Większy od przewidywań spadek sprzedaży detalicznej w lutym r/r w cenach stałych

Większy od przewidywań spadek sprzedaży detalicznej w lutym r/r w cenach stałych
Fot. stock.adobe.com/5second
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) spadła o 5% r/r w lutym 2023 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesięcznym odnotowano spadek o 3,6%. W lutym br. spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) r/r odnotowano w większości grup.

„Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2023 r. była o 4,1% niższa w porównaniu ze styczniem br.” – czytamy w komunikacie.

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w lutym była wyższa niż przed rokiem o 10,8% i niższa o 2,8% m/m, podano także.

Eksperci MAKROmapa Credit Agricole Bank Polska:

Aż tak silny spadek odsezonowanej sprzedaży detalicznej stanowi dla nas duże zaskoczenie. W naszej ocenie poprzez niską bazę stwarza on przestrzeń do odbicia sprzedaży detalicznej w kolejnym miesiącu. Obniżenie dynamiki sprzedaży detalicznej liczonej w cenach stałych miało w lutym szeroki zakres i zostało odnotowane aż w 7 z 8 raportowanych przez GUS kategorii. zamożniejsze gospodarstwa domowe.

Opublikowane dzisiaj dane o sprzedaży detalicznej wskazujące na jej znaczący spadek są spójne z naszym scenariuszem zakładającym, że w I poł. br. obserwowane będzie wyraźne wyhamowanie konsumpcji. Dostrzegamy jednak ryzyko, że ostateczny spadek konsumpcji może okazać się silniejszy niż założony w naszej prognozie (-2,0% r/r w I kw. oraz -1,0% w II kw. wobec -1,5% w IV kw.).

Ostateczna skala wyhamowania konsumpcji zależeć będzie jednak w znacznym stopniu od aktywności w sektorze usług, gdzie nie oczekujemy aż tak głębokich spadków jak w przypadku sprzedaży detalicznej.

Liderzy spadków: paliwa

„W lutym 2023 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. spośród prezentowanych grup wykazały jednostki handlujące paliwami stałymi, ciekłymi, gazowymi (o 26,2% wobec wzrostu o 22,1% przed rokiem).

Sprzedaż zmalała również w grupach: 'pozostałe’ (o 12,3%), 'meble, rtv, agd’ (o 10,3%), 'prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach’ (o 8,9%), 'żywność, napoje i wyroby tytoniowe’ (o 4,6%).

Wzrost sprzedaży raportowały natomiast podmioty zaklasyfikowane do grupy 'tekstylia, odzież, obuwie’ (o 9,9%), 'pojazdy samochodowe, motocykle, części’ (o 7,5%) oraz 'farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny’ (o 2,7%)” – czytamy dalej.

Konsensus rynkowy wynosił 1,5% spadku r/r (sprzedaż w cenach stałych).

Poniżej dane o zmianach sprzedaży detalicznej w lutym w ujęciu rocznym (ceny stałe)

Wyszczególnienie% r/r
Ogółem-5
  w tym: 
Pojazdy samochodowe, motocykle, części7,5
Paliwa stałe, ciekłe i gazowe-26,2
Żywność, napoje i wyroby tytoniowe-4,6
Pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach*
Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny2,7
Tekstylia, odzież, obuwie9,9
Meble, RTV, AGD-10,3
Prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach-8,9
Pozostałe-12,3

Źródło: ISBnews, MAKROmapa