Wiele niekorzystnych zapisów w umowach koncesyjnych autostrad. Kontrola NIK

Wiele niekorzystnych zapisów w umowach koncesyjnych autostrad. Kontrola NIK
Fot. stock.adobe.com/surfmedia
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Interesy Skarbu Państwa i użytkowników autostrad płatnych w umowach koncesyjnych nie zostały w pełni zabezpieczone, wynika z ustaleń Najwyższej Izby Kontroli.

#NIK: interesy Skarbu Państwa i użytkowników autostrad płatnych w umowach koncesyjnych nie zostały w pełni zabezpieczone #autostrady

„Przeprowadzona w toku kontroli analiza umów koncesyjnych wskazuje, że wszystkie zawierają szereg postanowień niekorzystnych dla strony publicznej lub użytkowników autostrad, dotyczących m.in. modelu finansowania budowy i utrzymania drogi, rozkładu ryzyka oraz mechanizmów rozstrzygania sporów. Dlatego też, w ocenie NIK, interesy Skarbu Państwa i użytkowników autostrad płatnych w umowach koncesyjnych nie zostały w pełni zabezpieczone. Warto zauważyć, że stawki opłat za autostrady ustalane przez koncesjonariuszy są znacznie wyższe, niż na odcinkach, na których ustala je strona publiczna” – czytamy w komunikacie.

Czytaj także: Automatyczne płatności za przejazd autostradą: już ponad 100 tys. użytkowników aplikacji Autopay >>>

Ministrowi infrastruktury NIK zwróciła uwagę na potrzebę uregulowania zasad sprawowania nadzoru nad realizacją zadań powierzonych Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad, związanych z egzekwowaniem warunków umów koncesyjnych, podano także.

Uwagi skierowane do GDDKiA 

„Z kolei do GDDKiA skierowano uwagi dotyczące:

  • konieczności zapewnienia skutecznego egzekwowania od koncesjonariuszy umownych standardów obsługi klienta, z uwzględnieniem całkowitego czasu oczekiwania pojazdów w punktach poboru opłat;
  • potrzeby wykorzystania posiadanych przez GDDKiA materiałów analitycznych w procesie opracowywania ramowych planów kontroli zgodności eksploatacji koncesyjnych odcinków autostrad z warunkami umów, dla lepszej identyfikacji obszarów ryzyka wystąpienia nieprawidłowości” – czytamy dalej.
Źródło: ISBnews