stąd warszawskie parkometry, ustawione w ubiegłym roku na Ochocie i Żoliborzu, nie wykazują żadnych problemów z akceptacją płatności bezstykowej.

Niezbędna aktualizacja systemu parkomatów

Problem dotyczy najstarszych urządzeń, stosowanych m.in. w centrum stolicy, które uruchomiono jeszcze w roku 2014.

Aby zdać sobie sprawę, jak zmieniła się technologia na przestrzeni tych ośmiu lat, wystarczy uzmysłowić sobie, że w roku 2014 większość smartfonów nie dysponowała modułem NFC czy czytnikiem linii papilarnych, nowością był Android w wersji 5.0, podczas gdy dziś mamy już trzynastą odsłonę tego oprogramowania, a aparat fotograficzny w przeciętnej klasy telefonie miał zaledwie 5 megapikseli.

Trudno się zatem dziwić, że sprzęt, wprowadzany do użytku w tamtych realiach może mieć problem z dostosowaniem się do aktualnych rozwiązań, choć w tym akurat przypadku wiele wskazuje na to, że funkcjonowanie systemu uda się przywrócić bez inwestowania w kosztowne, nowe urządzenia.

Kiedy będą przywrócone płatności zbliżeniowe za parkowanie?

Według pozyskanych przez BANK.pl informacji podjęte zostały działania, by we współpracy z producentem i zarazem właścicielem parkomatów, dzierżawionych przez warszawski magistrat oraz operatorem płatności – przekonfigurować sposób komunikacji pomiędzy wbudowanym w urządzenie terminalem a bankiem.

Cała operacja zostanie przeprowadzona zdalnie, dzięki czemu jest szansa, że już niebawem znowu zapłacimy zbliżeniowo za postój w całym mieście, niezależnie od posiadanego instrumentu płatniczego.

Pieniądze z rachunków bankowych pobrano

Na razie jednak klienci, którzy próbowali wnieść opłaty w parkomatach ze zdziwieniem przekonują się, że każda ich próba zapłacenia za parkowanie skończyła się ściągnięciem pieniędzy z ich rachunku bankowego.

Jak zapewnia się na infolinii Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie niesłusznie pobrane opłaty powinny w ciągu kilku dni wrócić na rachunki bankowe klientów.

Karol Mórawski
Karol Jerzy Mórawski, absolwent Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Przez wiele lat pracował w Muzeum Techniki w Warszawie oraz Muzeum Historycznym m.st. Warszawy. Autor wielu publikacji z zakresu krajoznawstwa, historii Warszawy oraz dziejów polskiej motoryzacji. W latach 2005-2010 współpracował m.in. z redakcjami stołecznymi dzienników „Życie”, „Dziennik – Polska, Europa, Świat” oraz „Polska The Times”. Od 2010 r. współpracuje jako dziennikarz z Wydawnictwem Centrum Prawa Bankowego i Informacji, m.in. pisze dla: Miesięcznika Finansowego BANK oraz portalu Bank.pl.
Źródło: BANK.pl